پاکسازی به سبک شی؛ مقام های چینی مانند مگس در حال سقوط هستند

"شی جین پینگ" در حال تمیز کردن خانه است و در جریان این پاکسازی مقام‌های ارشد چینی ناپدید شده و متحدان وفادار به شی جایگزین آنان می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، به نظر می‌رسد "شی جین پینگ" رئیس جمهور چین در حال درآوردن اشک مقام‌های ارشد آن کشور است. پکن هفته جاری تایید کرد که رئیس جمهور چین، ژنرال "لی یوچائو" و معاونش را جایگزین ژنرال در راس واحد نیروی موشکی چین کرده و این یگان نظامی را که احتمالا محور هر تلاشی برای تصرف تایوان خواهد بود با تصمیم اش به لرزه درآورده است.

این واحد نیروی موشکی ارتش آزادی‌بخش خلق چین است و موشک‌های بالستیک هسته‌ای و متعارف زمینی چین را هدایت می‌کند و میزبان ۹ پایگاه است که مسئول همه چیز می‌باشند از آزمایش‌های موشکی گرفته تا نظارت بر انبار هسته‌ای مرکزی چین.

به گزارش "ساوث چاینا مورنینگ پست" لی و معاون اش ژنرال "لیو گوانگبین" به عنوان بخشی از یک برنامه مبارزه با فساد تحت بازجویی قرار گرفتند. به گفته دفتر اطلاعات شورای دولتی چین، به جای لی و لیو در راس نیروی موشکی، "وانگ هوبین" فرمانده جدید خواهد بود و "شو شیشنگ" به عنوان کمیسر سیاسی جدید خدمت خواهد کرد.

برکناری‌ها بزرگترین تغییر در رده‌های بالای ارتش چین در سالیان اخیر بوده اند. مقام‌های امریکایی هشدار می‌دهند که چین به طور فزاینده‌ای در حال افزایش رویکرد تهاجمی در قبال تایوان است و چشم انداز آماده شدن برای درگیری احتمالی در فاصله سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۷ میلادی را برای خود ترسیم کرده است.

این صرفا مربوط به عرصه موشکی نمی‌شود. تغییرات شی در دیگر بخش‌ها نیز در جریان بوده است. برای مثال "کین گانگ" وزیر خارجه چین برای چندین روز از انظار عمومی ناپدید شده بود و بعدا مشخص شد که کنار گذاشته شده است.

شی مدت هاست که کارزار خود را بر روی ارتش متمرکز کرده تا قدرت اش را تقویت و تثبیت کرده و نیروی موشکی را مدرن سازد. از دید او فساد در طول سالیان متمادی تهدیدی دائمی برای قوای نظامی چین بوده است. می‌توان در این باره به محکومیت ژنرال بدنام "گو جونشان" در سال ۲۰۱۵ میلادی اشاره کرد که به ارتکاب فساد در مقادیر "بسیار زیاد" متهم شده بود.

شی احتمالا تلاش خواهد کرد تا خود را با افراد مثبت بیش تری احاطه کند، زیرا برای تقویت حس کنترل اش بر دستگاه نظامی و سیاست خارجی چین در تلاش است. این تا حدی برای تثبیت کنترل او بر قدرت است. شی می‌خواهد اطمینان کسب کند تمام افرادی که تحت امرش هستند به او وفادار می‌باشند.

جابجایی در میان مقام‌های بالای مرتبط با نیروی موشکی ارتش نشان می‌دهد که او ممکن است در مورد تصمیم گیری خود تردیدهایی داشته باشد. وزیر امور خارجه که پس از طرح شایعاتی مبنی بر داشتن یک رابطه نامعقول برکنار شد نیز توسط شی انتخاب شده بود. این نشان می‌دهد که شی دغدغه میزان وفاداری زیردستانی که خود انتخاب کرده را دارد.

پس از کنار گذاشتن کین گانگ شی احتمالا پیشینه همه مقام‌های ارشد را دوباره ارزیابی خواهد کرد. این باید در ذهن شی جین پینگ نگرانی جدی ایجاد کند تا فکر کند چه کسی از حلقه داخلی اش ممکن است عامل خارجی یا تحت تاثیر دولت‌های خارجی باشد.

این نشان می‌دهد که شی جین پینگ در موقعیت خود احساس امنیت نمی‌کند. جایگزین‌های شی برای فرماندهی نیروی موشکی از نیروی دریایی و هوایی بوده و تجربه زیادی در زمینه موشکی ندارند. این علامتی کلیدی است که نشان می‌دهد برای شی نه شایستگی فنی بلکه قابلیت اعتماد اهمیت دارد.

این نشان می‌دهد که او در وهله نخست به تمیز کردن خانه علاقه دارد. به نظر می‌رسد این جایگزینی‌ها و کنار گذاشتن‌ها تازه آغاز کار باشد.البته نگرانی شی بی دلیل نیست. این واقعیت که ایالات متحده در حال کار برای ایجاد اتحاد بین کره جنوبی و ژاپن و کشاندن استرالیا و سایر کشورهای ناتو به این اتحاد است باید چین را نگران کند، زیرا اگر چین با اتحادی با هدف دفاع جمعی مانند ناتو روبرو شود هیچ راهی برای پیروزی اش وجود ندارد.

شی وضعیتی را می‌بیند که در آن محاصره شده است. هفته گذشته "لوید آستین" وزیر دفاع و "آنتونی بلینکن" وزیر امور خارجه ایالات متحده به منظور مقابله با نفوذ چین در منطقه از استرالیا بازدید به عمل آوردند. این سفر چند ماه پس از آن صورت گرفت که دولت بایدن قرارداد زیردریایی هسته‌ای با استرالیا را با هدف مقابله با چین امضا کرد.

پاکسازی به سبک شی؛ مقام های چینی مانند مگس در حال سقوط هستند/ خوانده شد

نتیجه معکوس اقدامات شی

طنز ماجرا آنجاست که ممکن است رویکرد تهاجمی فزاینده شی نسبت به تایوان باعث درگیر شدن سایر کشورها در این زمینه شده و احتمالا باعث ایجاد سناریویی شده باشد که احساس ناامنی فزاینده او تشدید شود.

نیروی موشکی نیرویی است که اگر شی بخواهد به تایوان حمله کند در ابتدا مورد استفاده قرار می‌گیرد. این یک نیروی حیاتی برای تنظیم صحنه است. با این وجود، خشم ناشی از اخراج‌ها یا برکناری‌ها ممکن است پیامدهایی برای آمادگی چین به منظور درگیری با تایوان داشته باشد. اگر تغییر رهبری به دلیل فساد باشد به نظر می‌رسد این وضعیت برنامه مدرنیزاسیون مدنظر شی را کُند خواهد کرد.

هم چنین، تغییر اخیر هزینه کوتاه مدت برای آمادگی و توسعه نیرو به ویژه با غیر مرتبط بودن پیشینه دو مقام ارشد جدید برای شی خواهد داشت. این وضعیت برای روحیه نیروهای نظامی چین نیز مخرب است، زیرا این ذهنیت را ایجاد می‌کند که شما بچه‌های قابل اعتمادی نیستید و به منظور مراقبت و تحت نظر بودن برای تان پرستار و مراقب فرستاده اند.

به نظر می‌رسد سایر واحدها و رهبران بهتر است مراقب سایر پاکسازی‌ها باشند، زیرا احتمالا این آخرین تغییر رهبری مورد نظر شی نیست. او تازه پاکسازی را آغاز کرده و ادامه خواهد داد.

۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۴
کد خبر: 45764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha