امیدواریم در مدیریت بورس بازنگری صورت بگیرد/باید شاهد حاکمیت اطلاعات برای شفاف سازی بیشتر باشیم/ ارائه اطلاعات درست شرط موفقیت است

کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار سرمایه گفت:در اقتصاد بحثی داریم با تاکید بر این موضوع که« اطلاعات ایجاد ارزش می‌کند » در حقیقت اطلاعات جایگاه بسیار ویژه ای در پیشبرد و توسعه اقتصاد دارد که ساده ترین موردی که می توانیم بدان اشاره کنیم پیشرفت و توسعه صنعت خودرو است که می توان پیشرفت دو صنعت خودروسازی ایران و کره جنوبی را مثال زد. این مهم نیست که سمند ما وزن بالایی نسبت به هیوندای دارد بلکه کیفیت و تکنولوژی به کار رفته در خودروهای روز دنیا ملاک برتری است.

گروه بورس و بازارهای مالی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد بهروز شهدایی کارشناس بورس و بازار سرمایه در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص لزوم وجود شفافیت در بخش های مختلف اقتصاد و حاکمیت شفافیت دربورس به عنوان یک مولفه تاثیر گذار بر رشد و جهش اقتصادی گفت: یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در توسعه بخش های مختلف اقتصادی درکشورهای پیشرفته وجود شفافیت در بخش های مختلف اقتصادی تا اداری است به این خاطر اشتباهاتی که به صورت معمول در اقتصاد ایران رخ می دهد در اقتصاد کشورهای توسعه یافته کمتر دیده می شود.

وی در این باره توضیح داد: وجود ساختارهای مدیریتی جدید که شفافیت را جاری و ساری کنند و تاکید ویژه ای بر شفاف سازی همه امور داشته باشند پیشبرنده و توسعه دهنده بخش های مختلف اقتصاد است به این خاطر لازم است در اقتصاد موضوعی به عنوان مدیریت و ارائه اطلاعات درست در میان باشد تا به وسیله تزریق اطلاعات درست اقتصاد بنحو احسن مدیریت شود.

وی در این مورد توضیحی داد و گفت: به عنوان مثال دهه های گذشته که دو فروشگاه شهروند و رفاه به عنوان بزرگترین فروشگاه های زنجیره ای کار می کردند چون از این فروشگاه ها اطلاعاتی در دسترس مردم نبود اطلاعات چندانی از نحوه مدیریت و ساختار حاکم بر این فروشگاه ها در دسترس وجود نداشت تا زمانی که وارد بورس شدند و اطلاعاتشان به صورت شفاف ارائه شد بعد از آن شاهد بودیم رقبای دیگری وارد این عرصه شدند و چون شفافیت پیشه کردند نسبت به روش های فشل مدیریتی به کار گرفته شده در رفاه و شهروند عملکرد بهتری از خود ارائه دادند، پس شفافیت و دسترسی به اطلاعات در توفیقات اقتصادی بسیار حائز اهمیت است.

کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار سرمایه معتقد است: در اقتصاد بحثی داریم با تاکید بر این موضوع که« اطلاعات ایجاد ارزش می‌کند » در حقیقت اطلاعات جایگاه بسیار ویژه ای در پیشبرد و توسعه اقتصاد دارد که ساده ترین موردی که می توانیم بدان اشاره کنیم پیشرفت و توسعه صنعت خودرو است که می توان پیشرفت دو صنعت خودروسازی ایران و کره جنوبی را مثال زد.

وی در این باره خاطر نشان کرد: با اینکه ایران و کره جنوبی تقریبا همزمان یا نزدیک به هم صنعت خودروسازی خود را گسترش دادند اما به دلیل عدم دسترسی ایران باز هم به دلیل تحریم ها و مسائل سیاست خارجی به دیتاهای روز صنعت خودروسازی که دست صاحبان صنایع بزرگ در آن سوی مرزهاست لذا این دیتاها هیچگاه به ایران داده نشدند اما به دست کره جنوبی رسید.

بهروز شهدایی در این باره تصریح نمود: این مهم نیست که سمند ما وزن بالایی نسبت به هیوندای دارد بلکه کیفیت و تکنولوژی به کار رفته در خودروهای روز دنیا ملاک برتری است به این خاطر است که دست یابی به اطلاعات و دیتاهایی که ما را به سمت و سوی به روز شدن سوق می دهد بسیار مهم است.

وی در این باره توضیح داد: در نقطه مقابل ایران، کره جنوبی به دلیل دسترسی و استفاده درست از دیتاهای روز توانست صنعت خودروسازی پیشرفته ای نسبت به ایران داشته باشد بنابراین در تمام صنایع این موضوع صدق می کند و در بازار سرمایه نیز همین روال حاکم است.

وی در خصوص صنعت ساختمان سازی نیز گفت: در صنایع الکترونیک و حتی در صنعت ساختمان سازی نیز از دنیا عقب هستیم به این خاطر اقتصاد و بورس و اقتصاد کشور رشد نمی کند چرا که دسترسی به دیتاهای به روز نداریم در حالی که اطلاعات و به روز بودن علم در دنیا باعث شده تولید به شکل دیگری متفاوت از ایران در جریان باشد.

بهروز شهدایی خاطر نشان کرد: به عنوان مثال در صنعت ساختمان سازی دنیا برای ساخت و ساز بلوک هایی مورد استفاده قرار می گیرد که نیازی به سیمان و... ندارد یعنی از طریق پنل‌های پیش ساخته سیمانی ساختمان سازی در اسرع وقت انجام می شود در حالی که در ایران ساختمان سازی به شکل سنتی دهه های گذشته انجام می شود و هزینه بسیار زیادی به کشور تحمیل می کند.

وی در ادامه بحث خاطر نشان کرد: در بخش های مختلف اقتصادی باید شاهد حاکمیت اطلاعات برای شفاف سازی بیشتر باشیم، با توجه به اینکه بورس در این زمینه پیشگام است امیدواریم در مدیریت بورس بازنگری صورت بگیرد تا خارج از دایره قیمت گذاری دستوری با توجه به حاکمیت شفافیت در بورس جای مطمئنی برای حضور شرکت های زیادی در بورس باز شود و شاهد دسترسی به فناوری های روز در راستای توسعه تولید و صادرات کشور باشیم.

۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۱
کد خبر: 47957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha