۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۴:۵۵
کد خبر: 43439
آتش پراکنی ایروان و باکو

باکو و ایروان باوجود تلاش در عرصه دیپلماتیک برای رسیدن به صلح بار دیگر همدیگر را به نقض آتش بس در خطوط مرزی متهم کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، وزارت های دفاع جمهوری آذربایجان و ارمنستان روز سه شنبه همدیگر را به نقص آتش بس در مواضع مرزی متهم کردند.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان مدعی شد که نیروهای ارمنستانی از اواخر دوشنبه تا بامداد سه شنبه با سلاح‌های مختلف به سوی مواضع این کشور در نقاط مرزی شلیک کردند.

این وزارتخانه از پاسخ مناسب به اقدام طرف مقابل خبر داد. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان مدعی اقدامات مهندسی ارمنستان در مناطقی چون «آغ‌دام»، «خوجاوند» و «فضولی» شد که به دنبال اقدامات فوری نیروهای این کشور تحرک نیروهای ارمنستان متوقف شد.

دور جدیدی از تنش‌ها (جنگ دوم) بین باکو و ایروان در ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۰ با درگیری شدید در منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی آغاز شد. در ۹ نوامبر ۲۰۲۰، «ولادیمیر پوتین»رئیس‌جمهور روسیه، «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «نیکول پاشینیان» بیانیه مشترکی را در خصوص آتش‌بس کامل در قره‌باغ کوهستانی به امضا درآوردند. سپس رهبران سه‌ کشور چندین بیانیه مشترک در خصوص وضعیت در این منطقه به تصویب درآوردند. در نهایت در ۱۱ ژانویه ۲۰۲۱، سه طرف موافقت کردند که کارگروهی را در سطح معاونین وزیر خارجه ایجاد کنند تا بر برقراری روابط حمل و نقلی و اقتصادی در منطقه تمرکز کنند.

وزارت دفاع ارمنستان روز سه شنبه ادعای طرف مقابل را رد کرد. به گزارش خبرگزاری «آرمناپرس» وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد که بیانیه باکو در زمینه تیراندازی به مواضع جمهوری آذربایجان و تحرکات مهندسی «نادرست» است.

این دو کشور همسایه در عرصه دیپلماتیک در حال تلاش برای رفع اختلاف‌ها هستند، اما هنوز نتیجه ملموسی حاصل نشده است

۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۴:۵۵
کد خبر: 43439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha