تورم تولیدکننده به روایت بانک مرکزی و مرکز آمار + نمودار

تورم تولیدکننده طبق مرکز آمار ۴۵ درصد و طبق بانک مرکزی ۳۴ درصد برآورد شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، تورم سبد محصولات داخلی امروز از سوی دو نهاد آماری اصلی منتشر شد؛ مرکز آمار که این شاخص قیمت تولیدکننده را با تواتر فصلی منتشر می‌کند، آمار تابستان ۱۴۰۲ را اعلام کرده است. بانک مرکزی هم آن را با تواتر ماهانه و برای آبان منتشر کرده است.

برآورد ۴۵ درصدی مرکز آمار

امروز مرکز آمار ایران گزارش شاخص قیمت تولیدکننده را منتشر کرد. متوسط قیمت درب کارخانه محصولات داخلی ۴۵ درصد رشد را از تابستان گذشته تا تابستان امسال طی کرده است. این رشد که تورم تولیدکننده نامیده می‌شود، نسبت به فصل اول سال اندکی افزایش نشان می‌دهد.

دو روایت از تورم محصولات داخلی

بیشترین تورم تولیدکننده مربوط به بخش تولید برق است که ۷۲٫۳ درصد رشد قیمت نشان می‌دهد. محصولات بخش معدن و خدمات هم ۵۷ درصد تورم داشته‌اند. هم‌زمان تورم صنعت و کشاورزی زیر چهل درصد بوده است. در مجموع با توجه به سهم بخش‌ها در سبد تولید داخلی، شاخص قیمت تولیدکننده ۴۵ درصد افزایش داشته است.

تورم تولیدکننده به روایت بانک مرکزی؛ شکاف ده واحد درصدی با محاسبات مرکز آمار

بانک مرکزی پس از مدت‌ها شاخص قیمت تولیدکننده را منتشر کرده است. بر اساس شاخص برآوردی این نهاد، سطح قیمت سبد تولید داخل نسبت به میانگین سال ۱۳۹۵ ده برابر شده است. اتفاقی که تقریباً با محاسبات مرکز آمار هم می‌خواند.

اما تورم یک سال گذشته برای دو نهاد آماری اختلاف ده واحد درصدی دارد که با توجه به عدد تورم ۳۵ تا ۴۵ درصدی شکاف قابل توجهی است. اگر میانگین قیمت تابستان امسال را با تابستان گذشته مقایسه کنیم، مرکز آمار رشد ۴۵٫۳ درصدی را برآورد کرده و بانک مرکزی آن را ۳۳٫۶ درصد اعلام کرده است.

دو روایت از تورم محصولات داخلی

تورم تولیدکننده به روایت بانک مرکزی در چهار ماه گذشته در حدود ۳۵ درصد باقی مانده (آخرین آمار مربوط به آبان است که ۳۴٫۴ درصد بوده)، در حالی که آمارهای غیررسمی از تورم مصرف‌کننده‌ای که این نهاد سیاستگذار محاسبه می‌کند، خبر از تورم حدوداً ۵۳ درصدی می‌دهد. بنابراین تورم مصرف‌کننده در بانک مرکزی ده واحد درصد بیشتر از مرکز آمار است و درباره تورم تولیدکننده اوضاع برعکس است.

۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۴
کد خبر: 49734
منبع: فردای اقتصاد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha