واردات ۵ میلیون تن گندم به دلیل وجود مافیای گندم است!

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس  با بیان اینکه کم کاری مسئولان دولتی باعث عدم تامین نهاده های مورد نیاز دامداران شده است، گفت: دامداران این نهاده ها را با قیمت بالا از بازار آزاد خریداری می کنند و به موازات آن شاهد افزایش قیمت محصولات لبنی در بازار هستیم که این رویه باعث افزایش درآمد دامداران نشده و فقط افزایش هزینه تولید محصولات لبنی را به دنبال داشته است.

 گروه کشاورزی و صنایع غذایی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، اخباری که در طول هفته های گذشته باعث نگرانی کشاورزان شد، مربوط به تلاش دولت در جهت حذف معافیت مالیاتی کشاورزان بوده است؛ طبق مفاد ماده ۸۱ قانون مصوب اسفند ماه ۱۳۶۶ و اصلاحیه بعدی آن، درآمد حاصل از همه فعالیت‌های کشاورزی و دامپروری از پرداخت مالیات معاف هستند اما تلاش اخیر کمیسیون اقتصاد دولت در جهت تصویب مصوبه لغو معافیت مالیاتی کشاورزان و دامپروران در شرایط نابسامان اقتصادی فعلی کشورمان، جای سوال دارد که انتقادی زیادی را از سوی کشاورزان به دنبال داشته است.

در مهر سال جاری کمیسیون اقتصاد دولت در “لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم” تصمیم گرفت تا همه معافیت‌های بخش کشاورزی و زیر بخش‌های آن را حذف کند.طبق این مصوبه درآمد مشمول مالیات سالانه اشخاص حاصل از فعالیت‌های بخش کشاورزی (همه زیربخش‌ها) تا یکصد میلیون تومان به نرخ صفر و مازاد آن طبق مقررات فصول پنجم و هفتم این باب، مشمول مالیات می‌شود.

به همین دلیل، گفت و گویی با جعفر راستی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی انجام دادیم تا نظر مجلس در خصوص اجرای این مصوبه را جویا شویم و بدانیم که در شرایط تحریم وشیوع ویروس کرونا که بار سنگینی برای حفظ امنیت غذایی بر دوش کشاورزان است، چه ضرورتی به تصویب و اجرای این مصوبه دولتی بوده است و آیا مجلس موافق آن است یا خیر؟

 در شرایط نابسامان اقتصادی و تحریم های فعلی که باید انگیزه ای برای کشاورزان برای تولید بیشتر محصولات کشاورزی ایجاد شود، اخباری مبنی بر حذف معافیت مالیاتی کشاورزان توسط کمیسیون اقتصاد دولت مخابره شده است. فکر می کنید چه منطقی برای تصویب چنین مصوبه ای توسط دولت وجود دارد و راهکار مجلس شورای اسلامی برای حل این موضوع چیست؟

 مجلس شورای اسلامی معتقد است که معیشت کشاورزان و حمایت از صنعت کشاورزی به نفع کشاورز و مصرف کنندگان باید در اولویت قرار بگیرد و یقینا حذف معافیات مالیاتی کشاورزان که به ضرر این اقشار زحمتکش و موثر جامعه است، خط قرمز مجلس شورای اسلامی محسوب می شود و ما با آن مخالفیم چرا که در شرایط تحریم های ظالمانه و همچنین شیوع ویروس کرونا و شرایط نابسامان اقتصادی که نیاز کشور به تولیدات بیشتر است، نباید شاهد تصویب طرح هایی به ضرر کشاورزان و تولیدکنندگان داخلی کشورمان باشیم و این مغایر با منطق است و یقینا مجلس شورای اسلامی و به ویژه کمیسیون کشاورزی با چنین طرح هایی مخالف است.

 یعنی مجلس شورای اسلامی مانع از اجرای این مصوبه دولتی خواهد شد؟

 مجلس شورای اسلامی در حال برنامه ریزی گسترده  برای حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم است و طرح معیشتی تامین کالای اساسی با بیشترین آرا از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و مجلس حامی اقشار ضعیف جامعه است تا باعث رفع مشکلات معیشتی آنان شود و یقینا مجلس شورای اسلامی مانع از ضایع شدن حق و حقوق کشاورزان به عنوان اقشار زحمتکش جامع می شود و باید دست به دست هم بدهیم تا با افزایش تولیدات و محصولات کشاورزی، مانع از واردات محصولات کشاورزی شویم.

متاسفانه دولت به دنبال طرح هایی به ظاهر جهت حل مشکلات معیشتی مردم است تا به اسم خود تمام کنند اما اجرا و هزینه های آن بر دوش دولت بعدی خواهد بود. برخی طرح ها و لایحه های دولت که زمان اجرای آن به دولت بعدی موکول می شود، توسط مجلس شورای اسلامی تصویب نمی شود و از سوی دیگر، دولتمردان این گونه وانمود می کنند که ما به فکر معیشت مردم بودیم و طرح هایمان در مجلس رای لازم را کسب نکرده است و فکر میکنم چنین اقداماتی فقط در راستای بازی با اذهان اقشار مختلف مردم است و باید طرح هایی به تصویب برسد که در سریعترین زمان ممکن، باعث حل و فصل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم شود. 

مجلس برای حمایت از کشاورزان چه اقداماتی انجام داده است؟

 ساماندهی قوانین احداث آبخیزداری کشور و همچنین سنددار کردن زمین های کشاورزی به طوری که به نفع کشاورزان باشد، از جمله طرح هایی که کمیسیون کشاورزی مجلس آن را دنبال می کند و در گذشته، به این مباحث کمتر توجه شده بود اما منافع کشاورزان برای افزایش انگیزه های تولیدی، برای مجلس اهمیت دارد. در تلاش هستیم تا دولت، گندم را با نرخ بالاتری از کشاورزان خریداری کند چرا که شاهد افزایش قیمت سموم و کودهای شیمیایی بودیم و این افزایش قیمت، نباید به ضرر کشاورز تمام شود و دولت با حمایتش می تواند باعث افزایش انگیزه به کشاورزان شود.

سالانه چه میزان گندم در کشور تولید می شود و آیا جوابگوی نیاز داخلی کشورمان هست؟

 همه ساله ۱۴ میلیون تن گندم در کشور تولید می کنیم و سرانه مصرف داخلی گندم در کشورمان، زیر ۱۰ میلیون تن است و در عین ناباوری، شاهد واردات ۵ میلیون تن گندم به داخل کشور هستیم و این رویه، به دلیل وجود مافیای گندم است و مجلس شورای اسلامی باعث قطع شدن دست این سوداگران و سودجویان بازار گندم می شود.

متاسفانه در کشوری که مازاد تولید نسبت به مصرف گندم وجود دارد، افرادی به دلیل سودجویی، باعث واردات گندم شوند و همین رویه باعث می شود که کشاورزان انگیزه کافی برای تولید گندم نداشته باشند چرا که به دلیل مازاد وجود گندم در کشور، هرگز شاهد افزایش قیمت گندم و کسب سود در این محصول، نیستند و همین باعث می شود که سال آینده، کشاورزان کمتری راغب به کاشت گندم باشند و با کمبود گندم مواجه می شویم و می طلبد که دستگاه قضا برخورد جدی با این عاملان فساد داشته باشد.

طی روزهای گذشته اخباری مبنی بر افزایش قیمت محصولات لبنی هم به گوش رسیده است ؛فکر می کنید عمده ترین دلیل این افزایش قیمت ها در چیست؟

متاسفانه به دلیل کم کاری مسئولان مربوطه و دولتی، نهاده های مورد نیاز دامداران تامین نشده است و همین مسئله باعث شد که دامداران این نهاده ها را با قیمت بالا از بازار آزاد خریداری کنند و به موازات آن شاهد افزایش قیمت محصولات لبنی در بازار هستیم که این رویه باعث افزایش درآمد دامداران نشده، بلکه نشان دهنده افزایش هزینه تولید محصولات لبنی است.

یقینا افزایش قیمت محصولات لبنی باعث متضرر شدن مصرف کنندگان هم می شود و در این میان، فقط سوداگران هستند که منافع زیادی را به جیب می زنند و نیاز است که مسئولان دولتی بتوانند نهاده های دامی را در اسرع وقت و با کمترین هزینه، در اختیار دامداران قرار دهند تا شاهد افزایش بی رویه محصولات لبنی در کشور نباشیم.

انتهای پیام/

۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
کد خبر: 4775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha