ماشین‌های خوش فروش بازار ایران

خوش فروش بودن همواره به عنوان یکی از نقاط قوت یک خودرو در بازار ایران به حساب می‌آید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، بازار خودرو ایران محدود و انحصاری است اما در همین بازار انحصاری نیز تمامی خودروها نمی‌توانند موفق عمل کنند. در نتیجه محصولاتی همچون ماشین ام وی ام X۲۲ یا فونیکس FX موفق ظاهر می‌شوند، در حالی که خودروهای برند جیلی یا سوبارو عملکرد درخشانی ندارند.

موفقیت یک خودرو در جلب نظر مشتریان ایرانی به عوامل بسیاری بستگی دارد. شرکت‌ها برای موفقیت محصول خود نیازمند یک برنامه جامع بازاریابی و تبلیغات هستند، چرا که در غیر این صورت حتی ارزان‌ترین محصول آن‌ها نیز شکست خواهد خورد. در این مطلب به دو محصول خوش فروش از مدیران خودرو خواهیم پرداخت که فروش مطلوبی را در سطح بازار تجربه کرده‌اند. پس برای شناخت دلایل موفقیت این خودروها و همچنین ناکامی رقبای آن‌ها، با ما همراه باشید.

رقابت در بطن انحصار

باید توجه داشت که خودروهای اقتصادی همواره در بازار ما خوش فروش هستند. محصولاتی همچون پیکان، پراید، تیبا و ساینا همواره مورد اقبال مخاطبان قرار دارند. همین مساله در بخش خودروهای تجاری نیز وجود دارد. خودرویی همچون وانت نیسان نیز پس از پنج دهه، همچنان براساس فاکتورهایی همچون قیمت مقرون به صرفه و هزینه نگهداری پایین به فروش می‌رسد. با این حال هرچقدر خودرویی که عرضه می‌شود گران‌تر و مدرن‌تر باشد، رقابت برای آن سخت‌تر خواهد بود.

ماشین‌های خوش فروش بازار ایران

برنامه‌های بازاریابی و دید اولیه مشتریان نسبت به یک محصول نیز در موفقیت یا عدم موفقیت آن تاثیرگذار هستند. برای مثال خودرویی همچون شاهین به دلیل بازخورد اولیه نامطلوب، نتوانست در جلب نظر مشتریان موفق عمل کند و امروزه نیز نمی‌تواند سهم بازار قابل توجهی را به خود اختصاص دهد. در سوی مقابل می‌توان پژو پارس را یک خودرو موفق در این حوزه دانست که با جلب نظر مثبت مشتریان، همچنان پس از بیست سال پرفروش و موفق است.

طی دو دهه اخیر، شرکت‌های بسیاری به مونتاژ و عرضه خودروهای چینی روی آوردند. در نتیجه در هر بخش، چند خودرو داریم که از نظر مشخصات فنی و همچنین ابعاد شبیه به یکدیگر هستند. بالا رفتن رقابت در بخش‌های مختلف بازار باعث شد تا مشتریان حق انتخاب بیشتری داشته باشند و علاوه برآن، شرکت‌ها برای فروش محصولات خود تلاش کنند. امروزه که مدتی از این رقابت گذشته است، می‌توان فهمید کدام خودروها در هر بخش موفق ظاهر شده‌اند.

داستان موفقیت ام وی ام X۲۲

سال‌های میانه دهه ۱۳۹۰، دوران شکوفایی هاچ‌بک کراس‌ها در بازار ایران بود. طی این دهه محصولات مختلفی در بخش هاچ‌بک کراس به بازار ایران راه یافتند که البته تمامی آن‌ها چینی نبودند. نماینده مدیران خودرو در این رقابت سخت، ماشین ام وی ام X۲۲ بود. ایکس ۲۲ با محصولاتی همچون رنو ساندرو استپ وی، برلیانس کراس، لیفان X۵۰ و دانگ فنگ H۳۰ کراس رقابت می‌کرد. امروز که حدود پنج سال از آغاز رقابت هاچ‌بک کراس‌ها می‌گذرد، تنها ام وی ام X۲۲ از این رقابت سخت باقی مانده است و دیگر گزینه‌ها از گردونه رقابت خارج شده‌اند.

ماشین‌های خوش فروش بازار ایران

نخستین دلیل محبوبیت و فروش بالای ماشین ام وی ام X۲۲ را می‌توان چهره این خودرو دانست. ام وی ام X۲۲ در واقع نسخه کوچک شده‌ای از ام وی ام X۳۳ است، بنابراین بیشتر از دیگر خودروهای این رده به کراس‌اوورهای واقعی شباهت دارد. همین عامل به سادگی باعث می‌شود تا ام وی ام X۲۲ بیشتر از آن‌که یک هاچ‌بک تلقی شود، یک کراس‌اوور به نظر برسد.

دومین عامل موفقیت ماشین ام وی ام X۲۲، به تنوع تیپ‌های آن باز می‌گردد. این خودرو در قالب دو نسخه دنده‌ای و اتوماتیک به بازار عرضه شد که هرکدام از این نسخه‌ها، تیپ‌های متفاوتی داشتند. مشتریان می‌توانستند با توجه به سطح بودجه خود تیپ دنده‌ای ساده یا اتوماتیک فول آپشن را خریداری کنند. بنابراین طیف گسترده‌ای از مشتریان قادر به خرید این خودرو بودند.

سومین دلیل موفقیت ماشین ام وی ام X۲۲ را باید در شرایط فروش این خودرو جستجو کرد. مدیران خودرو محصول خود را در تیراژ بالا و همراه با شرایط فروش اقساطی روانه بازار کرد. نتیجه مستقیم این نوع از بازاریابی، تمایل گسترده مشتریان برای خرید ام وی ام X۲۲ بود.

چهارمین و آخرین دلیل فروش گسترده ام وی ام X۲۲، پشتیبانی فنی و خدمات پس از فروش این خودرو بود. نمایندگی‌های مدیران خودرو در سراسر کشور آماده خدمت‌رسانی به این خودرو بودند. علاوه برآن بسیاری از تجهیزات فنی ام وی ام X۲۲ با دیگر محصول مدیران خودرو یعنی ام وی ام ۳۱۵ مشترک است. در نتیجه مشتریان نگرانی از بابت خدمات پس از فروش ندارند.

دلایل محبوبیت سریع فونیکس FX

بازار خودرو ایران به واسطه تغییر رویه‌های ناگهانی خود مشهور است. یکی از این تغییرات در ابتدای سده جدید روی داد. مشتریان نسبت به هاچ‌بک کراس‌ها تمایل خود را از دست دادند و به خرید کراس‌اوورهای کوچک علاقمند شدند. این خودروها موتور قوی‌تر، ابعاد بزرگتر و امکانات بیشتری دارند. در نتیجه ارزش افزوده بیشتری را روانه جیب مشتری می‌کنند. افزایش قیمت خودرو نیز باعث شد تا مصرف‌کنندگان بیش از پیش نسبت به خرج کردن بودجه خود حساسیت نشان دهند.

اکثر کراس‌اوورهای کوچک بازار که توسط خودروسازان داخلی مونتاژ می‌شوند، از نظر مشخصات فنی و عملکرد شباهت بسیاری به یکدیگر دارند. از این رو انتخاب بین آن‌ها برای مشتریان سخت است. در این بین اما یک کراس‌اوور به خوبی می‌درخشد. این خودرو فونیکس FX مدیران خودرو است که به دلیل پیشرانه ۱.۶ لیتری خود، متفاوت از سایر رقبای همرده خود ظاهر می‌شود.

فونیکس FX در واقع محصولی از چری است که با نام اومودا ۵ شناخته می‌شود. مشخصات فنی این خودرو با تیگو ۸ پرو مشترک است و به دلیل وزن کمتر، شتاب فوق‌العاده‌ای را به نام خود ثبت می‌کند. بدیهی است که در رقابت کراس‌اوورهای ۱.۵ لیتری، فونیکس FX با پیشرانه قوی‌تر خود متفاوت ظاهر می‌شود. البته نسخه‌های محدودی از این خودرو با پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژر و مشترک با تیگو ۷ پرو نیز به بازار عرضه شده‌اند.

فونیکس FX علاوه بر مشخصات فنی قدرتمند، از مزیت آپشن‌های رنگارنگ و همچنین ظاهر زیبا نیز بهره می‌برد. تمامی این موارد به فونیکس FX کمک کرده‌اند تا طی مدت کوتاهی به فروش موفقی دست یابد. اگر امروز در جاده‌ها و خیابان‌های منتهی به شهرهای بزرگ تردد کنید، نسخه‌های پرشماری از این خودرو را در حال تردد خواهید دید. باید اشاره کرد که قیمت فونیکس FX نیز در محدوده مشابهی نسبت به رقبایش تعیین شده است که همین مساله به تقویت جایگاه آن کمک می‌کند.

۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 49853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha