چرا گسترش همکاری های اقتصادی با اعضای بریکس اهمیت استراتژیک دارد؟ / این سیاست وابستگی اقتصاد ایران به کشورهای غربی را کاهش می دهد/دنیا فقط اروپا و آمریکا نیست

عضو کمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: پررنگ شدن حضور ایران در پیمان های منطقه ای و تبادلات بیشتر تجاری منجر به عدم اتکا به قراردادهایی مثل برجام می شود. بی تردید گسترده شدن ارتباطات و تعاملات ایران با کشورهایی غیر از اروپا و آمریکا ما را از این کشورها بی نیاز می کند و مانع افزایش فشارهای خارجی روی ایران بخصوص در حوزه واردات کالا یا مواد اولیه مورد نیاز کشور می شود.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، جعفر قادری نماینده مردم شیراز و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص اهمیت نقش آفرینی اقتصادی و تجارت خارجی ایران در همکاری با کشورهای عضو بریکس گفت: تمامی مسوولان ودست اندرکاران مرتبط با بخش های مختلف اقتصادی و بازرگانی و کشاورزی کشور باید از فرصت های به دست آمده در همکاری هایی که در چارچوب پیمان های منطقه ای وبین المللی برای ایران ایجاد شده باید نهایت بهره برداری را داشته باشند.

وی در این باره با ارائه توضیح بیشتری گفت: یکی از مهمترین موضوعاتی که باید در دستور کار مسوولین قرار بگیرد بستر سازی برای افزایش ارتباطات و گسترده تر کردن هر چه بیشتر تعاملات تجاری و بازرگانی ایران در قالب پیمان های منطقه ای است که طی یکی دو سال گذشته ایران شانس همکاری در این پیمان ها را یافته است.

جعفر قادری معتقد است: پایبندی هر چه بیشتر ما به همکاری بهتر و بیشتر درپیمان های منطقه ای نه تنها فرصت بیشتری به توسعه تجارت و تبادلات اقتصادی کشور می دهد بلکه وابستگی اقتصاد ایران به کشورهای غربی را کاهش می دهد چرا که اقتصاد ایران به واسطه پیمان های منطقه ای شرکا و بازارهای جدیدی در عرصه تجارت خارجی می یابد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: پررنگ شدن حضور ایران در پیمان های منطقه ای و تبادلات بیشتر تجاری منجر به عدم اتکا به قراردادهایی مثل برجام می شود. بی تردید گسترده شدن ارتباطات و تعاملات ایران با کشورهایی غیر از اروپا و آمریکا ما را از این کشورها بی نیاز می کند و مانع افزایش فشارهای خارجی روی ایران بخصوص در حوزه واردات کالا یا مواد اولیه مورد نیاز کشور می شود.

جعفر قادری عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز و کارشناس اقتصادی تصریح نمود: بحثی که دولت و مجلس بدان تاکید دارند این است که توسعه روابط تجاری و اقتصادی را نباید فقط به غرب محدود کرد چرا که دنیا فقط اروپا و آمریکا نیست، گسترش روابط با سایر کشورهای دنیا نیاز ما را به برجام کمتر می کند.

وی خاطر نشان کرد: البته این سخن به معنای تایید قطع همکاری تجاری ایران با دنیای غرب نیست، چرا که ما به غیر از رژیم صهیونیستی با هیچ کشوری به لحاظ ارتباطات اقتصادی قطع ارتباط نمی کنیم، هر چند مناسبات سیاسی چندانی با آمریکا و اروپا نداریم اما هیچگاه تمایلی به محدود سازی تعاملات اقتصادی با این کشورها نداشته ایم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی توضیح داد: در صورت بستر سازی برای برقراری ارتباط تجاری بخصوص صفر کردن تعرفه ها بین کشورهای عضو همکاری های تجاری، با وسیع شدن ارتباطات و تعاملات دست یابی به تکنولوژی ها و فناوری های روز دنیا منجر به رشد و نوسازی صنعت و کشاورزی کشور می شود.

جعفر قادری نماینده مردم شریف شیراز در مجلس شورای اسلامی درباره نقش اتاق های بازرگانی و بخش خصوصی برای توسعه تبادلات تجاری در پیمان های منطقه ای گفت: دولت در وهله اول مسوول هماهنگی های لازم برای توسعه تجارت با کشورهای خارجی است و مجلس نیز چارچوب ها و ریل گذاری های مربوطه را انحام می دهد اما درعمل وزارتخانه و اتاق های بازرگانی، صنعتی و گردشگری موظف به باز کردن مسیر برای بخش خصوصی هستند تا زمینه را برای افزایش تجارت کالا و خدمات بین ایران و سازمان هایی مثل بریکس و شانگهای و ... باز کنند. وقتی زیر ساخت های سیاسی توسط مجلس و دولت فراهم شود بخش های غیر دولتی و بخش خصوصی و تعاونی ها در عمل می توانند از فرصت ایجاد شده برای توسعه تجارت خارجی بهره برداری کنند.

۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۳
کد خبر: 45904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha