تولیدکنندگان مرکبات، محصولات خود را نیمه‌مجانی می‌فروشند

قیمت‌گذاری دستوری یکی از سیاست‌های تنظیم بازار است که دولت‌ها بسیار به آن علاقه‌مند هستند. این سیاست چه نقشی در بازار میوه و تره‌بار بازی می‌کند و چه تاثیری بر این بازار داشته است؟ به گفته فردین یزدانی پژوهشگر و صاحب‌نظر اقتصادی، دولت‌ با نیت خیر و برای اینکه مصرف میوه در خانوارها حفظ شود و رفاه خانواده‌ها گسترش پیدا کند، تلاش دارد با سیاست قیمت‌گذاری دستوری بازار را کنترل کند، حال آنکه این سیاست باعث فشار به کشاورز و در عین حال حفظ حاشیه سود دلالان شده است. او توضیح می‌دهد که بررسی‌ها گویای این است که دلالان و عمده‌فروشان با این سیاست، محصولات را با قیمت ناچیزی از کشاورزان می‌خرند تا سود خود را حفظ کنند و این اتفاق باعث شده بسیاری از محصولات به دلیل به صرفه نبودن چیدن و بسته‌بندی آنها در باغات رها شود. به عبارتی کشاورزان عموما از سیاست قیمت‌گذاری دستوری دولت بیشتر از سایر فعالان این حوزه ضرر کرده‌اند.

۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۸
کد خبر: 50892
منبع: اکو ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha