دولت بر رفتارهای سوداگرانه در بخش مسکن نظارت ندارد/ سنگ اندازی شهرداری ها، مشکل این بخش را دو چندان کرده /بسیاری از مردم با مسکن مهر امروز صاحب خانه شده اند

عضو هیئت مدیره کنفدراسیون صنعت و عضو هیئت مدیره سندیکای شرکت های ساختمانی مسکن گفت: با اینکه در مجموع گلایه ها و انتقادهایی به روند ساخت مسکن مهر گرفته شد اما تجربه مسکن مهر نشان می دهد با حمایت دولت و تامین زیر ساخت ها و اعطای زمین رایگان انبوه سازان و بخش خصوصی می توانند سرمایه خود را وارد این بخش کنند. شکل گیری شهرک های اقماری اطراف شهرهای بزرگ منجر به خانه دار شدن مردم می شود کما اینکه بسیاری از مردم با طرح مسکن مهر امروز صاحب خانه شده اند.

گروه مسکن پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، جواد خوانساری کارشناس مسکن، عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت و عضو هیات مدیره سندیکای شرکت‎های ساختمانی در گفت وگو با رادار اقتصاد با اشاره به مولفه های مورد نیاز تولید مسکن و آنچه دولت در این موضوع باید در اختیار بخش خصوصی و انبوه سازان قرار دهد گفت: علی رغم اینکه به دلیل کسری بودجه و مسائل سیاست خارجی که خروجی آن تحریم است تورم بسیار زیادی در اقتصاد ایران ایجاد شده است اما آنچه درباره نرخ مسکن دیده می شود بخصوص در کلانشهرها نرخ هایی غیر واقعی است و به هیچ وجه قابل تایید نیست. نرخ هایی که با قیمت های بزرگترین شهرهای دنیا که مخارج دلاری و یورویی دارند نه تنها برابری نمی کند بلکه یک سر و گردن از نرخ مسکن در بزرگترین و گرانترین شهرهای دنیا نیز بالاتر رفته است که کمترین همخوانی با دستمزدها و قدرت خرید اکثریت اقشار جامعه ندارد.

وی در این باره گفت: عوامل بیشماری در شدت گرفتن رشد قیمت مسکن موثرند از تحریم ها تا عدم عرضه و بر هم خوردن توازن و بنگاه داری بانکها و شرکت های دولتی که به دلیل سرمایه ای شدن مسکن این کالا را از دسترس عموم جامعه خارج کردند. عدم نظارت دولت و حاکمیت بر رفتارهای سوداگرانه ای که اصلی ترین نیاز حیات یعنی مسکن را از دسترس مردم دور کرده اهم مسائلی است که در چند سال اخیر شتاب غیر قابل باور و غیر قابل قبولی به نرخ مسکن داده است به گونه ای که در این بازار هر کسی به میل خود قیمتی برای مسکن تعیین می کند بدون اینکه منطقی بر آن قیمت حکمفرما باشد.

جواد خوانساری کارشناس مسکن گفت: طی سالهای گذشته سنگ اندازی دولتی ها و شهرداری ها بر سر راه ساخت و ساز مسکن، مشکل این بخش را دو چندان کرده است پس می توان گفت مسولین مقصر بخشی از معضلات ایجاد شده در بخش مسکن هستند چرا که با بخش خصوصی در مسیر ساخت و ساز همکاری نداشته اند و هم اینکه روی مسائل مربوط به مجوزهای ساخت و ساز نظارت و کنترلی نداشته اند.

وی معتقد است: علی رغم اینکه دولت های گذشته و دولت فعلی در خصوص ساخت و ساز مسکن ملی سخن گفته و وعده هایی به مردم داده اما دولت زمینه های لازم برای باز گردن گره هایی که کار تولید مسکن به دست بخش خصوصی را باز می کند فراهم نکرده است. در همه جای دنیا دولتها خود را به عنوان سازنده مسکن معرفی نمی کنند بلکه بخش خصوصی را با یاری رسانی و تامین زیر ساخت های لازم کمک می کنند در حالی که متاسفانه دولت در مسائل مرتبط با ساخت و ساز مسکن به هیچ وجه با بخش خصوصی همکاری ندارد و برنامه ای برای تحقق این امر ندارد که طبق برنامه کار شود.

خوانساری در ادامه بیان داشت: دستگاه ها و نهادهای مرتبط با مسکن به صورت جزیره ای و هرکدام برای خود برنامه ریزی می کنند، برنامه هایی که شاید چند ماه دوام نداشته باشد این موضوع سبب می شود ضمن اینکه بخش خصوصی به دولت اعتماد نکند به این خاطر شاهد افزایش نرخ مسکن در عدم عرضه و تولید مسکن و فقدان اخبار موثق دال بر تولید مسکن هستیم.

عضو هیئت مدیره سندیکای شرکت های ساختمانی مسکن گفت: واقعیت این است بین بخش خصوصی و دولتی کشور بخصوص در امر ساخت و ساز ارتبط مستقیمی وجود ندارد. دولت تمایلی به برگزاری جلسات، گفتگو و هماهنگی با بخش خصوصی ندارد در حالی که بخش خصوصی در امر ساخت و ساز مسکن حرفه ای است مثل سندیکای شرکت ساختمانی، دولت به جای یکه تازی های بی ثمر نیاز به همفکری با جامعه مشاوران دارد تا زمانی که این موضوع محقق نشود در روندی قرار نمی گیریم که در امر ساخت و ساز و کنترل قیمت ها انضباطی ایجاد شود.

جواد خوانساری با اشاره به تجربه مسکن مهر گفت: با اینکه در مجموع گلایه ها و انتقادهایی به روند ساخت مسکن مهر گرفته شد اما تجربه مسکن مهر نشان می دهد با حمایت دولت و تامین زیر ساخت ها و اعطای زمین رایگان انبوه سازان و بخش خصوصی می توانند سرمایه خود را وارد این بخش کنند. شکل گیری شهرک های اقماری اطراف شهرهای بزرگ منجر به خانه دار شدن مردم می شود کما اینکه بسیاری از مردم با طرح مسکن مهر امروز صاحب خانه شده اند.

وی در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: دولت بودجه ای برای ساخت و ساز مسکن ندارد به همین خاطر تنها باید از بخش خصوصی برای کلید زدن ساخت مسکن ملی کمک بگیرد و امکانات و مجوزهای لازم را برای ساختن شهرک های جدید اطراف شهرهای بزرگ به بخش خصوصی اعطا کند درغیر این صورت دولت نه توانی برای سرمایه گذاری در ساخت مسکن و نه تخصصی برای انجام کار ساخت و ساز مسکن دارد.

۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۴
کد خبر: 39599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha