دولت نباید نگاه درآمدی به مالیات بر عایدی سرمایه داشته باشد/مردم از انباشت دارایی احساس منفعت می کنند/با قانون فعلی امیدی به اصلاح فعالیتهای سفته بازانه نیست

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت:در شرایط موجود با این همه معافیت در نظر گرفته شده در قانون و از طرف دیگر درصدهای پایین، این قانون به هدف خود که بازدارندگی از رفتارهای سفته بازانه و بسترسازی برای رشد واقعی اقتصادی باشد نخواهد رسید زیرا رفتار سفته بازانه آنقدر نسبت به تولید بازدهی دارد که مالیات پایین بر عواید سرمایه را کاملا پوشش می دهد.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، وحید ارشدی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص کارکردهای مالیات بر عایدی سرمایه و آنچه باید دردستور کار دولت و مجلس برای تصویب این پایه مالیاتی مهم قرار داده شود گفت: بنده بر این باورم مالیات بر عایدی سرمایه باید به عنوان مالیاتی کاملا بازدارنده تصویب و به مرحله اجرا گذاشته شود نه اینکه صرفا هدف از تصویب این پایه مالیاتی، کاهش انگیزه های سفته بازانه باشد.

وی در این باره توضیح داد: قطع به یقین با چنین رویکردی دولت نمی تواند به این پایه مالیاتی نگاه درآمدی داشته باشد به این معنا که نباید به فکر گرفتن درصدی از منافع و عایدی سفته بازان باشد بلکه مالیات باید به قدری باشد که هیچ سفته بازی وارد این عرصه و بخش های غیر مولد نشود، در این صورت انگیزه های حول سفته بازی از بین می رود و دولت نیز از این پایه مالیاتی درآمد آنچنانی کسب نمی کند اما از جهات دیگر به نفع فعالیت های مولد است.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد و استاد اقتصاد خاطر نشان کرد: در کنار این قانون لازم است همزمان هزینه مبادلاتی تولید نیز کاهش بیابد تا نقدینگی موجود به سمت جریان تولید حرکت کند. از سوی دیگر مالیات بر تولید باید به شدت کاهش یابد تا مسیر جریان نقدینگی به سمت تولید باز شود، اینگونه دولت به سمت گرفتن همه منافع حاصل از سفته بازی می رود.

وی در این باره توضیح داد: با توجه به اینکه حافظه تاریخی مردم ایران در کلیه طبقات اقتصادی این است که برای حفظ قدرت خرید باید رفتار سفته بازانه داشت و از انباشت دارایی احساس منفعت می کنند که این احساس منفعت در کارهای مولد وجود ندارد و از طرف دیگر خود همین تغییرات دارایی ها، تقویت کننده انتظارات تورمی می شود، لذا درصد پایین نرخ مالیات بر عواید سرمایه مشکل را حل نخواهد کرد بلکه موجب به هم ریختگی بازار خواهد شد.

وحید ارشدی استاد اقتصاد گفت: اتفاقا در این حالت دولت به دلیل داشتن کسری بودجه اشتیاق پیدا می کند که مردم رفتار سفته بازانه داشته باشند تا بتواند کسری بودجه خود را جبران نماید. بهترین حالت این است که یک بسته حمایت از تولید تعریف شود در این بسته هر کسی وارد بخش غیر مولد شد همه منافعش گرفته شود و مستقیما به بخش تولید تزریق شود. در این حالت هیچ کس حاضر نیست کاری کند که پول به دولت بدهد و خود به خود منابع به سمت تولید هدایت خواهد شد. در شرایط موجود با این همه معافیت در نظر گرفته شده در قانون و از طرف دیگر درصدهای پایین، این قانون به هدف خود که بازدارندگی از رفتارهای سفته بازانه و بسترسازی برای رشد واقعی اقتصادی باشد نخواهد رسید زیرا رفتار سفته بازانه آنقدر نسبت به تولید بازدهی دارد که مالیات پایین بر عواید سرمایه را کاملا پوشش می دهد.

وحید ارشدی در ادامه بحث خاطر نشان کرد: قطع به یقین همه مجراهای سفته بازانه باید بسته شود تا تولید جاذب منابع نقدینگی باشد. قانون خوب مالیات بر عواید سرمایه نباید به گونه ای وضع شود که دولت را مشتاق رفتار سفته بازانه کند. تجربه شهرداری ها در جرم تراکم فروشی و تجربه نیروی انتظامی در جریمه گرفتن نشان می دهد که به دلیل نیاز به داشتن این نهادها به درآمد، همراهی نانوشته ای با جرم پیدا می کنند زیرا جرم عامل درآمدزایی می شود.

وحید ارشدی عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد در پایان گفت و گو تاکید کرد: در مجموع معتقد به این مالیات هستم اما باید شروط بازدارندگی کامل را داشته باشد و مردم احساس کنند که دولت هیچ کیسه ای برای این مالیات ندوخته است. تحقق این موضوع نیازمند فضاسازی رسانه ای است.

۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۱
کد خبر: 39856

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha