التهابات اخیر ارز و سکه ‌با کدام ابزار بازارساز جمع شد؟

قیمت ارز و طلا در بازار پس از افزایشی که اواخر هفته گذشته داشت، کاهشی شد، به گفته کارشناسان، بازارساز بازهم در حال کنترل قیمت دلار از طریق درهم است و با تغییر روش رفع تعهد ارزی به سمت طلا، می‌خواهد مشکل موجود در بازار طلای آب‌شده را نیز حل کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد بازار ارز پس از چند روز فشار سوداگران برای التهاب‌آفرینی در قیمت‌ها، دوباره به آرامش رسید و نرخ دلار در بازار آزاد در حال کاهش است؛ هفته گذشته که حادثه تروریستی کرمان رخ داد، دلالان فعالانه وارد بازار ارز شدند و بهای دلار را تا ۱۰۰۰ تومان افزایش داده و به ۵۰ هزار و ۹۰۰ تومان رساندند.

پس از افزایش هفته گذشته نرخ ارز و سکه، امروز بازار باز هم کاهشی شده و برخی از کارشناسان حمایت‌های بانک مرکزی از پول ملی را عامل افت قیمت دلار و سکه می‌دانند.

برخی از فعالان کف بازار معتقدند که در زمان برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا در بازار، بانک مرکزی با تزریق‌های ارزی خود طرف عرضه را تقویت کرده و نرخ را به حالت تعادلی بازمی‌گرداند.

می‌توان گفت نهاد بازارساز از طریق روش هایی غیراز ارزپاشی و تکیه بر ذخایر ارزی کشور در حال کنترل بازار ارز است، در ماه‌های اخیر اخبار متعددی در رابطه با افزایش صادرات نفت منتشر شد که در نتیجه این اخبار تحلیلگران وضع درآمدهای ارزی کشور را بهتر از سال‌های اخیر اعلام می کنند.

به عقیده تحلیل‌گران فنی، بازار ارز و سکه درحال تخلیه هیجانات هفته قبل است و امکان اصلاح بیشتر در بازار وجود دارد، اما برخی هم می‌گویند در صورت حفظ حمایت‌های بازار ارز و سکه، قیمت‌ها وارد دامنه نوسان جدید خواهد شد.

* دلار تهران چند؟

بررسی‌ها در مورد بازارهای ارز در تهران حکایت از نزولی شدن نرخ دلار دارد. برخی از معامله‌گرانِ دو روز قبل مدعی بودند که دلار تا ۵۱ هزار و ۱۰۰ تومان بالا رفته است. البته فعالان بازار می‌گفتند این رشد قیمت هیجانی بوده و احتمال اصلاح‌شدن نرخ دلار را قوی می‌دانستند.

بنا بر ادعای معامله‌گران نرخ دلار در بازار غیررسمی امروز از ۵۰ هزار و ۹۰۰ تومان عقب‌نشینی کرد و تا ۵۰ هزار و ۳۰۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل‌گران تکنیکال معتقدند افزایش قیمت دلار باید اصلاح بدهد و بعد از آن دوباره برای صعود یا نزول تصمیم بگیرد، در مجموع قیمت دلار و درهم نسبت به روز گذشته تفاوت چندانی نداشتند؛ اما قیمت طلا و سکه بدون توجه به بازار ارز بر مدار کاهش بود.

* دلار هرات و سلیمانیه هم نزولی شد

دلار هرات نیز در پشت‌خط دیشب در ۵۰ هزار و ۲۰۰ تومان به کار خود پایان داد، دلار سلیمانیه هم در ۵۰ هزار و ۵۰۰ تومان. دلار در بازار آزاد تهران معمولا بین این دو نرخ است، به عقیده فنی‌ها قیمت دلار در یک محدوده مشخص گیر کرده و تا پایان هفته افزایش یا کاهش آن تعیین تکلیف می‌شود.

تحلیل‌گران فنی معتقدند قیمت دلار هرات با اصلاح به مرز ۵۰ هزار و ۲۰۰ تومان رسید و از این نقطه حمایت شد. اگر قیمت دلار امروز این سطح حمایت را از دست بدهد می‌تواند با کاهش به نقطه قبل از افزایش خود برگردد. اما اگر قیمت دلار در بالای این مرز تثبیت دهد مقاومت میانی ۵۰ هزار و ۶۰۰ تومان و مقاومت مهم بازار که نتوانسته از آن عبور کند ۵۰ هزار و ۷۵۰ تومان است. به نظر می رسد نوسان در بازار ارز به واسطه خروج آماتورها از بازار بوده است.

* شکاف دلار و تتر پُر می شود؟

شکاف قیمت تتر و قیمت دلار هرات نزدیک به هزار تومان رسیده است. روزهای پایانی هفته گذشته تتر تا ۵۱ هزار و ۲۰۰ تومان نیز رفت. اما حالا به همان کانال ۵۰ هزار تومان برگشته است.

به عقیده تحلیل‌گران فنی اگر قیمت تتر بالای ۵۰ هزار و ۶۰۰ تومان تثبیت روزانه دهد می‌تواند با کاهش، وارد کانال ۴۹ هزار تومان شود.

* عقب‌افتادگی دلار از سکه و طلا؟

گروهی از معامله‌گران معتقدند با توجه به رشد قیمت سکه و طلا، قیمت دلار از این بازارها عقب افتاده است. بازار طلا و سکه در روز یکشنبه حباب اضافه کردند، از جمله موارد جالب توجه دیگر بازار ارز و طلای این روزها، صعود سکه در سکون دلار و طلا است.

* قیمت درهمی دلار چقدر است؟

قیمت درهم امارات نیز این روزها تا ۱۳ هزار و ۸۴۰ تومان بالا رفته است، اما بازهم تا ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان پایین آمده است. قیمت درهمی دلار نیز این روزها در محدوده ۵۰ هزار و ۱۰۰ تومان حرکت کرده است.

* حباب خطرناک در بازار سکه

سکه‌بازان این روزها در حال خطر کردن هستند، در حالی که نرخ دلار و درهم در یک محدوده خاص در حال درجا زدن بودند، سکه امامی درحال رفت و برگشت بوده است، سکه دیروز با ۳۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان راهی بازار شد و بعداز ظهر با ۲۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بسته شد.

شکاف ارزش ذاتی و نقدی سکه بیش از ۶ میلیون تومان رسیده است. ارزش واقعی سکه در حال حاضر ۲۴ میلیون و ۴۱۲ هزار تومان است. این میزان حباب از مردادماه سال جاری بی سابقه بوده است.

کارشناسان بازار می‌گویند که این حجم از حباب خطرناک و معنادار است و نشان می‌دهد که سکه با پشتوانه بنیادی قوی در مسیر صعود قرار نگرفته است. به این ترتیب برخی پیش‌بینی می‌کنند که سکه به‌زودی در مسیر اصلاح قرار خواهد گرفت.

پیشکسوت‌های بازار معتقدند حباب سکه به دو شرط کم خواهد شد، نخست اینکه قیمت سکه در روزهای آینده عقب‌نشینی کند و به سمت کف کانال ۲۹ میلیون تومان برگردد، دوم اینکه دلار به کانال ۴۹ هزار تومان بازگردد.

تحلیلگران فنی در مورد قیمت سکه در روز دوشنبه ۱۸ دی، با اشاره به افت قیمت اونس طلا پیش‌بینی می‌کنند که این امر احتمالا بر روی رفتار سکه‌بازان اثر خواهد گذاشت و کفه ترازوی جناح کاهشی را تا حدودی سنگین خواهد کرد.

* قیمت انس به کدام سمت می‌رود؟

همچنین قیمت اونس طلا در شروع معاملات بامداد دوشنبه نوسان صعودی اندکی را ثبت کرد و به ۲۰۴۶ دلار رسید؛ اما دوباره در سراشیبی افتاد و در زمان نگارش این گزارش با تقریبا ۹ دلار کاهش تا ۲۰۲۶ دلار پایین آمد.

قیمت طلای آبشده هم بعد از کاهش در روز شنبه، در حال حاضر صعودی شده و تا حوالی ۱۱ میلیون و ۸۰ هزار تومان بالا رفته است، حباب طلای آبشده هم بالا رفته و در حوالی ۲۵۰ هزار تا ۳۰۰ هزار تومان است. بازار طلا در روز یکشنبه در وضعیت اجاره بود که نشان می‌دهد فروشنده های نقدی این روزها کمتر تمایل به فروش دارند، البته از منظر معامله‌گران علت اصلی این اتفاق به موضوع محدودیت در واردات طلا برمی‌گردد.

این روزها شایعاتی در بازار پیچیده است که واردات طلا به صورت شمش با محدودیت مواجه است، روز گذشته نیز سخنگوی مرکز مبادله ارز ایران گفت: صادرکنندگان به جای رفع تعهد ارزی می‌توانند شمش طلا وارد کرده و در این مرکز به فروش برسانند.

نکته جالب این ماجرا در خصوص گمانه‌زنی‌ها درباره شیوه قیمت‌ذاری شمش طلا در مرکز مبادله ارز ایران است، به گفته اصغر بالسینی، همه موضوعات مطرح شده درباره نرخ ارز حواله یا نقدی یا بازار صحت نداشته و عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت شمش طلا در این مرکز است.

معامله‌گران فنی هم بر این باورند عدد حمایتی برای بازار طلای آبشده مهم است و تا زمانی‌که بالای این اعداد معامله شود، هر پایینی اصلاحِ افزایش قیمت محسوب می‌شود، به گفته کارشناسان ۱۰ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان محدوده حمایتی این بازار است.

* بازارساز بازهم در کاهشی‌کردن نرخ دلار موفق خواهد شد

صادق محبی، کارشناس اقتصاد ایران، می‌گوید: بازارساز در تلاش است با استفاده ازمکانیزم‌های خود روند کاهشی قیمت دلار را بازهم ادامه دهد، اما برخی دلالان در این زمینه در حال دستکاری قیمت‌ها و نرخ‌سازی هستند که به زودی تلاش آنها ناکام مانده و نرخ دلار بازهم به کانال ۴۹ هزار تومان بازمی‌گردد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: از نظر تکنیکالی همه مقاومت‌های بازار فعال شده و به زودی نرخ‌ها به سمت کاهشی‌شدن حرکت خواهد کرد.

وی افزود: بازارساز بازهم در حال کنترل قیمت دلار از طریق درهم است و با تغییر روش رفع تعهد ارزی به سمت طلا، می‌خواهد مشکل موجود در بازار طلای آب‌شده را نیز حل کند.

۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۷
کد خبر: 50968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha