قطع یارانه دریافت کنندگان ارز بازدارنده نیست/منافع دریافت ارز دولتی بیشتر از منافع یارانه نقدی است/بانک مرکزی سیگنال منفی به بازار ندهد

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت:با توجه به اینکه ارزش ریالی یارانه ها در مقایسه با ارزش دلار در سال جاری بسیار کم است این موضوع برای خریدار ارز اگر دلال باشد ابزاری بازدارنده نیست، چرا که در مقابل حجم دلار خریداری شده توسط دلال و میزان یارانه دریافتی در یک سال، چون این میزان ریال قدرت برابری با دلار را ندارد این طرح درخصوص دلالان نمی تواند آنچنان که مورد نظر است بازدارنده باشد.

گروه بانک و بیمه پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، حجت الله فرزانی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص طرح جدید بانک مرکزی مبنی بر عدم پرداخت یارانه نقدی به گیرندگان ارز با کارت ملی و کاهش سقف پرداختی ارز به درخواست کنندگان با کارت ملی گفت: بانک مرکزی در راستای جلوگیری از فشار تقاضا روی بازار ارز کشور چنین طرحی را در دستور کار قرار داده است. به نظر می رسد آنچه به عنوان حذف یارانه گیرندگان ۲ هزار دلار عنوان شده موضوعی بازدارنده است بخصوص برای کسانی که در ازای دریافت وجه مختصری کارت ملی خود را در اختیار دلالان قرار می دهند.

وی در این باره افزود: با توجه به اینکه ارزش ریالی یارانه ها در مقایسه با ارزش دلار در سال جاری بسیار کم است این موضوع برای خریدار ارز اگر دلال باشد ابزاری بازدارنده نیست، چرا که در مقابل حجم دلار خریداری شده توسط دلال و میزان یارانه دریافتی در یک سال، چون این میزان ریال قدرت برابری با دلار را ندارد این طرح درخصوص دلالان نمی تواند آنچنان که مورد نظر است بازدارنده باشد.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: شاید کسانی که کارت ملی خود را در ازای دریافت مبلغ ناچیزی اجاره می دهند از این جنبه ناظر بر آنچه به عنوان یارانه دریافت می کنند و آنچه از دلال می گیرند به منفعت آنها نباشد که کارت ملی خود را اجاره دهند؛ از این جنبه طرح قطع یارانه گیرندگان ارز با کارت ملی تا حدی می تواند در کسانی که ذی نفعان واقعی خرید دلار نیستند بازدارندگی ایجاد کند که تسهیل گر فعالیتهای خرید و فروش دلالان ارز نباشند.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: اگر دور نمای افزایش نرخ ارز با توجه به مسائل اقتصادی و سیاسی خوب باشد یعنی دلال مطمئن باشد که ارز باز هم رکورد شکنی قیمتی خواهد داشت ممکن است به اجاره دهندگان کارت ملی وجه بیشتری در ازای دریافت کارت شناسایی آنها بدهد، بنابراین اینجا نیز ممکن است طرح بانک مرکزی با چالش هایی رو به رو شود و اثر گذار نباشد.

حجت اله فرزانفر کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در پاسخ به این سوال که تغییر تصمیمات بانک مرکزی در میزان ارائه ارز به متقاضیان نشانه چیست و چه تبعاتی دارد، گفت: تغییر سیاستهای بانک مرکزی و بی ثباتی در تصمیمات اتخاذ شده به نفع بازار ارز نیست. تغییر رویه هایی که در ماه ها و فصل های مختلف توسط بانک مرکزی صورت داده می شود شوک های مختلفی به بازار ارز تحمیل می کند و تا بازار این شوک را هضم کند و خود را با شرایط جدید همسان کند تغییر سیاستها باعث افزایش هزینه ها و افزایش نگرانی مردم می شود.

وی در این باره تصریح کرد: اثرات بی ثباتی تصمیم گیری ها و سیاست گذاری های بانک مرکزی در نوسانات نرخ ارز تخلیه می شود و نرخ ارز را دچار هیجان می کند، بنابراین سیاست گذار به دلیل اهمیت تاثیرات این موضوع باید برنامه ریزی عملیاتی دقیقی داشته باشد.

فرزانفر تصریح کرد: مدیران بانک مرکزی نباید سیاست های ارزی را دائما تغییر دهند، یعنی یک ماه ۵ هزار دلار و ماه بعد عنوان کنند که ۲ هزار دلار به متقاضیان ارز با کارت ملی داده می شود.

حجت اله فرزانفر معتقد است: طرح های بانک مرکزی زمانی نتایج خوبی به بار می آورد که موقتی نباشد و به بازار سیگنال های منفی ندهد. اتخاذ سیاست های درست ارزی و کاهش نوسانات سیاست گذاری زمینه ساز کاهش سیگنال دهی منفی به بازار ارز است و مانع مهمی در برابر هیجان دهی هایی می شود که برخی برای بالا بردن نرخ ارز به بازار وارد می کنند.

۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۱
کد خبر: 41240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha