آیا باید نگران نخ دندان کشیدن باشم؟

نتیجه مطالعه‌ای که در سال جاری میلادی منتشر شد، نشان داد که محققان دریافتند افرادی که تکنیک صحیح نخ دندان کشیدن را یاد گرفته‌اند و به طور مداوم از آن استفاده می‌کنند در مقایسه با افرادی که از شیوه‌های دیگر استفاده می‌کنند کاهش قابل توجهی در خونریزی لثه دارند. از آنجایی که خونریزی لثه می‌تواند نشانه اولیه بیماری لثه باشد این یک یافته بسیار مهم است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از گاردین، نخ دندان که تقریبا ۲۰۰ سال پیش اختراع شد هرگز مانند مسواک دو بار در روز عمل نکرده است، اما نهادها و مراکز بهداشتی و درمانی کماکان توصیه می‌کنند که از نخ دندان استفاده کنیم.

خبرگزاری "آسوشیتدپرس" در سال ۲۰۱۶ میلادی گزارشی را براساس درخواست آزادی اطلاعات ارائه شده به وزارت بهداشت، خدمات انسانی و کشاورزی ایالات متحده برای یافتن شواهدی به نفع نخ دندان کشیدن منتشر کرد و به این نتیجه رسید که شواهد مربوط به نخ دندان کشیدن "ضعیف" و "بسیار غیرقابل اعتماد" هستند و حاوی "ظرفیت بالقوه متوسط تا زیاد برای جهت‌گیری" می‌باشند.

بررسی دیگری در سال ۲۰۱۵ میلادی نیز انجام شد و شواهد آن در مورد نخ دندان کشیدن بسیار متناقض و ضعیف بود. با این وجود، پیش از آن که نخ دندان را به سویی پرتاب کنید! باید گفت بهتر است دست نگه دارید. نخست آن که نتیجه پژوهش سال ۲۰۱۵ میلادی به طور خاص به پریودنتیت یک نوع شدید بیماری لثه که یکی از علل اصلی از دست دادن دندان در بزرگسالان است پرداخته بود و نه به اثربخشی نخ دندان در سطح گسترده‌تر آن. به طور کلی، انجام مطالعات طولانی مدت خوب در مورد نخ دندان کشیدن بسیار دشوار است، زیرا بسیاری از افراد در مورد رفتار مبتنی بر سلامت خود دروغ می‌گویند از جمله درباره مقدار نوشیدنی، میزان ورزش کردن و یا نحوه مراقبت از دندان‌های‌شان.

در دراز مدت کسب اطمینان از این که افراد مورد بررسی قرار گرفته به اندازه کافی نخ دندان می‌کشند یا از تکنیک صحیح استفاده می‌کنند دشوار است حتی اگر بر این باور باشند که همه چیز را درست انجام می‌دهند. نتیجه مطالعه‌ای که در سال جاری میلادی منتشر شد نشان داد که محققان دریافتند افرادی که تکنیک صحیح نخ دندان کشیدن را یاد گرفته اند و به طور مداوم از آن استفاده می‌کنند در مقایسه با افرادی که از شیوه‌های دیگر استفاده می‌کنند کاهش قابل توجهی در خونریزی لثه را نشان دادند. از آنجایی که خونریزی لثه می‌تواند نشانه اولیه بیماری لثه باشد این یک یافته بسیار مهم است.

دکتر "توماس سروُس" از دانشکده دندانپزشکی دانشگاه تگزاس می‌گوید: "اگر هرگز دندان‌های خود را نخ دندان نکشید بخش مهمی از بهداشت دهان و دندان را از دست داده‌اید. استفاده از نخ دندان به حذف پلاک و ذرات غذا از بین دندان‌ها و نواحی‌ای که مسواک شما ممکن است به طور موثر به آن دسترسی نداشته باشد کمک می‌کند".

این بدان معناست که استفاده از نخ دندان می‌تواند به مدیریت یا پیشگیری از هالیتوز یا بدبویی دهان کمک کند و هم چنین به مدیریت تجمع پلاک کمک خواهد کرد که در غیر آن صورت تنها زمانی که به تارتار یا جرم دندان تبدیل می‌شود توسط یک متخصص برداشته می‌شود. هم چنین، شواهد (محدودی) وجود دارد که نشان می‌دهد استفاده از نخ دندان ممکن است میکروبیوم دهان شما را بهبود بخشد. بنابراین، دهان شما به طور کلی سالم‌تر باقی خواهد ماند.

سروُس می‌افزاید: "استفاده از تکنیک‌های مناسب تضمین می‌کند که به طور موثری مواد زائد را بدون آسیب رساندن به لثه‌های تان پاک کنید. از حرکات آرام عقب و جلو استفاده کنید و از کوبیدن نخ دندان در جای خود خودداری کنید چرا که می‌تواند به لثه‌های تان آسیب برساند. اطمینان حاصل کنید که هر دو طرف هر دندان را تمیز خواهید کرد. اگر به طور منظم نخ دندان نکشیده اید ممکن است لثه‌های تان در ابتدا به دلیل التهاب دچار خونریزی شود. با این وجود، نخ دندان کشیدن مداوم باعث بهبود سلامت لثه شده و خونریزی از آن را کاهش می‌دهد".

در حالت ایده آل باید حداقل یک بار در روز نخ دندان بکشید. مداوم و روتین شدن نخ دندان کشیدن مهم‌تر از تعداد دفعات تکرار آن است. بنابراین، مهم است که آن را با یک فعالیت روزانه معمولی دیگر مانند دوش صبحگاهی یا کتاب صوتی عصر خود همراه کنید. توجه داشته باشد که دندانپزشکان واقعا می‌توانند متوجه شوند آیا شما نخ دندان می‌کشید یا خیر پس به آنان دروغ نگویید!

۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵
کد خبر: 50221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha