اینترنت چهارشنبه و پنج‌شنبه قطع می‌شود؟

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از شناسایی ده‌ها نفر از ذی‌نفعان کنکور که درگیر شبکه‌های تقلب بودند طی هفته‌های اخیر خبر داد و گفت: این افراد امکاناتی را طراحی کرده بودند که در اختیار داوطلبان قرار بگیرد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، دکتر عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در حاشیه نشست خبری امروز ضمن تشریح جزئیات برگزاری نوبت دوم کنکور ۱۴۰۲، با اعلام اینکه اینترنت در روزهای برگزاری کنکور قطع نمی‌شود، گفت: در بستر اینترنت تقلبی صورت نمی‌گیرد چرا که برای تقلب لازم است از سوالات عکس گرفته شده و به بیرون ارسال شود، همچنین در تقلب باید با حمایت گروهی سئوالات و پاسخ‌ها تهیه شود. مهم برگشت پاسخ به جلسه امتحان مهم است که از این کار نیز با طراحی سیگنال هایی مانع می شویم.

پورعباس گفت: برای برگرداندن پاسخ‌ تمهیدات زیادی اندیشه شده و بر این اساس نسل دوم سیگنال یاب‌ها تحت تاثیر دستگاه تولیدکننده موج، وجود یک قطعه الکترونیکی را در داوطلب تشخیص می‌دهند. در مرحله بعد، سازمان سنجش آموزش کشور یک گزارش فنی تهیه می‌کند که نشان می دهد چه کسی تقلب کرده است.

شناسایی ۱۰۵۰ متقلب کنکور دی‌ماه ۱۴۰۱ با کمک سیگنال‌یاب

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد: در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۰۵۰ نفر را از متقلبان را با کمک سیگنال یاب‌های فوق شناسایی کردیم. همچنین باید دقت شود که امروز دو تیم آشکارساز تقلب داریم که نسل دوم این ابزارها از نسل اول ارتقاء یافته‌تر است.

وی گفت: بعد از برگزاری نوبت اول کنکور، در مورد آثار مثبت و منفی قطع اینترنت تلفن همراه بررسی هایی انجام شد، متوجه شدیم افراد زیادی از قطعی اینترنت و تلفن تاثیر گرفتند؛ چرا که امروزه زندگی مردم به شدت با اینترنت گره خورده است‌. در نشست اخیر مدیران سازمان سنجش هم اعلام کردیم متقاضی قطع اینترنت نیستیم و این امر به نحو شایسته ای در حال انجام است و آثار دستگاه های سیگنال یاب از قطع اینترنت بیشتر خواهد بود.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در مورد امکان تغییر زمان آغاز آزمون سراسری صبح روز چهارشنبه ساعت ۶ صبح به جای ساعت ۸ صبح نیز گفت: فرایند برگزاری آزمون فی البداهه نیست و امکان تغییر یکباره در آن وجود ندارد. باید از سال قبل و شهریور سال گذشته در این زمینه اطلاع رسانی می کردیم. بنابراین تغییری در این زمینه نداریم و ازمون های صبح ساعت شروع ۸ و آزمون بعد از ظهر ساعت ۱۴ و ۳۰ آغاز می شود و نیم ساعت قبل از شروع آزمون درهای حوزه ها بسته خواهد شد.

امکان تغییر اطلاعات داوطلب دیگر به‌هیچ‌وجه وجود ندارد

پورعباس همچنین در نشست خبری با تاکید بر اینکه ایجاد کارپوشه برای داوطلبان این آزمون یکی از مهمترین تغییرات کنکور امسال است، افزود: در واقع ما برای هر داوطلب یک پروفایل در نظر گرفتیم که اگر داوطلب یکبار در آزمونی ثبت نام کند تمامی اطلاعات او در پروفایل یا کارپوشه ذخیره می‌شود و دیگر در آزمون‌های بعدی نیازی به ثبت نام نیست بلکه اطلاعات را فقط تکمیل خواهد شد.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر اینکه تمامی فرآیندهای برگزاری نوبت دوم کنکور ۱۴۰۲ در حال حاضر به اتمام رسیده است خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه فرآیندهای برگزاری این آزمون سامانه‌ای شده و به صورت ماشینی و هوشمند انجام می‌گیرد بنابراین امکان تغییر اطلاعات داوطلب وجود ندارد و داوطلبان دیگر درخواست تغییر اطلاعات گروه آزمایشی یا ... را ندهند.

وی خاطرنشان کرد: طی چند روز اخیر تعدادی از داوطلبان با مراجعه به سازمان سنجش آموزش کشور درخواست تغییر اطلاعات داشتند که این درخواست‌ها بنا به دلایل گفته شده امکانپذیر نبود. ضمن اینکه ما بارها از طریق پیامک به داوطلبان در خصوص ویرایش اطلاعات اطلاع رسانی کرده بودیم که اگر داوطلبی بر اساس اطلاعات ثبت نامی در سر جلسه کنکور حاضر نشود برای وی غیبت لحاظ خواهد شد.

تغییر در دفترچه سوالات، پاسخنامه‌ها و زمان پاسخ‌دهی به سوالات

وی ادامه داد: دفترچه سوالات، پاسخنامه‌ها و زمان پاسخ دهی به سوالات از جمله تغییراتی هست که سازمان سنجش آموزش کشور این تغییرات را در آزمون اجرایی خواهد کرد و به نقطه‌ای رسیدیم که عملکرد سازمان را در این آزمون و سایر آزمون‌های دیگر ارتقاء بدهیم.

حدود یک درصد داوطلبان تقلب می‌کنند/ دفترچه سوالات شخصی‌سازی شده

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر اینکه ۹۹ درصد از داوطلبان کنکور با تکیه بر تلاش و زحمت خود در سر جلسه آزمون حاضر می‌شوند، گفت: حدود یک درصد داوطلبان هستند که تلاش می‌کنند از طریق تقلب و مسیرهای دیگر در این جلسه آزمون حاضر شده و نمره کسب کنند که ما در سازمان سنجش هم از جهت سخت افزاری و هم از جهت نرم افزاری اقداماتی را طراحی کردیم تا سلامت کنکور تامین شود.

پورعباس خاطرنشان کرد: در آزمون سراسری سوالات تولید شده دارای کد ویژه‌هایی هستند که این کد ویژه‌ها صرفا توسط ماشین‌های خاص خوانده می‌شود ضمن اینکه دفترچه سئوالات داوطلبان نیز شخصی سازی شده است و امکان تقلب در این آزمون وجود ندارد.

شناسایی ده‌ها فعال در شبکه‌های تقلب در کنکور طی هفته‌های اخیر

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور همچنین از شناسایی ده‌ها نفر از ذینفعان کنکور که درگیر شبکه‌های تقلب بودند طی هفته‌های اخیر خبر داد و گفت: این افراد امکاناتی را طراحی کرده بودند تا در اختیار داوطلبان قرار بگیرد. خوشبختانه ما با کمک یک شرکت دانش بنیان و برخی دیگر از سال گذشته توان شناسایی این ابزارهای تقلب را داریم و از طریق سیگنال‌هایی که عمدتا به منظور جلوگیری از ارسال پاسخنامه از بیرون به جلسه آزمون طراحی شده است می‌توانیم شبکه‌های تقلب را شناسایی کنیم.

۱۰ سال محرومیت در انتظار متقلبان

وی در پایان به خانواده‌ها تاکید کرد: مراقب باشند که داوطلبان در دام شبکه‌های تقلب نیفتند و از آوردن تجهیزات تقلب در جلسه آزمون خودداری کنند. چرا که این ابزارها از نظر سازمان سنجش به منظور استفاده از آن تلقی شده و تقلب محسوب می‌شود و محرومیت یک تا ۱۰ سال از تحصیل را برای داوطلبان به همراه دارد.

۱۳ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۴۸
کد خبر: 44454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha