رشد دلار عقب‌تر از تورم/سکه ۳۰۰ هزار تومان گران شد

در آخرین روز هفته گذشته هر دلار آمریکا با افزایش ۱۸۰ تومانی نسبت به روز چهارشنبه، با قیمت ۴۹ هزار و ۷۳۰تومان معامله شد. بررسی قیمت دلار در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که این بیشترین قیمت از ۲۶ شهریورماه سال جاری است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از دنیای اقتصاد : در آخرین روز هفته گذشته هر دلار آمریکا با افزایش ۱۸۰ تومانی نسبت به روز چهارشنبه، با قیمت ۴۹ هزار و ۷۳۰تومان معامله شد. بررسی قیمت دلار در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که این بیشترین قیمت از ۲۶ شهریورماه سال جاری است. در هفته پایانی شهریور و هفته ابتدایی مهرماه معاملات دلار نوسانات کمی را تجربه کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که اگر نرخ دلار در بازار آزاد نسبت به تورم موجود کشور در نیمه ابتدایی سال جاری تعدیل شود، قیمت هر دلار به ۵۷هزار و ۴۲ تومان خواهد رسید. این در حالی است که نرخ فعلی دلار در بازار آزاد پایین‌تر از ۵۰ هزار تومان است. روز پنج‌شنبه قیمت سکه امامی با افزایش ۳۰۰ هزار تومانی نسبت به معاملات روز چهارشنبه به ۲۷ میلیون و ۳۳۰هزار تومان رسید. با وجود روند نزولی طلای جهانی در هفته‌های گذشته، با تغییر روند و افزایشی شدن آن، قیمت طلا در بازار تهران نیز تحت تاثیر قرار گرفت.

12 copy

هفته آرام پاییزی دلار

بررسی روند معاملات دلار بازار آزاد در هفته گذشته نشان می‌دهد که قیمت این اسکناس آمریکایی هفته آرامی را پشت سر گذشته است. روز دوشنبه یعنی دهم مهر ماه، دلار با قیمت 49 هزار و 520 تومان در پایین‌ترین قیمت هفته معامله شد. بیشترین قیمت معاملات انجام شده در این هفته نیز مربوط به روز پنج‌شنبه است. همچنین می‌توان گفت که میانگین قیمت معاملات انجام شده در هفته گذشته معادل 49 هزار و 570 تومان بوده است. بر اساس اعلام بانک مرکزی، مجموع عرضه ارز به صورت حواله در سامانه نیما، روز پنج‌شنبه، سیزدهم مهر ماه 1402 معادل 73 میلیون دلار و مجموع ارز معامله شده به صورت حواله معادل 46 میلیون دلار بوده است. کارشناسان معتقدند که دلیل اصلی آرامش فعلی بازار دلار انتظار این بازار برای رسیدن اخبار سیاسی جدید است. هرچند در هفته‌های گذشته اخبار مختلفی در زمینه آزادسازی بدهی‌های نفتی ایران منتشر شد، با این حال تحریم‌های اقتصادی مانع بزرگی برای انتقال بدهی‌های مذکور به صورت نقدی است.

با این حال می‌توان گفت که آزادسازی بدهی‌ها باری از دوش پرداخت‌های ارزی ایران برداشته و همین مساله تا حدی توانسته آرامش را در بازار ارز به ارمغان بیاورد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که ثبات فعلی بازار ارز بر بازارهای دیگر نیز تاثیر گذاشته است. برای مثال در هفته گذشته عباس آرگون، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی در این باره گفت: «ثبات بازار ارز موجب شد تا افزایش مداوم قیمت در بازار مسکن و خودرو نیز از بین برود؛ بنابراین تثبیت در بازار ارز، سایر بازارها را نیز به ثبات رساند که البته بعضا شاهد کاهش بیشتر قیمت در این بازارها نیز هستیم.» او در سخنان خود به مساله فروش نفت اشاره کرد و گفت: «با ادامه افزایش صادرات نفت و همچنین ادامه اخبار و آمارهای مثبت و افزایش درآمدهای دولت، ثبات بازار ارز تا پایان سال تداوم خواهد داشت.» برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند که بهبود شرایط فروش نفت در ماه‌های گذشته موجب شده تا قیمت فعلا تمایلی به جهش نداشته باشد.

قیمت دلار براساس تورم

نگاهی به تغییرات شاخص تورم نشان می‌دهد که قیمت دلار با توجه به تورم نیمه ابتدایی سال جاری می‌توانست به نرخ 57 هزار و 42 تومان برسد. با این حال به دلایل مختلفی مانند اخبار مثبتی که در بازه زمانی مذکور در بازار وجود داشته و همچنین رشد فروش نفت همچنان زیر 50 هزار تومان معامله می‌شود. با این حال برخی معتقدند که تعدیل نرخ ارز با توجه به تورم به سادگی قابل محاسبه نیست. به عقیده برخی از کارشناسان بخشی از تورم ماه‌های گذشته متاثر از جهش نرخ ارز در زمستان سال گذشته بوده است. به عبارت دیگر نرخ ارز در زمستان سال گذشته رشد بیشتری از تورم داشته و حالا نسبت به نرخ تورم کمتر رشد داشته است.

۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۷
کد خبر: 47762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha