پیش‌بینی‌ / نوبل‌های علمی ۲۰۲۳ به چه تحقیقاتی می‌رسد؟

تحقیقات درباره حمله خواب، سرطان یا واکسن ام‌آران‌ای ممکن است برنده جایزه نوبل پزشکی ۲۰۲۳ میلادی باشد که تا ساعاتی دیگر اعلام می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ای‌اف‌پی، فردا جایزه نوبل فیزیک و جایزه نوبل شیمی روز چهارشنبه به برندگان اهدا می‌شود.

جایزه نوبل که نخستین بار در سال ۱۹۰۱ میلادی اهدا شد توسط آلفرد نوبل و برای تشویق افرادی که بیشترین دستاورد را برای انسان به ارمغان آورده اند، بنیانگذاری شد.

جایزه پزشکی نوبل طی سال های متمادی به اکتشافات مهم مانند اشعه ایکس، پنسلین، انسولین و دی ان ای و غیره تعلق گرفته است.

در این میان برخی ناظران و کارشناسان معتقدند جایزه نوبل پزشکی امسال به تحقیقات درباره حمله خواب و کشف آرکسین (Orexin) است. آرکسین یک نوروپپتید است که به تنظیم خواب کمک می کند.

از سوی دیگر ممکن است این جایزه به کاتالین کاریکو و درو ویسمن از آمریکا برای تحقیقاتی اعطا شود که به تولید نخستین واکسن ام آر ان ای برای مقابله با کووید۱۹ منجر شد. تاکنون جوایز پزشکی متعددی به این تحقیق تعلق گرفته است اما این روزها کمیته نوبل چند دهه صبر می کند تا جوایز به محققان اعطا کند. هدف این اقدام تضمین آن است که تحقیق انجام شده در گذر زمان تثبیت شود.

آنیکا اوستمن خبرنگار علمی رادیوSR سوئد در این باره می گوید: شاید آکادمی نوبل تصور می کند باید بررسی بیشتری انجام دهد. اما این محققان بالاخره روزی برنده جایزه می شوند.

از سوی دیگر اوستمن معتقد است امسال کوان شوکت یک زیست شناس آمریکایی برنده جایزه نوبل پزشکی می شود. این محقق کشف کرد چگونه ژن سرطانی KRAS را مسدود کند. این ژن در حدود یک سوم سرطان ها از جمله ریه، کولو و تومورهای پانکراس وجود دارد.

در این میان به اعتقاد دیوید پندلبری رییس شرکت کلاریویت آنالایتیکس که تحقیقات شایسته نوبل را شناسایی می کند،‌ درمان سلول‌های تی برای از بین بردن سرطان و تحقیق روی میکروبیوم انسانی نیز یکی دیگر از پژوهش هایی است که شانس برنده شدن این جایزه را دارد. او در این باره می گوید: افراد زیادی هستند که شایسته دریافت جایزه نوبل هستند.

لارس بروستروم یکی دیگر از خبرنگاران علمی رادیو SR سوئد به استانیسلاس لیبلر و مایکل الوویتز ، دو زیست شناس آمریکایی اشاره می کند که تحقیقاتشان روی مدارهای مصنوعی ژن نیز از شانس های نوبل پزشکی امسال هستند. پژوهش این دو محقق زمینه زیست شناسی مصنوعی را ایجاد کرد. این حوزه به محققان اجازه می دهد تا ارگانیسم ها را مهندسی و دوباره تنظیم کنند تا قابلیت های جدیدی بیابند.

بروستروم اشاره می کند این حوزه جنجالی است زیرا سوالات اخلاقی درباره مرزهای ایجاد انواع مختلف حیات را بر می انگیزد.

در خصوص نوبل فیزیک نیز پیش بینی می شود تحقیقات گرافن پیچ خورده یا رصدخانه IceCube Neutrino در قطب جنوب برنده این جایزه شوند. همچنین توسعه مخازن داده با تراکم بالا در حوزه اسپین ترونیکس نیز از شانس های نوبل فیزیک ۲۰۲۳ میلادی به شمار می رود. اسپین ترونیکس حوزه ای مربوط به توسعه دستگاه هایی است که طبق حرکت الکترون ها کار می کنند.

در حوزه نوبل شیمی نیز پیش بینی می شود نسل آتی فناوری توالی دهنده دی ان ای یا تحقیقات درباره چگونگی هدف گرفتن و انتقال داروها به ژن ها از شانس های امسال باشد.

اما بوستروم معتقد است عمر یاغی شیمی دان مستقر در آمریکا برای تحقیقاتش در مواد متخلخل به نام MOFها نیز ممکن است برنده این شاخه از جایزه نوبل باشد. مواد مذکور گازهای سمی یا آب را از هوا صحرا جذب می کنند.

۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۶
کد خبر: 47615
منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha