«ال نینو» فریادرس خشکسالی در ایران خواهد شد؟

کارشناسان بر این اعتقادند، سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ فعالیت سامانه «ال نینو» می تواند موجب بارش بیش از نرمال در پاییز و اوایل زمستان شود. شرکت مدیریت منابع آب اعلام کرد: میانگین ارتفاع بارش در کشور از مهرماه تا ۲۵ آذر ماه ۴۱.۱ میلیمتر است و نوید ۸ درصد افزایش باران نسبت به دوره مشابه را می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد از ابتدای سال آبی که از مهرماه آغاز می‌شود میزان بارش ها فقط در ۱۰ استان کشور(۳۱ استان) کمتر از میانگین بارش سال قبل است. این نگرانی برای کشاورزان بوجود آمد که میزان بارش ها تا قبل از پایان سال به میزان کافی خواهد شد؟ کارشناسان بر اساس الگوهای حاکم بر کشور توسط سامانه‌های تاثیر گذار، شدت بارش ها را پیش بینی می کنند.

هنگام بروز فاز ال‌نینو، وقوع بارش ها در ایران افزایش پیدا می‌کند. شرکت مدیریت منابع آب در آخرین آمار در ۲۵ آذر ماه اعلام کرده است: ارتفاع کل ریزشهای جوی کشور معادل ۴۱,۱ میلیمتر می‌باشد.این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دورههای مشابه درازمدت ۲۶ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته ۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

ال‌نینو لغتی اسپانیولی و به مفهوم پسر بچه است. علت این نام گذاری به دلیل اعتقادات سکنه ساحل نشین کشور های اکوادور و پرو است. ال نینو اصولاً تغییراتی در موقعیت تندبادها بوجود آورده و موجب پدید آمدن رفتارهای آب و هوایی غیر معمول در کره زمین می گردد.

جریان های آب سرد اقیانوس آرام اوایل پاییز هر سال از قطب جنوب به عرض های شمالی حرکت می کند؛ با برخورد به سواحل پرو و اکوادور به سطح اقیانوس آمده و به صورت بخار آب، توده های بارشی تشکیل می‌دهند؛ با حرکت های وضعی زمین به عرض های شمالی انتقال می‌دهد و معمولا بارش زا هستند به چنین رخ دادی ال‌نینو گفته می‌شود.

چنان‌چه سامانه ال‌نینو در فصول پاییز و زمستان روی ایران فعال باشد و جریان پرفشار جنب حاره‌ای ضعیف باشد؛ می‌توان اذعان داشت: بارش های بیش از نرمال رخ خواهد داد.بر این اساس ال‌نینو تک عامل تاثیر گذار بر روی بارش های سیل آسا نخواهد بود. چنان چه کارشناسان بر این اعتقادند که ال‌نینو غالبا می‌تواند تراز بارش ها اوایل سال آبی را افزایش دهد، صحیح تر است.

در بازه‌های زمانی مختلف سامانه‌های متعددی در ایران تاثیرگذار هستند از جمله سامانه‌های: سودانی، مدیترانه‌ای، سیبری، موسمی شبه قاره هند، مهاجر اروپایی، مونسون و ال‌نینو که می‌تواند شرایط ترسالی و خشکسالی بر ایران حاکم کنند. بر بنیاد داده‌ها چنان‌چه افزایش بارش‌ها تا اوایل زمستان رخ دهد می توان از تاثیر ال‌نینو بر بارش‌ها خبر داد.

۲ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵
کد خبر: 50384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha