برخی می‌گویند این سوژه‌ها صحت ندارد / فرانسوی‌ها تشنه یک سکانس این برنامه هستند + فیلم

تهیه کننده و مجری برنامه «زندگی پس از زندگی» گفت: پژوهشگری فرانسوی با ما ارتباط گرفته و دنبال سوژه‌های ما می‌گردد که در وضعیت کما اتقاقات فواصل دور را دیده باشند. آنها تشنه یک سکانس از این برنامه هستند. ولی ما غرق در این سوژه‌ها هستیم و برخی می‌گویند این سوژه‌ها صحت ندارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، عوامل برنامه «زندگی پس از زندگی» شبکه چهار سیما، امروز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت در اداره کل روابط عمومی سازمان صداوسیما در یک نشست خبری پاسخگوی سوالات نمایندگان رسانه‌ها بودند. عباس موزون، تهیه کننده و مجری و سید احمد میر احمدی، نویسنده و پژوهشگر در این نشست خبری حضور داشتند.

عباس موزون: برخی می‌گویند این سوژه‌ها صحت ندارد/ فرانسوی‌ها تشنه یک سکانس این برنامه هستند

عباس موزون در این نشست گفت: پژوهشگری فرانسوی با ما ارتباط گرفته و دنبال سوژه‌های ما می‌گردد که در وضعیت کما اتقاقات فواصل دور را دیده باشند. آنها تشنه یک سکانس از این برنامه هستند. من از آن فرد پرسیدم شما تجربه چند کیلومتری می‌خواهید؟ چون موارد بسیاری در این زمینه داشته‌ایم.

این برنامه برای سرگرمی نیست

وی درباره میزان مخاطبان برنامه توضیح داد: ما می‌خواهیم بیننده بیشتری داشته باشیم اما نه به هر قیمتی. بعضا به من می گویند چرا هیجان برنامه را بیشتر نمی‌کنید؟ من بلدم جلوی دوربین تعجب کنم. اما این برنامه برای سرگرمی نیست. اولویت دوم برای ما جذب مخاطب است.

موزون با تاکید بر این که ما می‌خواهیم عالم غیب را عادی‌سازی و تکراری کنیم اظهار داشت: ما برای عادی شدن و تکراری شدن آمده‌ایم. چون عالم غیب عادی و ندیدن آن غیرعادی است. اگر به اندازه کودک بی‌گناه باشیم می‌توانیم عالم غیب را ببینیم.

وی با بیان این که کاش این برنامه تکراری شود افزود: ما فرم را تغییر می‌دهیم و محتوا را تکرار می‌کنیم. ما دنبال تکراری شدن هستیم در حالی که همه تهیه‌کنندگان دنیا از این موضوع فراری هستند.

موزون با اشاره به حضور تجربه‌گران خارجی در برنامه امسال توضیح داد: به سازمان صداوسیما گفته‌ام حمایت کنید تا تجربه‌گرهای خارجی را بیاوریم. من یک برنامه می‌خواهم بسازم که ۳۰ تجربه‌گر خارجی از ۵ قاره بیایند تا نگویند این برنامه کار جمهوری اسلامی است. همین که منکران تمام پزشکان دنیا را رد کنند برای ما بس است. شبکه‌های خارجی هفت بار علیه برنامه ما برنامه تولید کرده‌اند و تمسخر کرده‌اند. چون جواب علمی ندارند مسخره می‌کنند. ولی هیچ گاه پزشکان آمریکایی و جراحان هلندی را مسخره نمی‌کنند.

زندگی پس از زندگی برنامه‌ای متفاوت درباره مرگ و عالم ماوراء، روایت افرادی است که در تجربه مرگ تقریبی، از کالبد جسم خارج شدند و عالم برزخ را درک کردند و بازگشتند. در این برنامه با سفر به نقاط مختلف ایران و جهان، مخاطبان برنامه، مهمان روایت‌های شگفت‌انگیز تجربه گران مرگ تقریبی از عالم غیب می‌شوند.

از مسخره شدن تا برترین مجری

وی با تاکید بر این که خواست خدا، همت و عزم و باور شخصی باعث کسب موفقیت می‌شود بیان کرد: زمانی من را به عنوان مجری تلویزیون معرفی کردند تا بروم و آزمون بدهم. سه جوانی که آزمون گرفتند، من را رد کردند. یک خانم ادای من را درآورد و هر سه نفر خندیدند و تمسخرم کردند. من چون به کاری که می‌خواستم بکنم باور داشتم راسخ‌تر شدم.  هشت سال بعد من به عنوان مجری مرد برتر تلویزیون در برنامه زندگی پس از زندگی انتخاب شدم. 

موزون با تاکید بر این که مجری و تهیه‌کننده و همه کاره این برنامه فقط یک نفر است گفت: من می دانم که مجری و تهیه کننده نیستم و مدام باید بگویم خدایا می‌دانم همه این‌ها تو هستی. لحظه سقوط لحظه‌ای است که بگویم من کارگردانم. مطرح شدن من باعث سقوط است. کار و گرداندن دست من نیست و منی وجود ندارد. از خدا می‌خواهم این کف و سوت‌ها باعث توجه به محتوا شود و کسی به من توجه نکند. خداوند در جریان ساخت برنامه مدام به یادم می‌آورد که من هیچ چیزی نیستم. پروردگار پرهیز دارد از این که امور بدون اسباب ظاهری‌شان اجرا شود و من و دیگران در برنامه زندگی پس از زندگی اسباب هستیم. 

موزون در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی تجربه‌گرها توضیح داد: حدود ۶۰ مورد سنجه دارم که تجربه‌گرها را با آنها اززیابی و بررسی می‌کنم.  در تلویزیون برنامه‌ای نداشتیم که فرد ۵ بار مصاحبه  بشود و یک موضوع را در زمان‌های مختلف بگوید. 

وی افزود: در برنامه امسال دیدیم فردی روی تخت بوده و ۸۰۰ کیلومتر آن طرف تر را گزارش کرده است. در فصل چهارم تصاویر گرافیکی تهیه کردیم و مسیریاب زدیم تا فاصله‌ها مشخص و بصری شود. 

تجربه گری که رویش خاک ریخته اند

موزون در پاسخ به سوالی درباره حضور تجربه‌گران هنرمند و خارجی در برنامه گفت: تنوع طیف تجربه‌گرها به کاهش تکراری شدن برنامه کمک می‌کند. وقتی مشاهیر می‌آیند توجه‌ها جلب می‌شود. البته ما نمی‌دانیم فصل بعد چه کسی به برنامه ما می‌آید. این مهمان‌ها را خدا وکارگردان اصلی برای ما رساند.   کسی بوده که همه فکر کرده‌اند که از دنیا رفته و رویش خاک ریخته اند؛ اما به زندگی برگشته است. این فرد به برنامه ما نمی‌آید و مشخص نیست چه زمانی بیاید. 

مجری برنامه زندگی پس از زندگی با اعلام این خبر که رکورد رضایتمندی تاریخ سیما را شکسته‌ایم افزود: هر سال ده درصد رشد مخاطب داریم و این رضایتمندی مربوط به مخاطب جدید است. این برنامه نیامده که بگوید بهشت چند درخت دارد. آمده اثبات کند روح و خروج از بدن وجود دارد. 

وی با اشاره به بازتاب‌های برنامه در فضای مجازی گفت: نمی شود هزاران تجربه گر در کل عالم را نفی کرد. امسال ۱۶۳ نفر از از اسپانیا تا هرات جلوی دوربین نشسته‌اند و مخاطب 28 تجربه‌گر را دیده است. در فصل گذشته پزشک جراح مغز آمریکایی داشتیم. ما با ۱۶۳ نفر مصاحبه کردیم که شامل تجربه‌گر و دوستان و خانواده او بودند. در بین همه این ها یک تجربه‌گر چادری داشتیم که یک جمله‌اش را در فضای مجازی انتخاب و مسخره کردند. از 160 دقیقه صحبت‌هایش قسمتی را انتخاب کردند که می‌گوید من از گلویم صدایی خارج شد. هزاران پیام از دنبال کنندگان خودشان داشتند که این برنامه علمی است و شما باید جواب علمی بدهید. این ها تجربه گر خارجی را کنار می گذارند و به او توجهی نمی کنند. ولی به تجربه گر چادری داخلی گیر می دهند. 

راستی آزمایی تجربه‌گرها

سیداحمد میراحمدی، نویسنده و پژوهشگر برنامه نیز در ادامه مراسم با بیان این که طیف گسترده‌ای از آیات قرآن درباره معاد است، درباره منابع پژوهشی برنامه گفت: از منابع اصیل اسلامی درباره مرگ و منابع روان‌شناسی استفاده کردیم.  شناسایی تجربه‌گرها و راستی آزمایی آنها هم بخش دیگر کار بود. تجربه‌گر می‌خواهد با زبان جسم مطالب گسترده‌ای را بگوید و بعضا نمی‌تواند. باید ببینیم آنچه مشاهده کرده و گفته واقعی بوده یا نه.

پیش از این اما عباس موزون مطلب جالبی در خصوص یکی از تجربه‌گران بیان کرده بود. قسمت هفدهم فصل چهارم «زندگی پس از زندگی» بود که تجربه‌گر از ارتباطش با روح دختر خانمی که اقدام به خودسوزی کرده بود، خبر داد. این تجربه‌گر با بیان اینکه دختر خانمی با موهای ژولیده به سراغم آمده بود، گفت: او از من خواسته بود که از پدر و مادرش طلب آمرزش کنم.

به گفته این فرد، او مشخصات منزلش را به من داد و من به همراه خاله‌ام به این مشخصات تماس گرفتم. همسایه این فرد به ما گفت که دختر همسایه بالایی ما به دلیل مسائل احساسی خودسوزی کرد. پدر و مادرش هم بخاطر شرمساری از اقدام دخترشان از محل رفتند. اگرچه تا آن لحظه خبری از آن خانواده نشده بود، اما در گفت‌وگویی که با عباس موزون تهیه‌کننده و مجری برنامه «زندگی پس از زندگی» داشتیم، خبر داد که شخصاً آن خانواده را پیدا کرده و آن‌ها اعلام کردند که دخترشان را بخشیدند.

به گفته موزون، سرانجام به لطف خدا و پس از ماه رمضان این خانواده را پیدا کردیم. پدر و مادرش با من گفت‌وگو کردند. مادرش خیلی گریست و اتفاق عجیب اینکه دقیقا همان روزی که بنده این خانواده را پیدا کردم، روز تولد دختر خانم [فردی که خودسوزی کرده بود] بود و مادر قبل از تماس تلفنی بنده به پدر گفته بود که امروز تولد دخترمان است و والدین همان روز دلتنگ دخترشان شده بودند که بنده اتفاقا خدمتشان زنگ زدم.

مجری برنامه «زندگی پس از زندگی» ادامه داد: آن‌ها از پخش برنامه ما بی‌خبر بودند. اگرچه خانواده حاضر نشد جلوی دوربین بیاید، ولی مادر فایل صوتی برایم فرستاد و از مردم خواست تا برای بخشش دخترش کمکشان کنند و برای آن مرحومه دعا و قرآن بخوانند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سال‌هاست که دخترشان را بخشیدند، گفت: بله، پدر به زبان گفت که دخترش را بخشیده بود. مادر محترم هم با قدری تامل، بخشش دخترشان را به بنده ابراز کرد.

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۸
کد خبر: 42124
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha