پشت پرده حضور نظامی آمریکا در تنگه هرمز چیست؟

ایرنا : جان کربی، حضور نظامی آمریکا را کیلومترها دورتر از خاک این کشور در منطقه غرب آسیا و تنگه هرمز توجیه کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت امنیت ملی دولت جو بایدن روز پنجشنبه به وقت محلی مدعی شد: افزایش حضور ما در تنگه هرمز با هدف پاسخگویی به هرگونه تحریک ایران است.

کربی در ادامه ادعاهای خود اضافه کرد: تنگه هرمز گذرگاهی حیاتی برای تجارت جهانی است و ما شاهد تهدیدهایی از سوی ایران برای نفوذ در آن بوده ایم. چهار مقام آمریکایی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس ادعا کردند: ارتش ایالات متحده آمریکا در حال بررسی استقرار نیروی نظامی مسلح در کشتی های تجاری است که از طریق تنگه هرمز عبور می کنند تا از توقیف کشتی های تجاری توسط ایران جلوگیری کند.

اگرچه مقامات آمریکایی جزئیات کمی از این طرح ارائه کردند، اما آسوشیتد پرس گزارش کرد که هزاران تفنگدار و ملوان آمریکا که خدمه دو کشتی تهاجمی آبی خاکی یو اس اس باتان و یو اس اس کارتر هال هستند، درحال حرکت به سمت خلیج فارس هستند و می‌توانند در هر مأموریت نگهبانی مسلحانه از کشتی ها در تنگه هرمز مورد استفاده قرار گیرند.

چهار مقام آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود، در گفتگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس جزئیات کلی این طرح را تایید کردند. این مقامات تاکید کردند که هیچ تصمیم نهایی در این زمینه گرفته نشده است و گفتگوها بین مقامات نظامی آمریکا و متحدان عرب این کشور در منطقه ادامه دارد.

مقامات آمریکایی ادعا کردند که تفنگداران نیروی دریایی آمریکا تنها در صورت درخواست کشتی ها امنیت را تامین خواهند کرد.

کشتی های باتان و کارتر هال در ۱۰ ژوئیه بندر نورفولک در ویرجینیا را برای ماموریتی که پنتاگون مدعی شد « پاسخ به تلاش‌های اخیر ایران برای تهدید جریان آزاد تجارت در تنگه هرمز و آب‌های اطراف آن» است، ترک کردند.

کشتی باتان هفته گذشته در مسیر خود به سمت شرق از تنگه جبل الطارق عبور کرد.

به گزارش ایرنا، پیش از این، شبکه خبری فاکس نیوز چهارم مرداد ماه به نقل از نیروی هوایی آمریکا مدعی شد که یک گردان هوایی از جنگنده‌های اف-۳۵ آذرخش ۲ نیروی هوایی ایالات متحده برای تقویت جنگنده‌های آ-۱۰ و اف-۱۶ در انجام ماموریت‌شان برای گشت‌زنی در تنگه هرمز وارد خاورمیانه شده است.

فاکس نیوز گزارش داد این گردان هوایی متشکل از جنگنده‌های اف-۳۵ آمریکا برای بازدارندگی ایران و کمک به نیروهای آمریکا و متحدانش در سوریه وارد خاورمیانه شده‌اند.

به ادعای فاکس نیوز، این اقدام پس از تلاش‌های متعدد ایران در اوایل ماه جاری برای توقیف نفتکش‌های نزدیک تنگه هرمز صورت گرفته که با واکنش نیروی دریایی ایالات متحده مواجه شده است.

جمهوری اسلامی ایران می گوید همواره بر وجود سازوکارهای بومی برای تامین امنیت کشتیرانی در آب‌های منطقه از جمله تنگه هرمز تاکید دارد و حضور نیروهای بیگانه و قدرت‌های منطقه‌ای در این آبراهه‌ها را برهم زننده امنیت جمعی کشورهای ساحلی خلیج فارس اعلام کرده است.

۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸
کد خبر: 45624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha