90 درصد بذر در کشور وارداتی است/ دولت به‌جای موافقتنامه‌های دوجانبه، مشکلات معیشتی را حل کند

عضو هیأت‌رئیسه مجلس با انتقاد از لوایح غیر اولویت‌دار دولت گفت: وقتی 90 درصد بذر در کشور وارداتی است و صد در صد تخم ماهی‌های قزل‌آلا فرانسوی است دولت خواستار تصویب موافقتنامه‌های محیط زیستی دوجانبه در مجلس است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی امروز (دوشنبه 12 آبان) در جریان بررسی موافقتنامه بین جمهوری اسلامی ایران و صربستان با موضوع حفظ نباتات و حفظ محیط زیست و قرنطینه گیاهی به عنوان مخالف اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب درباره کنوانسیون‌ها و موافقتنامه‌های بین‌المللی اعلام کردند که تمامی آنها در مرکزی خاص پخت و پز می‌شود و کشورهای دیگر آن را به نحوی مدیریتی می‌کنند که دیگران به آن پیوسته و یک سری تبعات داشته باشد.

وی افزود: در موافقتنامه ایران و صربستان که دولت به مجلس پیشنهاد داده در ماده سه آن آمده است که بحث تبادل اطلاعات بین دو کشور انجام شود. این در حالی است که ما مخالف گفت‌وگوی علمی نیستیم اگر این تبادل اطلاعات یکسویه داشته باشد مشکل دارد.

عضو هیأت رئیسه مجلس تصریح کرد: به دلیل همین گونه موافقتنامه‌هاست که 90  درصد بذر به کشور وارداتی است و صد در صد تخم‌های ماهی قزل آلا فرانسوی است. همچنین 97 درصد مرغ اجداد از خارج می‌آید.

سلیمی خاطرنشان کرد: آیا نباید نسبت به این موافقتنامه‌ها با حساسیت بیشتری آن را مرور کنیم تا به چاله نیفتیم و به مشکل نخوریم.

وی افزود: در ماده 4 موافقتنامه محیط زیستی ایران و صربستان آمده است دو طرف عندالزوم آزمایش انجام دهند که ابهام آمیز است.

عضو هیأت رئیسه مجلس تصریح کرد: صد در صد بذر گوجه فرنگی هم اکنون از خارج وارد می‌شود و صد در صد پیاز گل گلایل از خارج از کشور می‌آید در حالی که قبلا خودمان آن را تولید می‌کردیم وچون خارجی‌ها این گیاه را عقیم کرده‌اند امکان تکثیر وجود ندارد.

سلیمی خاطرنشان کرد:منشاء خسارت‌های موافقتنامه‌های بین دو کشور به عدم بررسی ماده به ماده آنها بازمی‌گردد.

وی افزود: اگر دو کشور در اجرای موافقنامه به اختلاف بخورند داور فائوست این در حالی است که آیا آنها بیطرف هستند؟ سازمان انرژی اتمی هم بیطرف نبوده و قضاوت‌های آنها دلسوزانه نبوده است و شاهد گزارش‌هایی علیه کشورمان بوده‌ایم.

نماینده مردم محلات در مجلس تصریح کرد: در مقدمه موافقتنامه‌ها همواره رعایت اصل 77 قانون اساسی بیان می‌شود ولی آیا تا به حال اصلاحیه‌ای در موافقتنامه‌های دوجانبه به  وجود نیامده تا مشکلات را برطرف کنیم.

سلیمی خاطرنشان کرد: آیا این موافقتنامه‌ها اولویت‌دار است یا مسائل معیشتی و اقتصادی مردم؟ یا رسیدگی به 200 هزار تن برنج معطل مانده در گمرک که به دلیل اختلاف به وجود آمده بین بانک مرکزی، گمرک و وزارت صمت و عدم مذاکره در یک اتاق منجر به فساد این حجم زیاد از برنج شده است.

وی افزود:آقایان می‌گویند که 60 تا 70 لایحه به مجلس داده‌اند که موافقتنامه ایران و صربستان یکی از این دست لوایح است.

عضو هیأت رئیسه مجلس تصریح کرد: مشغول سازی مجلس از اهداف برخی افراد است.

سلیمی خاطرنشان کرد:سال گذشته در این ایام وزیر خارجه صربستان به ایران به دلایل مختلف تاخت و در مصاحبه‌ای به ایران انتقاد کرد.

وی افزود: 24 میلیون دلار حجم تجارت ایران و صربستان است که 14 میلیون دلار آن واردات است و 10 میلیون دلار آن صادرات که عمده صادرات ایران نفت و مشتقات نفتی است.

عضو هیأت رئیسه مجلس تصریح کرد: همسایه صربستان، بوسنی است که پوشش گیاهی آن بیشتر از صربستان است و چرا ما به سراغ این دست از کشورهای مسلمان مثل بوسنی نرفتیم تا با آنها موافقتنامه بنویسیم.

وی در پایان افزود: باید روند تصویب کلی موافقتنامه‌های دوجانبه تغییر پیدا کرده و ماده به ماده آن تصویب شود.

۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۸
کد خبر: 4950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha