۲۴ میلیون نفر از جمعیت کشور، حاشیه‌نشین هستند

نایب رئیس مجمع رؤسای کمیسیون شهرسازی کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها از سکونت ۲۴ میلیون نفری جمعیت کشور در مناطق حاشیه نشین خبرداد و گفت: ۵۰۰ هزار نفر نیز در تبریز حاشیه نشین هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، نایب رئیس مجمع رؤسای کمیسیون شهرسازی کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها در یازدهمین نمایشگاه مطبوعات و رسانه‌های آذربایجان شرقی در خصوص وضعیت حاشیه نشینی شهر تبریز اظهار کرد: حاشیه نشینی ابرچالش شهری دنیا است و نه تنها در ایران، بلکه در کل دنیا وجود دارد، اگر آمار و ارقام را مرور کنیم، متوجه می‌شویم از ۸ و نیم میلیارد جمعیت کره زمین یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر حاشیه نشین، زاغه‌نشین و کپرنشبن هستند و سکونگاه‌های غیر رسمی با عناوین مختلف توصیف شده‌اند.

فریدون بابایی اقدم ادامه داد: در تبریز شرایط توپوگرافی تعیین کننده بوده و اکثراً در دامنه کوه‌ها و تپه‌ها زندگی کرده و توپوگرافی در شکل گیری مناطق حاشیه نشین نقش مهمی دارد و اگر وضعیت زمین ساختی را نیز در نظر بگیریم، نگرانی ما بدتر می‌شود.

وی افزود: از ۸۵ میلیون نفر جمعیت کشور، ۲۴ میلیون نفر حاشیه نشین هستند و در خانه‌های غیر استاندارد در حاشیه شهر و بافت‌های فرسوده سکونت دارند که در شهرهای مختلف این وضعیت متفاوت بوده و سهم حاشیه نشینی منفاوت است.

بابایی اقدم خاطرنشان کرد: از یک میلیون و ۸۰۰ نفر جمعیت تبریز ۲۵ الی ۳۰ درصد حاشیه نشینان را تشکیل می‌دهند که بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر است که به استثنای محلات محدود مانند پارک بزرگ و حیدرآباد که عامل توپوگرافی نقش نداشته، در بقیه چون ضلع جنوبی اتوبان پاسداران و ضلع شمالی کسایی تمامی شاخصه‌های حاشیه نشینی نقش دارد.

وی گفت: نگران کننده‌تر از آن ساخت و ساز غیر مجاز است و حاشیه نشینی و بافت فرسوده نیازمند بازآفرینی شهری هستند و اگر از آنها له عنوان ابر چالش شهری یاد می‌کنیم باید دغدغه بزرگ ما باشند.

وی خاطرنشان کرد: در طرح تفصیلی تبریز ۴۹ هکتار منطقه پر خطر به عنوان فضای سبز رنگ آمیزی شده است؛ بنابراین باید از زایش بافت مسئله دار جلوگیری کرد و اجازه ندهیم جمعیت حاشیه نشینی افزایش یابد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تبریز یادآور شد: بارها در کمیسیون شهرسازی شورای شهر این موضوع را مطرح کردیم، اما صرفاً نباید دستور جلسه شورا و شهرداری باشد و همه باید پای کار باشند چراکه در این زمینه در تبریز ضعف بزرگی داریم.

۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵
کد خبر: 48973

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha