۱۰ کشور قدرتمند ۲۰۲۳ + جدول

«فوربس» ۱۰کشور قدرتمند در سال۲۰۲۳ را از منظر سیاسی- اقتصادی، مدیریت و روابط بین‌المللی رتبه‌بندی کرد. نکته قابل توجه در این تقسیم‌بندی عربستان و امارات است که در رتبه‌های نهم و دهم قرار گرفته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از دنیای اقتصاد در روزهای پایانی سال ۲۰۲۳ تحلیلگران اقتصاد جهانی عملکرد اقتصادی، عملکرد رئیس‌جمهور، روابط بین‌المللی، نفوذ سیاسی و... را مورد بررسی قرار دادند. نتیجه این تجزیه و تحلیل «فوربس» حاکی از آن است که آمریکا در سال ۲۰۲۳ نیز همچنان قدرت خود را در میان سایر اقتصادهای بزرگ حفظ کرده و در صدر جدول قرار دارد.

پس از آن به ترتیب چین، روسیه، آلمان، بریتانیا، کره جنوبی، فرانسه، ژاپن، عربستان و امارات متحده عربی دارای‌ بیشترین سهم تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۳ بوده‌اند. در این گزارش دو عامل مهم و اثر گذار بر رتبه‌بندی اقتصادی و سیاسی کشورها مورد بررسی قرار گرفت، اقدامات رئیس‌جمهور و جمعیت. باید گفت که اقدامات رئیس‌جمهور می‌تواند باعث رشد اقتصادی، تقویت روابط بین‌المللی قوی و ارتقای قابلیت‌های نظامی شود و بالعکس، این امر اثر مستقیمی بر رتبه اقتصادی و سیاسی کشورها خواهد گذاشت. اندازه جمعیت یک کشور می‌تواند بر رتبه‌بندی قدرت آن تاثیر بگذارد. جمعیت بیشتر به معنای نیروی کار بیشتر است که موجب رشد اقتصادی می‌شود. قابل ذکر است که نه تنها اندازه، بلکه سرمایه انسانی، تحصیلات و مهارت‌های جمعیت نیز به قدرت یک کشور کمک می‌کند. با استناد به عوامل مذکور امارات متحده عربی در سال ۲۰۲۳ افزایش قابل توجهی در رتبه‌بندی قدرت داشته و به فهرست ۱۰ کشور قدرتمند برتر جهان در سال ۲۰۲۳ راه یافته است. نقاط قوت دیگر کشورهای قدرتمند ذکر شده نیز به اختصار بیان شد.ایالات متحده جایگاه خود را به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهانی و ثروتمندترین کشور از سال ۱۹۶۰ تا ۲۰۲۳ حفظ کرد.

4 copy

این کشور نوآوری و روحیه کارآفرینی را تقویت می‌کند، همچنان در بخش‌های مختلف مانند فناوری، مالی و سرگرمی پیشتاز است. سیاست‌های پولی موثری را در پیش گرفت و با وجود برخی از ورشکستگی‌های حوزه بانکداری همچنان قدرت خود را در این بخش حفظ کرد. چین در میان ۱۰ کشور قدرتمند جهان در سال ۲۰۲۳ رتبه دوم را دارد. ابتکار کمربند و جاده چین در حال گسترش است و کشورهای بیشتری به این پروژه می‌پیوندند. هدف این ابتکار تقویت توسعه اقتصادی و تجارت از طریق اتصال آسیا به آفریقا و اروپا از طریق شبکه‌های زمینی و دریایی است.‌ چین همچنین در حال برداشتن گام‌های مهم فناوری، به‌ویژه در زمینه هوش مصنوعی و ۵G است و خود را به عنوان یک رهبر فناوری جهانی معرفی می‌کند. روسیه نقش مهمی در ژئوپلیتیک جهانی ایفا و از منابع طبیعی و توان نظامی گسترده خود استفاده می‌کند. این کشور همچنین بر برنامه فضایی خود متمرکز است و قصد دارد چندین ماموریت را در سال‌های آینده به نام کاوشگر در فضا انجام دهد.

تمرکز آلمان روی انتقال به منابع انرژی تجدیدپذیر و کاهش انتشار کربن است. آلمان همچنین بر تحول دیجیتال در بخش‌های مختلف، از جمله تولید و مراقبت‌های بهداشتی، با هدف بهبود کارآیی و بهره‌وری تمرکز دارد. بریتانیا همچنین در صنعت فناوری پیشرفت می‌کند و لندن مرکز اصلی استارت‌آپ‌ها است. این استارت‌آپ‌ها روی راه‌حل‌های نوآورانه در زمینه‌های مختلف کار و به رشد اقتصادی بریتانیا کمک می‌کنند. کره‌جنوبی همچنان پیشروی جهانی در زمینه فناوری و نوآوری است. کره جنوبی علاوه بر کاهش انتشار کربن، از منابع انرژی تجدیدپذیر نیز برای ترویج طرح‌های انرژی سبز استفاده می‌کند. فرانسه بر تحول دیجیتال و ابتکارات انرژی سبز تمرکز دارد. این کشور در حال کار روی نوسازی صنایع خود و گذار به منابع انرژی تجدیدپذیر است. فرانسه همچنین نقش مهمی در سیاست‌ها و مقررات اتحادیه اروپا ایفا و به ثبات اقتصادی و سیاسی این اتحادیه کمک می‌کند. بی‌شک صنعت روباتیک ژاپن با راه‌حل‌های نوآورانه خود به پیشرفت فناوری این کشور کمک کرده و موجب شده دولت این کشور با هدف حفظ موقعیت خود به عنوان یک رهبر فناوری جهانی، بر صنایع فناوری و روباتیک خود تمرکز کند. عربستان و امارات متحده به عنوان مهم‌ترین بازیگران در صنعت نفت به شمار می‌روند که این موضوع موقعیت امارات را در اقتصاد جهانی تقویت کرده است.

۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۹
کد خبر: 50431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha