۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۱
کد خبر: 41904
ترکیه هم هسته‌ای شد!

همزمان با آغاز مراسم رسمی تحویل نخستین محموله سوخت هسته ای به اولین نیروگاه اتمی ترکیه از سوی روس ها، رجب طیب اردوغان در سخنرانی در این مراسم از طریق ویدئو کنفرانس اعلام کرد که کشورش با تاخیر ۶۰ ساله، به جمع کشورهای دارای انرژی هسته ای در جهان صعود کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرگزاری آناتولی، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز از طریق ویدئو کنفرانس در این مراسم تحویل نخستین محموله سوخت هسته ای به نیروگاه “آک کویو” ترکیه شرکت کرد. این نیروگاه را شرکت “روس اتم” روسیه برای ترکیه ساخته است. اردوغان در سخنانش به مناسبت این روز مهم برای ترکیه افزود: با تحویل سوخت های هسته ای راه های هوایی و دریایی به نیروگاه هسته ای آک کویو، به عنوان یک تاسیسات هسته ای را بدست اورده است. پوتین در سخنرانی برخط در این مراسم گفت: سیستم هسته‌ای آک‌کویو یکی از مدرن‌ترین و قابل اعتمادترین سیستم‌های امنیتی در جهان است.

قرار است روند فعالیت اولین فاز نیروگاه هسته ای آک‌کویو در سال جاری میلادی آغاز شود و فازهای بعدی آن نیز با فاصله های زمانی یک ساله به بهربرداری خواهد رسید. کار احداث نیروگاه آک‌کویو در منطقه مرسین ترکیه به عنوان نخستین پروژه ساخت و راه اندازی راکتور نیروگاه هسته ای کشور آوریل ۲۰۱۸ با شرکت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه از طریق ویدیوکانفرانس آغاز شد. این پروژه که حدود ۲۰ میلیارد دلار هزینه دارد بزرگترین سرمایه گذاری در ترکیه در یک مرحله خواهد بود و ۱۰ درصد نیاز برق کشور را تامین خواهد کرد.

این نیروگاه زمینه ایجاد اشتغال برای ده هزار نفر را فراهم خواهد کرد. سهام شرکت های ترکیه در این پروژه ۳۵ الی ۴۰ درصد خواهد بود و بین ۶-۸ میلیارد دلار ارزش افزوده برای آنها به همراه خواهد داشت. نیروگاه هسته ای آک‌کویو از سوی شرکت دولتی «روس اتم» روسیه تاسیس می شود. این نیروگاه چهار واحد تولید برق خواهد داشت که ظرفیت هر یک از آنها ۱۲۰۰ مگاوات تعیین شده است. زمانی که نیروگاه مذکور با چهار رآکتور هسته‌ای و ظرفیت تولید ۴۸۰۰ مگاوات برق به بهره‌برداری برسد، می‌تواند ۳۵ میلیارد کیلووات ساعت انرژی مورد نیاز استانبول را به تنهایی تامین کند. در مرحله عملیاتی نیز برای ۳۵۰۰ نفر فرصت اشتغال ایجاد می شود.

تاکنون ۲۴۸ نفر برای اشتغال در نیروگاه های هسته‌ای آک‌کویو در حال تحصیل در دانشگاه تحقیقات هسته‌ای روسیه هستند که ۳۵ نفر آنها فارغ التحصیل شده اند. قرارداد احداث این نیروگاه سال ۲۰۱۰ میلادی بین ترکیه و روسیه منعقد شده بود.

۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۱
کد خبر: 41904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha