هر چند وقت ‌یکبار باید شستشو و نظافت کنیم؟

رعایت بهداشت کار خوبی است. هیچ‌کس دوست ندارد چنان باشد که انگار دو هفته حمام نرفته است یا در خانه‌ای پر از میکروب‌های عجیب‌ و غریب زندگی کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از بی‌بی‌سی، سوال اساسی در مورد بهداشت فردی اینست که آیا ممکن است در پاکیزگی زیاده‌روی کنیم؟

در اینجا توصیه‌هایی آورده‌ایم تا بدانیم هر چندوقت‌یکبار باید وسایل مهم خانه را تمیز کرد. شاید بعد از خواندن این مطلب متوجه شوید که در شستن و رعایت بهداشت زیاده‌روی می‌کنید.

هر چندوقت‌یکبار دوش بگیریم؟

هیچ قانون ثابت و مطلقی برای دوش گرفتن وجود ندارد، هر چند متخصصان پوست‌ و مو معتقدند مردم در دوش گرفتن زیاده‌روی می‌کنند.

بیشتر ما هر روز دوش می‌گیریم، اگر فعالیت‌بدنی شدید نداشته باشید شاید بتوانید یک روز در میان دوش بگیرید به این ترتیب بدن‌تان بوی ناخوشایندی نمی‌دهد و چربی‌های ضروری برای پوست بدن بر اثر شستشوی بیش از اندازه از بین نمی‌رود.

پوست افراد مختلف با هم فرق دارد برای مثال اگر هر روز ورزش می‌کنید بعد از هر بار تمرین بهتر است دوش بگیرید یا اینکه در هر جمعی وارد شوید بوی بد خواهید داد.

پاها در این میان استثنا هستند. متخصصان توصیه می‌کنند هر روز پاهای خود (به‌ویژه لای انگشتان) را با آب و صابون بشویید و خوب خشک کنید.

شستشوی مو

مانند پوست بدن، موهای ما هم چربی‌هایی دارد که بر اثر شستن بیش از اندازه از دست می‌رود.

کارشناسان پوست‌ومو توصیه می‌کنند اگر پوست سرتان زود چرب نمی‌شود نیازی نیست موهای خود را هر روز بشویید. هر سه‌ روز یک بار روال خوبی است به این ترتیب می‌توانید در مصرف شامپو و نرم‌کننده هم کمی صرفه‌جویی کنید.

مسواک زدن

سیستم خدمات بهداشت ملی بریتانیا (ان اچ اس) پیشنهاد می‌کند دندان‌های خود را با خمیردندان حاوی فلوراید دو بار در روز و هر بار به مدت دو دقیقه مسواک بزنید تا جلوی تشکیل جرم دندان و بیماری‌های لثه را بگیرید.

عوض کردن ملافه‌ها

ما حدود یک‌سوم عمرمان را در رختخواب می‌گذرانیم از این رو باید تلاش کنیم در محیط سالمی بخوابیم.

کارشناسان بهداشت پیشنهاد می‌کنند لحاف را هر روز کنار بزنید. ملافه‌ها آغشته به رطوبت بدن ما هستند و ذرات سلول‌های مرده هم باعث جذب ذرات گرد و غبار می‌شوند که برای افراد مبتلا به حساسیت هیچ خوب نیستند. ملافه‌ها را باید هوا بدهید برای همین اگر می‌توانید پنجره‌ها را باز کنید.

توصیه شده ملافه‌ها را حداقل هر دو هفته یک بار عوض کنید، اگر هنگام خواب خیلی عرق می‌کنید بهتر است هفته‌ای یک بار آنها را عوض کنید.

شستن حوله‌ها

وقتی بدن خود را خشک می‌کنیم مقدار زیادی از سلول‌های مرده پوست به حوله حمام منتقل می‌شود و محیطی برای جشن باکتری‌ها می‌شود. از لحاظ زیست‌محیطی درست نیست که بعد از هر بار استفاده حوله‌ها را بشوییم اما پس از هر بار استفاده و پیش از استفاده دوباره باید خوب خشک شوند.

بهتر است پس از هر سه بار استفاده، حوله‌ها را بشویید. حتما آنها را با دمای بالا بشویید تا باکتری‌هایی که در تاروپود آنها جا خوش کرده‌اند، از بین بروند.

تعویض دستمال‌های آشپزخانه

اگر از دستمال‌های آشپزخانه برای پاک کردن سطوح آشپزخانه هم استفاده کنید حتما باکتری‌های زیادی در لابه‌لای الیاف مرطوب آنها جمع می‌شود.

توصیه‌هایی گوناگونی در مورد تعویض دستمال‌های آشپزخانه وجود دارد اما در وبسایت مامزنت توصیه می‌کند که روزانه آنها را عوض کنید و هر هفته همه را باهم بشویید. توصیه دیگر این است که شب‌ها دستمال‌های آشپزخانه را در محلول ضدعفونی قرار دهید.

توالت

شاید تعجب کنید اگر بگوییم تخته آشپزخانه شما احتمالا بسیار بیشتر از کاسه توالت باکتری دارد اما به هر حالا بهتر است حواس‌تان به تمیز کردن توالت هم باشد. توالت را می‌توانید هر هفته تمیز کنید و محل نشستن را هر روز با دستمال مرطوب پاک کنید.

شلوار جین

نظرهای گوناگونی در مورد دفعات پوشیدن لباس‌های جین پیش از شستن آنها وجود دارد

نظرهای مختلفی در مورد تمیز کردن جین وجود دارد.

گروهی بر این عقیده‌اند که تا می‌توانید نباید لباس جین را بشویید (یکی از کارکنان ارشد یکی از تولیدکننده‌های بزرگ جین می‌گوید شلوار جین خود را هر شش ماه یک‌بار می‌شوید) اما دیدگاه کمتر افراطی در این مورد توصیه می‌کند پس از چهار پنج بار پوشیدن آنها را در ماشین لباس‌شویی بیندازید. بهتر است لباس‌های جین خود را با آب سرد بشویید تا رنگ آن نرود.

لباس‌خواب بچه‌ها

در گروه‌های گفتگوی آنلاین والدین بحث‌های دنباله‌داری در این زمینه جریان دارد. هر خانواده‌ای روش و روال خودش را دارد. برای بعضی‌ها شستن هر روزه لباس خانه بچه‌ها کار آسانی است و بعضی دیگر این کار را هفتگی انجام می‌دهد و حتی بعضی صبر می‌کنند وقتی حسابی کثیف شد و دیگر قابل پوشیدن نبود.

مجله گودهاس‌کیپینگ پیشنهاد می‌کند درست مثل همه لباس‌های بچه‌ها، لباس خواب را هم می‌توانند چند نوبت بپوشند و بعد در سبد رخت‌ چرک‌ها انداخته شود مگر مواقعی که لک شده باشد یا بدجوری بو بدهد که ناچار باید زودتر شسته شوند.

چون صرفه‌جویی در مصرف آب مهم است و بهتر است جلوی خشکی بیش از حد پوست را هم گرفت توصیه‌ها همین‌هاست که گفتیم. هیچ قانون سفت‌وسختی برای شستشو وجود ندارد و بیشتر بستگی به خود فرد و شرایط او دارد. تا وقتی سوار اتوبوس می‌شوید و دیگران از بوی بد شکایت نمی‌کنند به احتمال زیاد در زمینه شستشو و نظافت خوب عمل کرده‌اید.

۲۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۳:۴۱
کد خبر: 20083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha