سرانه مصرف سالانه شکر ایرانی ها ۳ کیلوگرم کاهش یافت

در پی اصلاح نرخ ارز، سرانه مصرف این محصول از ۲۷ کیلوگرم به ۲۴ کیلوگرم رسیده که بیانگر واقعی شدن مصرف این محصول در کشور است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد مجری طرح گیاهان قندی وزارت جهاد کشاورزی نیاز سالانه کشور به شکر را ۲.۲ میلیون تن عنوان کرد و گفت: در پی اصلاح نرخ ارز، سرانه مصرف این محصول از ۲۷ کیلوگرم به ۲۴ کیلوگرم رسیده که بیانگر واقعی شدن مصرف این محصول در کشور است.
پیمان حصادی درگفت و گو با «ایران اقتصادی» درخصوص وضعیت تولید و سرانه مصرف این محصول افزود: از این رو در حال بررسی و مذاکره با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای محاسبه نیاز واقعی سالانه کشور به شکر هستیم.
مجری طرح گیاهان قندی وزارت جهاد کشاورزی، کشت بهاره چغندرقند در سال زراعی جاری را حدود ۷۵ هزار هکتار پیش‌بینی کرد و اظهارداشت: تاکنون حدود ۷۰ هزار هکتار قرارداد کشت چغندرقند بهاره منعقد شده که با توجه به افزایش عملکرد تولید، پیش‌بینی می‌شود نزدیک به پنج میلیون تن محصول بدست آید.
وی یادآورشد: سال ۱۴۰۱حدود ۱۱۳ هزار هکتار چغندرقند و ۸۴ هزارهکتار نیشکر کشت شد که در مقایسه با سال ماقبل (۱۴۰۰) حدود ۷ درصد در میزان سطح زیرکشت چغندرقند و حدود ۴.۵ درصد در میزان کشت نیشکر کاهش داشته است.
حصادی گفت: سال زراعی گذشته میانگین عملکرد تولید چغندر پاییزه حدود ۶۶ تن در هکتار و چغندر بهاره ۵۸ تن در هکتار بوده است که در مجموع میانگین عملکرد تولید چغندرقند بهاره و پاییزه ۵۹ تن در هکتار بود و امیدواریم امسال نیز این میانگین تولید با توجه به شرایط آب و هوایی و سایر عوامل حفظ شود.
وی دربـــــاره وضـــــعیت تولیـــــد و قیمت‌گــــــذاری ایـــــن محصـــــــول اظهارداشت: فقدان تناسب قیمت چغندرقند با افزایش هزینه های تولید، اعلام دیرهنگام قیمت، اختلاف معنادار قیمت محصولات رقیب همچون گندم موجب شده تا قیمت تضمینی چغندرقند در بازار به‌خصوص در زمان تصمیم‌گیری کشاورزان کمرنگ شده و تأثیر واقعی خود را نداشته باشد به طوری که موجب کاهش سطح استقبال از کشت و در نتیجه کاهش تولید می شود.
مجری طرح گیاهان قندی وزارت جهاد کشاورزی درباره وضعیت خودکفایی کشور در تولید شکر افزود: به دلیل استمرار خشکسالی (تغییرات اقلیم)، کاهش منابع آبی، عدم حمایت همه جانبه از تولید ( حمایت های قیمتی و غیرقیمتی مؤثر) سیاست‌های مقطعی و ناپایدار، عدم کنترل و مدیریت واردات شکر، ناکارآمدی سیستم بانکی و معضلات معیشتی کشاورزان موجب شده تا در تولید شکر به خودکفایی نرسیم به طوری که اکنون نزدیک به ۷۰ درصد نیاز کشور در داخل تولید می شود و مابقی با خروج قابل توجهی ارز از کشور از محل واردات تأمین می شود.
حصادی گفت: سال زراعی گذشته قیمت تمام شده هر کیلوگرم شکر با توجه به تأثیر نرخ خرید تضمینی چغندرقند، بیش از ۲۱ هزار تومان بود در حالی که با ثابت ماندن قیمت شکر در همان زمان با قیمت ۱۸ هزارتومان کارخانجات قند و شکر در واقع مجبور شدند تا شکر خود را با حداقل ۲ هزار تومان زیر قیمت تمام شده به فروش برسانند که همین امر در عدم استقبال از تولید در سال زراعی جاری اثرداشت.
وی درباره افزایش نرخ تضمینی چغندرقند در سال زراعی جاری افزود: امسال به‌رغم آنکه قیمت این محصول در راستای حمایت از تولید برای هر کیلوگرم چغندرقند بهاره نرخ خرید تضمینی ۲۸۰۰ تومان و برای هر کیلوگرم چغندر پاییزه نرخ خرید تضمینی ۲۷۰۲ تومان تعیین شده است، که البته نرخ افزایشی است اما با توجه به اینکه قیمت تمام شده شکر بدون سود متعارف کارخانجات قند ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده و با احتساب سود متعارف، قیمت هر کیلوگرم شکر به بیش از ۲۸ هزار تومان می‌رسد، باز هم این تفاوت قیمت بر فعالیت کارخانجات قند اثر منفی خواهد داشت.
مجری طرح گیاهان قندی وزارت جهاد کشاورزی اظهارداشت: کشت چغندرقند قراردادی است، بنابراین هر چقدر بنیه مالی کارخانجات قند و شکر تقویت شود، بخش کشاورزی نیز بیشتر از مزایای آن منتفع خواهد شد. وی قیمت گذاری شکر را بر مبنای عرضه و تقاضا و تولید صحیح دانست و گفت: لازم است برای افزایش تولید و رسیدن به خودکفایی دراین بخش دولت به جای تعیین قیمت دستوری، نقش نظارتی و هماهنگ کننده خود را تشدید کند.
حصادی درباره افزایش بهره‌وری مصرف آب در کشت بهاره و پاییزه چغندر قند اظهار داشت: بهره‌ وری آب در کشت این محصول نسبت به سال ۸۹ رشد قابل توجه‌ای داشته به طوری که در سال مذکور به ازای مصرف هر متر مکعب آب در کشت بهاره و پاییزه چغندر قند حدود ۳۹۹ گرم شکر تولید می‌شد و این عدد در سال ۱۴۰۱ به ۹۱۳ گرم تولید شکر به ازای مصرف هر متر مکعب آب رسیده که رقم افزایشی است.

۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۰
کد خبر: 43843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha