مسابقه تیم ملی فوتبال ایران و افغانستان بعد از ۷۰ سال؛ پخش زنده ساعت ۱۸:۳۰ + لینک

پس از ۷۰ سال تیم ملی فوتبال ایران و افغانستان امروز (سه‌شنبه) در جام کافا (فدراسیون آسیای مرکزی) در ورزشگاه «دولن امرزاکوف» در بیشکک (پایتخت قرقیزستان) به مصاف هم خواهند رفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، در حالی اولین دوره تورنمنت ‌بین‌المللی کافا در رده بزرگسالان از روز یکشنبه به میزبانی بیشکک قرقیزستان و تاشکند ازبکستان آغاز شد که تیم کشورمان در این مسابقات حضور دارد. شاگردان امیر قلعه‌نویی که در گروه دوم قرار گرفته‌اند، در روزهای ۲۳ و ۲۶ خرداد به ترتیب به مصاف افغانستان و قرقیزستان می‌روند. در گروه اول این رقابت‌ها هم که به میزبانی تاشکند برگزار می‌شود، تیم‌های ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و عمان حضور دارند. بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته پس از پایان مرحله گروهی، تیم‌های اول دو گروه، راهی فینال می‌شوند و تیم‌های دوم بازی رده‌بندی را روز ۳۰ خرداد برگزار می‌کنند.

تیم کشورمان در حالی راهی تورنمنت کافا شد که سطح پایین تیم‌های شرکت کننده در این تورنمنت سبب شده بود کادر فنی نسبت به حضور در تیم ملی در این مسابقات تردید کند، با این حال با توجه به تعهد فدراسیون فوتبال برای حضور تیم کشورمان در کافا، سرانجام تصمیم گرفته شد تیم بزرگسالان که برای حضور در جام ملت‌های آسیا آماده می‌شود، عازم این تورنمنت شود.



لینک پخش زنده بازی ایران و افغانستان امروز ساعت ۱۸:۳۰

تیم ملی ایران اولین بازی خود را در این رقابت‌ها انجام می‌دهد و در بازی بعدی به دیدار قرقیزستان خواهد رفت. تیم امیر قلعه‌نویی که در رده ۲۴ رده‌بندی فیفا است، بالاترین رده را در بین تیم‌های حاضر در این رقابت‌ها دارد و تعداد زیادی از ستاره‌های خود در جام جهانی را برای بازی‌های پیش رو دعوت کرده است.

ایران و افغانستان کشورهای همسایه هستند اما تنها دو بار با هم دیدار کردند. این دو تیم در اولین دیدار خودشان در سال ۱۹۴۱ برابر هم به میدان رفتند که این دیدار اولین بازی تاریخ تیم ملی فوتبال ایران بود که با تساوی بدون گل به پایان رسید. دو تیم دومین بار در سال ۱۹۴۹ به مصاف هم رفتند که این دیدار با برتری ۴-۰ ایران در یک بازی دوستانه به پایان رسید.

فرصت گلزنی برای طارمی و آزمون

سردار آزمون مهاجم لورکوزن که ۴۱ گل در ۶۸ بازی ملی دارد، می‌تواند در این دیدار شمار گل‌های خود را افزایش دهد و مهدی طارمی از پورتو یکی دیگر از مهاجمان کلیدی تیم ایران است که بعد از فصل خوبی که داشته شانس اصلی گلزنی در تیم ملی ایران است.

احسان حاج صفی، مدافع و کاپیتان کهنه‌کار می‌تواند در این دیدار سومین بازیکن تاریخ تیم ملی از نظر تعداد بازی شود. او با حضور در این دیدار با رکورد ۱۲۷ بازی علی کریمی برابری خواهد کرد.

نکته جالب اینکه پنج گل از هفت گل اخیر ایران تنها توسط دو بازیکن به ثمر رسیده است؛ مهدی طارمی (۳) و رامین رضاییان (۲).

ایران در سال ۲۰۲۳ بدون شکست بوده است و ابتدا در یک بازی دوستانه با روسیه ۱-۱ مساوی کرد و ۲-۱ کنیا را شکست داد.

تیم ملی افغانستان؛ ملاقات دوباره پس از ۷۳ سال

تیم ملی فوتبال در اولین بازی در تورنمنت کافا امروز ۲۳ خرداد به مصاف تیم افغانستان می‌رود. افغانستان در اولین بازی گروه اول تورنمنت کافا به مصاف قرقیزستان رفت، مسابقه‌ای که با حواشی عجیبی همراه بود و بازیکنان افغانستان پس از دریافت گل در نیمه دوم در اعتراض به داور زمین بازی را ترک کردند.

آشنایی با حریفان ایران در تورنمنت کافا؛ حریفانی که در حد دستگرمی هم نیستند!

در این بازی ارنیست باتیرکانوف در دقایق پایانی گل برتری قرقیزستان را در حالی به ثمر رساند که بازیکنان افغانستان معتقد بودند او از دست استفاده کرده و سپس به نشانه اعتراض زمین را ترک کردند! داور هم در ادامه سوت پایان بازی را به صدا درآورد.

افغانستان در چنین شرایطی در دومین بازی، امروز مقابل تیم ملی کشورمان به میدان می‌رود. هدایت افغانستان را عبدالله متیری اهل کویت و سرمربی سابق تیم ملی نپال بر عهده دارد، او ماه گذشته به عنوان سرمربی جدید افغانستان انتخاب شد و شاگردانش را در اولین رویداد آماده حضور در تورنمنت کافا کرده است.

افغانستان در آخرین رنکینگ فیفا در جایگاه ۱۵۵ دنیا قرار دارد و بر اساس اعلام سایت ترانسفر مارکت، مجموع ارزش تمام بازیکنان تیم ملی این کشور ۷۷۰ هزار یورو است، رقمی که معادل قیمت تنها یک بازیکن ایران یعنی محمد کریمی است!

گران‌ترین بازیکن افغانستان فرشاد نور است که ۴۰۰ هزار دلار قیمت دارد و در پست هافبک مرکزی و در لیگ سنگاپور و در تیم اف سی برونئی بازی می‌کند.

آشنایی با حریفان ایران در تورنمنت کافا؛ حریفانی که در حد دستگرمی هم نیستند!

تیم ملی فوتبال کشورمان تاکنون دو بار با افغانستان بازی کرده است که حاصل آن یک تساوی بدون گل و یک برد ۴ بر صفر برابر این تیم بوده است. آخرین مصاف ایران و افغانستان به سال ۱۹۵۰ بر می‌گردد که تیم کشورمان در یک بازی دوستانه با نتیجه ۴ بر صفر حریفش را شکست داد. حالا این دو تیم پس از ۷۳ سال قرار است بار دیگر رو در روی یکدیگر قرار بگیرند.

تیم ملی قرقیزستان؛ ملاقات با همیشه بازنده‌ها

دومین حریف کشورمان در تورنمنت کافا، قرقیزستان است. تیمی ناشناخته از منطقه اوراسیا که البته نسبت به افغانستان جایگاه بهتری در رنکینگ فیفا دارد و حریف جدی‌تری برای شاگردان امیر قلعه‌نویی خواهد بود.

قرقیزستان که در بازی اول در کافا توانست در یک بازی جنجالی افغانستان را شکست دهد، در حالی روز جمعه ۲۶ خرداد برابر تیم کشورمان به میدان می‌رود که جایگاه ۹۶ رنکینگ فیفا قرار گرفته است.

بنابر ارزشگذاری سایت ترانسفر مارکت بازیکنان این تیم در مجموع ۶میلیون و ۷۳۰ هزار یورو ارزش دارند، ارزشی تقریبا ۱۰ برابر افغانستان و نزدیک به یک دهم تیم کشورمان!

هدایت تیم قرقیزستان را استفان تارکویچ اهل اسکواکی بر عهده دارد، این مربی ۵۰ ساله پیش از نشستن روی نیمکت قرقیزها، هدایت تیم ملی اسلواکی را بر عهده داشت.

آشنایی با حریفان ایران در تورنمنت کافا؛ حریفانی که در حد دستگرمی هم نیستند!

ستاره قرقیرها، بکناز المازبکو است، ستاره‌ای ۱۷ ساله که با ۵۰۰ هزار یورو گران‌ترین بازیکن این کشور است و در تیم جوانان گلاتاسرای ترکیه بازی می‌کند.

آشنایی با حریفان ایران در تورنمنت کافا؛ حریفانی که در حد دستگرمی هم نیستند!

مصاف روز جمعه ایران و قرقیزستان در تورنمنت کافا، چهارمین رویارویی این دو تیم است، در سه بازی قبلی تیم کشورمان سه برد به دست آورده است. آخرین دیدار ایران و قرقیزستان به سال ۲۰۱۶ بر می‌گردد که تیم کشورمان در یک بازی دوستانه توانست با ۶ گل حریفش را شکست دهد.

* در لیست نهایی تیم ملی ۱۵ بازیکن لیگ برتری و ۱۰ لژیونر حضور دارند.

* سپاهان(محمد کریمی، رامین رضاییان، امید نورافکن و پیام نیازمند) پرسپولیس(علیرضا بیرانوند، وحید امیری، مهدی ترابی و مرتضی پورعلی گنجی) استقلال( روزبه چشمی، محمد محبی، مهدی قائدی و سعید مهری) با حضور ۴ بازیکن در اردو در تیم‌های لیگ برتری رکورددار هستند و از تراکتور(رضا اسدی) گل‌گهر(علیرضا علیزاده) و آلومینیوم اراک(حسین پورحمیدی) هم نیز فقط یک بازیکن دعوت شده است. به این معنی که فقط ۶ تیم لیگ برتری بازیکنانشان به کافا اعزام خواهند شد.

* در لیست نهایی تیم ملی از بازیکنان شاغل در یونان(حاج صفی) قطر(کنعانی‌زادگان) ترکیه(حسینی) دانمارک(عزت‌اللهی) بلژیک(حسین‌زاده) پرتغال(طارمی) هلند(جهانبخش) آلمان(آزمون) مجارستان(زاهدی) و کرواسی(صادق محرمی) استفاده شده است.

۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۷
کد خبر: 43697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha