بانک توسعه تعاون اهتمام فراوان برای تطبیق عملیات بانکی با مبانی اسلامی دارد

عضو مجلس خبرگان رهبری و رئیس شورای فقهی بانک مرکزی گفت: بانک توسعه تعاون اهتمام فراوان برای تطبیق هر چه بیشتر عملیات بانکی با مبانی اسلامی دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از مرکز روابط‌عمومی و امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آیت‌الله «غلامرضا مصباحی‌مقدم» عضو مجلس خبرگان رهبری و رئیس شورای فقهی بانک مرکزی در نشست معارفه حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدابراهیم صباغیان» به‌عنوان ناظر شرعی مستقر در بانک توسعه تعاون اظهار کرد: بانکداری اسلامی یکی از اهداف و آرمان‌های مهم جمهوری اسلامی و تضمین‌کننده سلامت اقتصادی جامعه اسلامی است که موجبات رشد و پیشرفت تمامی اقشار جامعه و توزیع عادلانه درآمد را فراهم می آورد.

️آیت‌الله مصباحی مقدم رئیس شورای فقهی بانک مرکزی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده مجلس خبرگان در این دیدار اعلام کرد:بانک توسعه تعاون در انطباق عملیات بانکی با مبانی فقهی اهتمام فراونی دارد. مدیر عامل بانک توسعه تعاون، از جمله مدیران شایسته نظام بانکی است که هدایت بانک را در انجام تکالیف توسعه ای و حمایت از جامعه هدف و رعایت اصول شرعی به نحو مطلوبی صورت داده است.

وی افزود: بانک توسعه تعاون در انطباق عملیات بانکی با مبانی فقهی اهتمام فراوان دارد و از جمله بانک های پیشرو در استقرار مسئول شرعی در ساختار بانک است.

مصباحی‌مقدم تصریح کرد: براساس تدابیر شهید بهشتی و تأکید در قانون اساسی، مسیر فعالیت برای تعاونی‌ها گشوده است و فرهنگ‌سازی برای ایجاد تعاونی‌ها می‌تواند اثرات مثبتی در اقتصاد داشته باشد.

وی گفت: گسترش فعالیت‌های تعاون ضمن کمک به ارتقای شاخص‌های درآمدی و سرمایه‌گذاری در اقتصاد، کمک به تقویت ضعفا است.

رئیس شورای فقهی بانک مرکزی توضیح داد: برای نزدیک‌شدن بانکداری کشور به بانکداری اسلامی برخی اصلاحات در روش‌ها، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها نیاز است تا به‌صورت تدریجی به نقطه مطلوب نزدیک شویم.

وی گفت: مسئولیت اصلی رعایت الزامات برخاسته از مصوبات شورای فقهی در درجه اول برعهده مدیرعامل و هیأت‌مدیره و سپس هیأت‌عامل و مدیران میانی است.

مصباحی‌مقدم در رابطه با ناظر شرعی مستقر در بانک گفت: حضور ناظر نوعی خدمت و کمک شورای فقهی است تا مدیران با حضور ناظر به‌ نحو مطلوبی بتوانند عملیات بانک را با موازین شریعت تطبیق داده و در این خصوص اطمینان حاصل نمایند.

وی افزود: بانکداری اسلامی فراتر و جامع تر از بانکداری بدون ربا است و بانکداری کنونی کشور تا اجرای صحیح بانکداری بدون ربا نیز فاصله هایی دارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: اولین گام کاهش فاصله بانکداری کشور با بانکداری بدون‌ربا و بانکداری اسلامی است و گام بعدی دستیابی به آرمان اصلی جمهوری اسلامی و بانکداری اسلامی است.

وی با تبیین ویژگی‌های بانکداری اسلامی گفت: بانکداری اخلاقی از جمله ابعاد مهم بانکداری اسلامی است که تأکید می‌کند نگاه و جنبه اخلاقی و اجتماعی فراتر از مؤلفه‌های اقتصادی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مصباحی‌مقدم ادامه داد: دخالت‌دادن نگاه عدالت‌محورانه در فرآیندهای بانکداری بسیار مهم است و همچنین در بانکداری اسلامی، میان بانک و بازار واقعی کالا ارتباط تنگاتنگ وجود دارد. تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی در میدان واقعی اقتصاد از جمله خصیصه‌های بانکداری اسلامی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: سود حاصل از تولید و تجارت مشروعیت دارد و تأمین مالی به‌صورتی است که منتهی به تولید و تجارت سالم و ارزشمند شود. از این رو سودی که صرفا مبتنی بر رد و بدل‌شدن کلی پول باشد هیچ مشروعیتی ندارد و مصداق ربا است.

وی گفت: بهره، عاملی برون‌زا است و از بیرون به اقتصاد تحمیل می‌شود و یکی از عوامل عدم‌تعادل و شکافت بازارها است و سبب بحران‌های ادواری در سیستم سرمایه‌داری است.

مصباحی‌مقدم در خاتمه افزود: دستیابی به اهداف و آرمان جامعه اسلامی مستلزم زمینه‌هایی است که سهولت دسترسی به منابع مالی برای تولیدکنندگان از جمله آن‌ها است و همچنین ضرورت دارد مصرف منابع مالی در محل‌هایی باشد که از ابتدا منظور بوده و در طرح توجیهی بیان شده است و همچنین مهم است در جریان بانکداری، سهمی برای خدمات اجتماعی درنظر گرفته شود.

۱۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۴
کد خبر: 44486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
      0 0
      احشنت....