کارزار وحشیانه ارتش اسرائیل بازتاب توحش استعمار امریکایی–اروپایی

کارزار وحشیانه ارتش اسرائیل علیه غزه بازتاب توحش استعمار آمریکا و اروپا در سراسر جهان است. در جریان اختراع مجدد اسرائیل برابر دانستن فلسطین با حماس و برابر قلمداد کردن حماس با داعش به خوبی به عنوان پیش زمینه برای نسل کشی آشکار در غزه طراحی شده است. این مقدمه ای برای سیاست زدایی سیستماتیک آرمان فلسطین و تبدیل آن از یک جنبش آزادیبخش ملی به یک بحران انسانی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از میدل ایست آی، سال‌ها پیش "جو بایدن" سناتور جوانی از ایالت دلاور ایالات متحده گفته بود:"این بهترین سرمایه ‌گذاری ۳ میلیارد دلاری است که انجام می‌دهیم. اگر اسرائیل وجود نداشت ایالات متحده باید اسرائیل را برای حفظ منافع خود در منطقه اختراع می کرد". بایدن رئیس جمهوری فعلی امریکا اخیرا این جمله را تکرار کرد که به نظر می‌رسد بسیار هوشمندانه است. در واقع برای او و برای امریکا در کلیت آن اسرائیل یک ملک گران قیمت محسوب می شود: یک پایگاه نظامی و ناو هواپیمابر ثابت و به این ترتیب یک "سرمایه گذاری" بزرگ در طرح های توهم آمیز واشنگتن برای حکومت بر منطقه و جهان قلمداد می شود.

جمله کنایه آمیز بایدن البته موضوعی بحث برانگیز است. اسرائیل در واقع قبلا اختراع شده بود. بایدن چندان اهل سبک های نثری نیست. با این وجود، آرزوی او برای اختراع اسرائیل نشان دهنده این واقعیت تاریخی بود که آن مستعمره‌نشین متشکل از شهرک نشینان پیشتر یک اختراع بوده است.

در طول دو هفته گذشته ایالات متحده ماشین نظامی شرور اسرائیل را فعال و قدرتمند ساخته است. بنابراین، یک اسرائیل خشن تر را بار دیگر اختراع کرده است.

پس از شکستن حصار غزه و حمله جنگجویان فلسطینی به اسرائیل در تاریخ ۷ اکتبر که به دنبال آن صدها اسرائیلی کشته شده یا به اسارت گرفته شدند اسرائیل به سرعت و به شکلی نامتناسب از خود واکنش نشان داد و ظرف مدت دو هفته در رگبار بی امان حملات هوایی تعداد فلسطینیانی نزدیک به پنج برابر بیش از اسرائیلی های کشته شده در جریان حملات جنگجویان فلسطینی را به قتل رساند.

دولت‌ های آمریکا و اروپا در حال اختراع یک اسرائیل "جدید" و "بهبود یافته" هستند: تصویر کاملی از تاریخ پایدار خود از توحش استعماری و امپریالیستی در سراسر جهان. کاری که اسرائیل اکنون در غزه انجام می دهد بازتاب کاری است که فرانسوی ها، بریتانیایی ها، پرتغالی ها، آلمانی ها، اسپانیایی ها، آمریکایی ها و دیگران در سراسر جهان در طول تاریخ انجام داده اند. فلسطینیان غزه اکنون مجموع رنج های جهانی به دست اروپایی ها و آمریکایی ها هستند.

رسانه های غربی که سال ها رنج نسل های متمادی فلسطینیان را نادیده گرفته بودند پس از حمله مبارزان فلسطینی در تاریخ ۷ اکتبر عکس ها و توضیحاتی از آن حمله را به نمایش گذاشتند و به حمایت عمومی از انتقام گیری مرگبار اسرائیل دامن زدند. اکنون به نظر می رسد که تلاش هماهنگ برای اختراع مجدد اسرائیل نه به عنوان یک مستعمره شهرک نشینان اروپایی متمرکز شده که طبق گفته بایدن اگر پیش تر وجود نداشت امریکا آن را اختراع می کرد بلکه به عنوان نمونه ای از عدالت و انتقام عادلانه معرفی می شود و تمام این کارها با کمک و حمایت کشوری صورت می گیرد که حمایت از آرمان فلسطین را جرم انگاری می کند.

در این اختراع مجدد اسرائیل برابر دانستن فلسطین با حماس و برابر قلمداد کردن حماس با داعش به خوبی به عنوان پیش زمینه برای نسل کشی آشکار در غزه طراحی شده است. این مقدمه ای برای سیاست زدایی سیستماتیک از آرمان فلسطین و تبدیل آن از یک جنبش آزادیبخش ملی به یک بحران انسانی است.

با این وجود، آرمان فلسطین یک مسیر پایدار برای رهایی ملی از یک پروژه وحشیانه استعماری اروپایی است. این یک بحران انسانی نیست. حماس تنها یک عنصر از مجموعه ای از نیروهایی است که در این جنبش دخیل هستند و عنصر قطعی نیست. تاریخچه ای طولانی از مقاومت غیر خشونت آمیز فلسطین وجود دارد که به بهترین وجه توسط کارزار تحریم کالاهای اسرائیلی و تشویق به عدم سرمایه گذاری در اسرائیل (BDS) به نمایش گذاشته شده و در سراسر جهان مورد توجه قرار گرفته است.

در مقابل، یک ناسیونالیسم (ملی گرایی) درونی و نفرت انگیز بر سیاست اسرائیل مسلط شده است. اختراع مجدد اسرائیل یک مشغله دائمی صهیونیست ها است که بر اساس یک باور تاریخی عجیب شکل گرفته که تکه هایی از گذشته های دور را کنار یکدیگر چیده در حالی که از هرگونه یادآوری تاریخچه فوری جنایت های اسرائیل علیه فلسطینیان اجتناب می ورزد. امروز تاریخ مدرن آن در ۷ اکتبر آغاز شد که ۱۱ سپتامبر اسرائیل نامیده شد و در واقع برای فلسطینیان "نکبت دوم" در جریان است و مقابل دیدگان جهانیان قرار دارد. با این وجود، اختراع مجدد اسرائیل نمی تواند در برابر عزم پولادین فلسطینیان دوام آورد. جهان اکنون اسرائیل را همان طور که هست می بیند: یک ماشین کشتار شرور در برابر ملتی رام نشدنی که هرگز تسلیم نمی شود.

حمید دباشی؛ جامعه شناس و متخصص در زمینه فرهنگ و پژوهش‌های اسلامی و استاد ایرانی ادبیات تطبیقی و مطالعات ایرانی دانشگاه کلمبیا و مدیر مطالعات کارشناسی ارشد در انستیتو ادبیات تطبیقی و جامعه در دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک است. او از چهره‌های دانشگاهی جریان مخالف جنگ در ایالات متحده است. او مشاور فیلم هایی، چون قلمرو بهشت اثر ریدلی اسکات بوده است.

۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۳
کد خبر: 48627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha