پیشینه طولانی اشغالگران صهیونیست در هدف‌گیری بیمارستان‌ها / شهدای جنایت رژیم صهیونیستی در غزه؛ ۳۷۸۵ شهید و بیش از ۱۳ هزار مجروح

حرف، حرف امروز و دیروز نیست. سخن از رویه سیستماتیک اشغالگران صهیونیست است که مکررا بیمارستان‌ها، بیماران و مجروحان، کادر پزشکی و مراکز درمانی سیار را در نقض آشکار «کنوانسیون ژنو» که تصریح می‌کند این موارد تحت هیچ شرایطی نمی‌توانند مورد حمله قرار گیرند و هدف قرار دادن آنها جنایت جنگی تلقی می‌شود، مورد تعرض و تاخت‌وتاز قرار می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، ماده ۱۸ کنوانسیون شماره ۴ ژنو تصریح می‌کند «بیمارستان‌های غیرنظامی که برای مراقبت از مجروحان و بیماران، بیماران ناتوان و موارد مرتبط با زایمان تشکیل شده‌اند، در هیچ شرایطی نباید هدف حمله قرار بگیرند و باید همیشه مورد احترام و محافظت طرف‌های درگیری قرار بگیرند.»

همچنین در ماده ۱۹ کنوانسیون ژنو آمده است «حفاظتی که بیمارستان‌های غیرنظامی از آن برخوردارند، متوقف نخواهد شد، مگر اینکه از آنها برای ارتکاب اعمال زیانبار - خارج از وظایف بشردوستانه - علیه دشمن استفاده شود. با این حال، حفاظت ممکن است تنها پس از صدور اخطار مقتضی، ذکر جزئیات تمامی موارد مرتبط و اعلام یک محدودیت زمانی معقول و پس از عدم توجه به این هشدار، متوقف شود.»

و همچنین تاکید شده «پرستاری از افراد بیمار یا مجروحان نیروهای مسلح در این بیمارستان‌ها و یا وجود سلاح‌های سبک و مهماتی که از این نیروها گرفته شده و هنوز به دست سرویس مرتبط نرسیده است، برای دشمن مضر نیست.»

با وجود همه این ماده‌قانون‌ها آنچه مکررا در عناوین خبری جهان دیده می‌شود، پیمان‌شکنی دوباره و دوباره صهیونیست‌ها علیه ملت فلسطین است:

«نیروهای اسرائیلی به بیمارستانی در کرانه باختری گاز اشک‌آور شلیک کردند»، «کادر پزشکی در حالی که نیروهای اسرائیلی گاز اشک‌آور را در نزدیکی بیمارستانی در جنین شلیک کردند، دستگاه‌های انکوباتور را جابجا می‌کنند»، «نیروهای ارتش اسرائیل متهم به شلیک گاز اشک‌آور به بیمارستان فلسطینی شدند»، «پلیس به پرتاب گاز اشک‌آور به بیمارستانی در قدس حین متفرق کردن شورش متهم شد»...

این‌ها گوشه‌ای از هزاران خبری است که طی ماه‌ها و سالیان گذشته در رسانه‌ها در مورد قساوت صهیونیست‌های اشغالگر در هدف گرفتن بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در اراضی اشغالی فلسطین که طبق پروتکل‌های بین‌المللی تحت حفاظت هستند، منتشر شده است. قساوتی که صهیونیست‌ها تلاش چندانی هم برای پنهان کردن آن نشان نمی‌دهند و خشونت‌هایشان را در هر شکلی حتی به قیمت کشتن نوزادان در دستگاه‌های مراقبت‌های ویژه نشان می‌دهند. نیروهای رژیم صهیونیستی این گزارش‌ها را تکذیب نمی‌کنند و معمولا می‌گویند که «از آنچه در داخل بیمارستان‌ها رخ داده اطلاعی ندارند.»

پیشینه طولانی اشغالگران صهیونیست در هدف‌گیری بیمارستان‌ها و مراکز درمانی

در همین رابطه «جکسون هینکل» روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای سرشناس آمریکایی با اشاره به تازه‌ترین جنایت صهیونیست‌ها و بمباران بیمارستان «المعمدانی» در مرکز غزه طی روزهای گذشته – که باز هم مثل همیشه صهیونیست‌ها منکر آن هستند – تصاویری از اخباری با عناوین «بیمارستان دیگری در غزه هدف حمله اسرائیل قرار گرفت» برای سال ۲۰۲۱ و خبر دیگری با عنوان «حملات اسرائیل بیمارستان و مدرسه کودکان در غزه را تخریب کرد» برای سال ۲۰۲۱ منتشر کرده و نوشت: «به نظر می‌رسد بمباران بیمارستان‌ها، عادت دیرینه ارتش اسرائیل باشد.»

هینکل همچنین با اشاره به صحبت‌های وزیر جنگ رژیم صهیونیستی که فلسطینیان در غزه را «حیوانات انسان‌نما» توصیف کرده بود، نوشت «آیا شما واقعا تعجب می‌کنید که آنها این بیمارستان (المعمدانی) را منفجر کرده‌اند؟»

جکسون هینکل همچنین با انتشار تیتر خبری از سال‌ ۲۰۱۴ که به حمله صهیونیست‌ها به بیمارستانی در غزه با چهار شهید و ۴۰ زخمی اشاره دارد، در شبکه «ایکس» نوشت: «اسرائیل سال‌هاست با افتخار بیمارستان‌های غزه را بمباران می‌کند. اکنون آن‌ها طوری رفتار می‌کنند که انگار از نظر اخلاقی آنقدر برتر هستند که نمی‌توانند بیمارستان دیگری را بمباران کنند. چیزی جز یک مشت دروغ صهیونیستی نیست!»

جمعیت هلال احمر فلسطین هم به طور مستمر شکایت‌هایی را علیه ارتش رژیم صهیونیستی به دلیل ارتکاب تخلفاتی نسبت به کارکنانش، از جمله حمله فیزیکی به پزشکان و ایجاد مانع در کار میدانی، ثبت می‌کند. همچنین «می سالم حنا الکیله» وزیر بهداشت فلسطین هر بار از جامعه جهانی خواسته تا برای حمایت از مردم فلسطین و نهادهای پزشکی مداخله کند، زیرا آنچه رخ می‌دهد نقض جدی قوانین بین‌المللی بشردوستانه در مورد نهادها و کارکنان پزشکی است.

پیشینه طولانی اشغالگران صهیونیست در هدف‌گیری بیمارستان‌ها و مراکز درمانی

حملات به مراکز درمانی غزه و کرانه‌باختری از ۷ تا ۱۵ اکتبر

بیمارستان المعمدانی که سال ۱۸۸۲ در غزه راه‌اندازی شد و سالانه به بیش از ۴۵ هزار بیمار خدمات‌رسانی می‌کرد، یکی از ۲۲ بیمارستان فعال در شمال غزه بود که برای پاسخگویی به بحران اخیر که منجر به شهادت ۳۳۰۰ فلسطینی و زخمی شدن بیش از ۱۳۰۰۰ تن شده است، مشغول به کار بود.

پیشینه طولانی اشغالگران صهیونیست در هدف‌گیری بیمارستان‌ها و مراکز درمانی

بیمارستان المعمدانی پس از تهاجم شامگاه سه‌شنبه

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، از زمان آغاز دوباره درگیری‌ها در هفتم اکتبر، بیش از ۱۱۵ حمله به سازمان‌های درمانی و بهداشتی در فلسطین صورت گرفته است. حداقل ۲۰ بیمارستان در شهر غزه و شمال غزه و یک بیمارستان در رفح دستور تخلیه مکرر از ارتش اشغالگر دریافت کرده‌اند و ۷۷ حمله در کرانه باختری ثبت شده که ۴۳ مورد از این حملات باعث خشونت فیزیکی علیه تیم‌های درمان شده است.

تلالنگ موفوکنگ، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد حق سلامت و بهداشت می‌گوید: «زیرساخت‌های پزشکی غزه به طور جبران‌ناپذیری آسیب دیده و ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی در شرایطی وخیم با دسترسی محدود به تجهیزات پزشکی و شرایطی کار می‌کنند که به آنها اجازه نمی‌دهد مراقبت‌های درمانی و بهداشتی به‌موقع و با کیفیت ارائه کنند.»

و آنچه در این میان می‌بینیم، سکوت مدعیان حقوق بشر است.

بنابر اعلام منابع خبری در جریان سیزده روز تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه تا کنون سه هزار و ۷۸۵ فلسطینی شهید و بیش از ۱۳ هزار نفر دیگر مجروح شدند.

۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵
کد خبر: 48201
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha