توافق‌ چین و عربستان و آینده تقاضای نفت

بررسی‌ها نشان می‌دهد با کاهش ارسال نفت عربستان سعودی به آمریکا و اروپا، چین به مقصد اصلی نفت این کشور تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، کارشناسان برای پیش‌بینی آینده بلندمدت تقاضای نفت و کشورهای دخیل در این فرآیند، فعالیت‌های شرکت سعودی آرامکو را مورد بررسی قرار می‌دهند.

به نوشته بلومبرگ، آرامکو به عنوان بزرگترین شرکت نفتی جهان در اوایل سال جاری میلادی در ازای تأمین روزانه ۴۸۰ هزار بشکه نفت خام به مدت ۲۰ سال برای پالایشگاه مستقل چینی «رونگشنگ پتروشیمی»، سهامی در این شرکت خریداری کرد.

در هفته‌های اخیر نیز شرکت آرامکو قراردادهای مشابهی با دو شرکت کوچک‌تر از رونگشنگ پتروشیمی امضا کرد که الگوی مشابهی دارند؛ به این صورت که آرامکو خرید ۱۰ درصد از سهام هر یک از این شرکت‌ها را بررسی می‌کند و در صورت نهایی شدن، تأمین نفت خام آن‌ها را بر عهده می‌گیرد.

این قراردادها نشان‌دهنده اعتماد عربستان به ادامه روند مصرف نفت در چین در بلندمدت است؛ از سوی دیگر، اکراه مشتریان اروپایی و آمریکایی نفت عربستان برای خرید نفت با قیمت‌های بالاتر، بر امضای قرادادهای آرامکو با شرکت‌های چینی تأثیرگذار بوده است.

در دو هفته اخیر، میزان صادرات نفت خام عربستان به آمریکا به ۶۷ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرده است که از نظر حجم صادرات، در جایگاه دوم پایین‎‌ترین نفت ارسال‌شده عربستان به ایالات متحده از سال ۲۰۱۰ است. کمترین میزان صادرات نفت عربستان به آمریکا در ماه ژوئن رخ داد. در همین حال، جهش اخیر قیمت نفت باعث شده برخی پالایشگاه‌های اروپایی در قراردادهای بلندمدت خود، درخواست نفت کمتری از عربستان داشته باشند.

چشم‌انداز انرژی شرکت بریتیش پترولیوم که به شکل سالانه منتشر می‌شود،‌ نشان می‌دهد مصرف نفت چین در سال‌های ۲۰۲۵ و ۲۰۳۰ میلادی، ۱۶ میلیون بشکه در روز است و این میزان تا سال ۲۰۴۰ به ۱۴ میلیون بشکه کاهش پیدا می‌کند. آماری که از مصرف نفت کنونی تمام کشورها به غیر از آمریکا، بالاتر است.

مسیر کنونی صادرات نفت عربستان اکنون به این شکل است: عربستان، بیشتر نفت خود را به چین صادر می‌کند و ارسال نفت به آمریکا و اروپا را کاهش داده است؛ توافق‌های اخیر آرامکو با شرکت‌‎های چینی نیز باعث می‌شود این روند برای مدت طولانی‌تری حفظ شود.

۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۴
کد خبر: 48280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha