کریسمس خونین غزه / جهاد اسلامی به مذاکرات قاهره پیوست

حملات هوایی اسرائیل علیه زادگاه حضرت عیسی در شب کریسمس نزدیک به ۷۸ فلسطینی را به خاک و خون کشید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، پاپ فرانسیس از جنگ در سرزمین مقدس فلسطنین ابراز تاسف کرد؛ جایی که به گفته مقامات حماس، حملات هوایی اسرائیل طی یکی از مرگبارترین شب‌های نوار غزه، دست‌کم ۷۸ نفر را در شب کریسمس به شهادت رساند.

به نوشته رویترز، حملات اسرائیل که ساعاتی قبل از نیمه‌شب آغاز شده بود تا روز کریسمس ادامه یافت. ساکنان محلی و رسانه‌های فلسطینی می‌گویند که اسرائیل بمباران هوایی و زمینی را علیه البریج در مرکز غزه افزایش داده است.

اشرف القدره، سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین گفت که در حمله هوایی اسرائیل به مرکز غزه، دست‌کم ۷۰ نفر کشته شدند که بسیاری از آن‌ها زن و کودک بودند.

ارتش اسرائیل ادعا کرد که در حال بررسی این حادثه بوده و متعهد است که آسیب به غیرنظامیان را به حداقل برساند. حماس اتهام اسرائیل مبنی بر اینکه در مناطق پرجمعیت فعالیت کرده یا از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند را رد کرده است.

هلال‌احمر فلسطین تصاویری از انتقال مجروحان به بیمارستان‌ها را منتشر کرد. در بیانیه هلال‌احمر آمده که هواپیماهای جنگی اسرائیل جاده‌های اصلی بین مرکز غزه را بمباران کرده و مانع از عبور آمبولانس‌ها و خودروهای اورژانس می‌شوند.

پزشکان گفتند که حمله هوایی جداگانه اسرائیل به خان یونس در جنوب غزه نیز هشت فلسطینی را کشته است.

مقامات مذهبی برگزاری جشن در شهر اشغالی بیت‌اللحم کرانه باختری (محل تولد حضرت عیسی) را لغو کردند.

پاپ فرانسیس در مراسم کریسمس کلیسای سنت پیتر روم گفت: «امشب، قلب‌های ما در بیت‌اللحم است؛ جایی که بار دیگر، حضرت عیسی به خاطر جنگ بیهوده و نبردی که مانع از بازگشتش می‌شود، طرد شده است».

کریسمس مرگبار

از زمانی که آتش‌بس یک هفته‌ای در آغاز ماه تمام شد، درگیری‌ها تشدید شده و جنگ از شمال نوار غزه تا تمام این منطقه پرجمعیت گسترش یافته است.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که ۱۰ تن از سربازانش در روز گذشته کشته شده‌اند. روز قبل از آن نیز پنج نفر دیگر از نیروهای اسرائیلی کشته شده بودند که بدترین تلفات دو روزه از اوایل نوامبر تاکنون است.

روز یکشنبه، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به کابینه خود گفت: «پس از روزی بسیار دشوار در جنگ غزه، این صبح سختی بود. جنگ هزینه بسیار سنگینی دارد؛ اما ما چاره‌ای جز ادامه جنگ نداریم».

او بعداً در پیامی ویدئویی گفت که نیروها تا «پیروزی کامل» بر حماس در عمق غزه خواهند جنگید.

اسرائیل از سوی ایالات متحده، نزدیک‌ترین متحد خود تحت فشار بوده تا شدت، تراکم و تلفات غیرنظامیان در عملیات‌های خود را کاهش دهد.

روز شنبه، رئیس ستاد ارتش اسرائیل مدعی شد که نیروهایش تا حد زیادی به کنترل عملیاتی در شمال غزه دست یافته و عملیات جنوب را نیز گسترش خواهند داد.

اما ساکنان می‌گویند که جنگ تنها در مناطق شمالی شدت یافته است.

مأموریت دیپلماتیک رهبر جهاد اسلامی در قاهره

تلاش‌های دیپلماتیک با میانجی‌گری مصر و قطر برای آتش‌بس جدید جهت آزادی اسرای اسرائیلی باقی‌مانده، پیشرفت چندانی نداشته است؛ اگرچه واشنگتن مذاکرات هفته گذشته را «بسیار جدی» توصیف کرد.

جهاد اسلامی، یک گروه فلسطینی کوچک‌تر از حماس گفت که هیئتی به رهبری زیاد نخاله، رهبر تبعیدی آن در قاهره به سر می‌برد. ورود او به دنبال مذاکرات روزهای اخیر اسماعیل هنیه، رئیس حماس صورت گرفت.

اکنون گروه‌های مقاومت گفته‌اند که در مورد آزادی اسرا مذاکره نمی‌کنند مگر اینکه اسرائیل به جنگ خود در غزه پایان دهد. اما اسرائیلی‌ها می‌گویند که مایلند تنها در مورد آتش‌بس موقت گفتگو کنند.

نخاله گفت: «این هیئت بر موضع گروه مبنی بر اینکه پس از دستیابی به آتش‌بس، هرگونه مبادله اسرا باید آزادی همه فلسطینی‌های زندانی در اسرائیل را تضمین کند، مجدداً تأیید می‌کند».

۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹
کد خبر: 50478
منبع: اکو ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha