برندگان نوبل شیمی معرفی شدند

کارولاین برتوزی، مورتن ملدال و بری شارپلس برنده نوبل شیمی ۲۰۲۲ شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، کمیته نوبل، کارولاین برتوزی از دانشگاه استنفورد آمریکا، مورتن ملدال از دانشگاه کپنهاگ دانمارک و بری شارپلس را برای توسعه «کلیک شیمی» و «شیمی بیو اورتوگونال» برنده جایزه نوبل شیمی ۲۰۲۲ میلادی اعلام کرد.

کلیک شیمی در سنتز شیمیایی یک دسته از واکنش‌های مولکول‌های کوچک زیست سازگار است که معمولاً در بیوژنگال استفاده می‌شوند و این امکان را فراهم می‌کنند تا بسترهای مورد نظر را با مولکول‌های زیستی خاص پیوند دهند.

شیمی بیواورتوگونال یا شیمی متعامد زیستی به هر واکنش شیمیایی اطلاق می‌شود که می‌تواند در داخل سیستم‌های زنده بدون تداخل با فرآیندهای بیوشیمیایی بومی رخ دهد.

کارولاین برتوزی این اصطلاح را در سال ۲۰۰۳ میلادی ابداع کرد.

بری شارپلس شیمی دان ۸۱ ساله آمریکایی است که پیش از این نیز یک بار دیگر در سال ۲۰۰۱ میلادی برنده جایزه نوبل شیمی شده است.

او علاوه بر جایزه نوبل در سال ۲۰۱۹ برنده جایزه پریستلی، در سال ۲۰۰۶ برنده مدل اچ نیکولز، در سال ۲۰۰۱ برنده جایزه ولف و در سال همان سال برنده مدال بنجامین فرانکلین شده است. البته فهرست جوایز دریافتی وی بسیار طولانی است.

مورتن ملدال دیگر برنده جایزه نوبل شیمی ۲۰۲۲ میلادی متولد ۱۹۵۴ میلادی در دانمارک است. این استاد دانشگاه کپنهاگ برای توسعه واکنش های CuAAC-click مشهور است. این تحقیق وی همزمان با فعالیت های والری فاکین و بری شارپلس اما به طور جداگانه انجام شد.

کارولاین برتوزی شیمیدان ۵۵ ساله آمریکایی است که در حوزه شیمی بیو اورتوگونال شهرت بسیاری دارد. وی علاوه بر جایزه نوبل در سال‌های گذشته برنده فلوشیپ بنیاد مک آرتور(۱۹۹۹)، جایزه ACS در شیمی (۲۰۰۱)، جایزه هنریش ویلاند(۲۰۱۲)، جایزه ولف(۲۰۲۲) نیز شده است.

حوزه فعالیت برتوزی بسیار وسیع از شیمی تا بیولوژی گسترده است. وی اصطلاح شیمی«بیواورتوگونال»(Bioorthogonal chemistry) را برای واکنش‌های شیمیایی سازگار با سیستم‌های زنده ابداع کرد. فعالیت‌های اخیر او شامل سنتر ابزارهای شیمیایی برای مطالعه سطح سلول‌های شکر به نام glycan و تاثیر آنها بر بیماری‌هایی مانند سرطان، التهام و عفونت‌های ویروسی مانند کووید۱۹ است.

واکنش‌های بیواورتوگونال به توسعه درمان‌های هدفمندتر برای سرطان کمک می‌کند.

۱۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۵
کد خبر: 33787
منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha