تولید شکر قربانی بی کفایتی وزارت جهاد شد

در حالی که خودکفایی در محصولات استراتژیک از روز رای اعتماد تاکنون از جمله مهمترین شعارهای وزیر جهاد کشاورزی بوده، اما عملکرد سید جواد ساداتی نژاد در تناقض جدی با شعار اوست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از بازارنیوز در حالی که خودکفایی در محصولات استراتژیک از روز رای اعتماد تاکنون از جمله مهمترین شعارهای وزیر جهاد کشاورزی بوده، اما عملکرد سید جواد ساداتی نژاد در تناقض جدی با شعار اوست.
براساس این گزارش همواره یکی از مهمترین محورهای سخنان سید جواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی تاکید بر خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی مانند تولید نهاده‌های دامی، محصولات استراتژیک مانند گندم، دانه‌های روغنی و ... است. با این حال اتفاقاتی در جریان است که این گفته را نقض می‌کند.

انتقاد کارشناسان از روند سیاست گذاری ها در وزارت جهاد

کارشناسان متعددی با اشاره به شعار وزارت جهاد کشاورزی در حوزه خودکفایی در تولید محصولات استراتژیک و توسعه کشت قراردادی عنوان می‌کنند با روندی که در پیش است نه تنها دولت نمی‌تواند با روند فعلی به اهداف فوق دست یابد، بلکه کشت قراردادی محصولی مانند چغندر قند را که سال‌ها با موفقیت انجام می‌شد، دچار چالش خواهد کرد.

براساس این گزارش یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که در سال جاری رخ داده، چالش‌های به وجود آمده برای بازار شکر است که به گفته کارشناسان این حوزه می‌تواند به بحران بدل شود و سال آینده کشاورزان را از کشت چغندر قند ناامید کند و بازدارد.

اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در این حوزه منجر به نابسامانی گسترده شده و واردات شکر در حجم زیاد تولید را تحت الشعاع قرار داده است.

وزارت جهاد با تولید شکر چه کرد؟

در همین زمینه، بهمن دانایی، دبیر انجمن قند و شکر در گفتگو با بازارنیوز با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای صنعت قند کشور اظهار کرد: در حالی که حدود ۱۰ ماه از سال گذشته و بهره برداری بخش چغندر قند روزهای آخر خود را می‌گذراند، هنوز قیمت شکر اعلام نشده است.

وی وضعیت تولید را در سال‌جاری بسیار مطلوب اعلام و عنوان کرد که میزان تولید در سال‌جاری تقریبا به اندازه سال گذشته است و پیش بینی تولید چغندر قند در سال‌جاری حدود ۶.۸ میلیون تن است که از این رقم بین ۸۷۰ تا ۹۰۰ هزار تن شکر تولید می‌شود.

آن طور که دانایی گفت میزان تولید شکر از نیشکر نیز در سال‌جاری بین ۵۵۰ تا ۶۰۰ هزار تن و پیش بینی میزان مجموع تولید شکر (چغندر قند و نیشکر) برای سالجاری ۱.۴ تا ۱.۵ میلیون تن است.

دبیر انجمن قند و شکر با انتقاد شدید از عدم قیمت گذاری شکر، تصریح کرد: هیچ سالی نبوده که قیمت گذاری این محصول، این همه مدت طول بکشد.

دانایی با بیان اینکه ابتدای سال قیمت هر کیلوگرم چغندر قند ۱۷۰۰ تومان به علاوه ۱۰۰ تومان کمک کرایه حمل و نقل تعیین شد، افزود: در انتهای اردیبهشت ماه، کمک کرایه را به ۴۰۰ تومان افزایش دادند و قیمت چغندر قند در مجموع به ۲۱۰۰ تومان رسید.

وی ادامه داد: این در حالی بود که آن زمان کشت چغندر قند تمام شده بود و این افزایش جز بالا بردن قیمت تمام شده، منفعت دیگری نداشت.

دبیر انجمن قند و شکر با بیان اینکه در اردیبهشت ماه قیمت شکر وارداتی برای شرکت بازرگانی دولتی درب کارخانه ۱۸ هزار تومان اعلام شد، گفت: در آن زمان شفاهی به ما اعلام کردند که شما نیز شکر تولیدی تان را به همین نرخ عرضه کنید و اگرچه ما خواستار ابلاغ این موضوع به شکل رسمی شدیم، اما مسئولان زیر بار نرفتند.

دانایی تصریح کرد: زمانی که قیمت شکر داخلی نیز ۱۸ هزار تومان شد، مزیت رقابتی با نوع وارداتی آن داشت و همه امور روی روال طبیعی پیش می‌رفت، اما با افزایش ۳۰۰ تومانی قیمت چغندر قند این موازنه برهم خورد.

وی اضافه کرد: با افزایش قیمت چغندر قند، قیمت شکر داخلی به بیش از ۲۰ هزار تومان رسید در حالی که قیمت شکر وارداتی حدود ۱۸ هزار تومان بود و همین امر منجر به گسترش واردات شکر به کشور شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه کارخانجات قند و شکر ۵۷۰۰ میلیارد تومان به چغندرکاران بدهکار هستند، افزود: دلیل این امر ماندن شکرهای تولید داخل در انبارهاست و مبلغی هم که به کشاورزان پرداخت شده از محل تسهیلات بانکی و ارزان‌فروشی شکر حتی کمتر از ۱۸۰۰۰ تومان اعلامی بوده که اتفاق افتاده است.

دانایی با تاکید بر اینکه با این شرایط، سال آینده کشاورزان چغندر قند نخواهند کاشت، گفت: هم اکنون ما بیش از ۵۱ درصد مطالبات کشاورزان را پرداخت نکرده ایم، در حالی که سال گذشته در چنین مقطعی فقط ۱۹ درصد مطالبات تسویه نشده، باقی مانده بود.

سال آینده تولید شکر کاهش می‌یابد

وی تصریح کرد: به همین دلیل برای سال آینده پیش بینی کاهش تولید چغندرقند و به تبع آن کاهش تولید شکر را داریم.

دانایی اضافه کرد: در چنین شرایطی کشاورزان به کاشت صیفی جات از جمله گوجه فرنگی، پیاز و سیب زمینی روی می‌آورند و این محصولات در حدی تولید می‌شود که روی دست تولیدکننده می‌ماند و دولت مجبور به خرید تضمینی آن‌ها می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه سال گذشته بارها به معاون بازرگانی وقت وزارت جهاد کشاورزی نامه نوشتیم و درباره کمبود شکر در ماه‌های آتی هشدار دادیم، اضافه کرد: در آن مقطع ما اعلام کردیم که موجودی شکر تا اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۱ جوابگوی نیاز کشور است و باید به موقع اقدام به واردات این محصول کرد که به این تذکر ما توجهی نشد.

دانایی ادامه داد: به دنبال این مساله دولت در اردیبهشت ماه امسال، به صورت شتابزده اعلام کرد که شکر وارد شود و ارز ارزان قیمت در اختیار واردکنندگان قرار داد و این واردات گسترده در حالی انجام شد که قیمت شکر تولید داخل را بی منطق افزایش دادند؛ بنابراین شکر وارداتی بازار را اشباع کرد و شکر تولیدی داخل انبارها ماند.

در حالی که به ۴۰۰ هزار تن شکر نیاز داشتیم، بیش از یک میلیون تن وارد شد

وی با بیان اینکه تا چندی پیش ۱.۱ میلیون تن شکر وارد کشور شده است، ادامه داد: این در حالی است که میزان نیاز کشور به شکر بسیار کاهش یافته و قبل از کرونا این رقم ۲.۲ میلیون تن بوده، اما اخیرا نیاز به ۱.۷ تا ۱.۸ میلیون تن رسیده و با توجه به میزان تولید داخل ما نهایتا ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن شکر نیاز داشتیم.

دانایی اشاره کرد که براساس ماده ۱۶ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی، دولت مکلف است برای واردات کالاهای کشاورزی که مشابه آن در داخل تولید می‌شود، تعرفه مناسب به نفع تولید داخل وضع کند.

۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۸
کد خبر: 39333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha