سردترین شهر جهان را بشناسید + تصاویر

در حالی که یاکوتسک سردترین شهر جهان است، اما مکان‌های کم‌جمعیت‌تر دیگری نیز وجود دارند که مردم در ‌آن سکونت دارند و حتی سردتر هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، شهر یاکوتسک(Yakutsk) روسیه عنوان سردترین شهر جهان را دارد. یاکوتسک که در سیبری، یکی از سردترین و کم جمعیت‌ترین مناطق جهان واقع شده‌است، حدود ۳۳۶۲۰۰ نفر را در خود جای داده‌است که بسیاری از آنها برای آلروسا، شرکتی که معدن الماس را در این شهر اداره می‌کند، کار می‌کنند.

دمای هوا در یاکوتسک به منفی ۷۶ درجه فارنهایت (منفی ۶۰ درجه سانتیگراد) رسیده‌ است. برخی از ساکنان اصرار دارند که روزهای بسیار سردتری را تجربه کرده‌اند، اما نتوانسته‌اند آن را تأیید کنند، زیرا طبق مصاحبه بی‌بی‌سی دما سنج فقط تا ۶۳ درجه سانتیگراد (منفی ۸۱.۴ فارنهایت) را نشان می‌دهد.

سرد ترین شهر دنیا

Oymyakon

در حالی که یاکوتسک سرد ترین شهر جهان است، اما مکان‌های کم‌جمعیت‌تر دیگری نیز وجود دارند که مردم در ‌آن سکونت دارند و حتی سردتر هستند.‌ Oymyakon، یک سکونتگاه روسی با حدود ۵۰۰ نفر، در سال ۱۹۲۴ به دمای یخبندان منهای ۹۶.۲ فارنهایت (منهای ۷۱.۲ درجه سانتیگراد) رسید.

یاکوتسک روسیه؛ سردترین شهر جهان| مجله خبری سفرمی

با کمال تعجب، Yakutsk و Oymyakon چندان به هم نزدیک نیستند. ۵۷۷ مایل (۹۲۸ کیلومتر) از یکدیگر فاصله دارند و رانندگی از یکی به دیگری حدود ۲۱ ساعت طول می‌کشد.

عجیب ترین و نامتعارف ترین شهرهای دنیا کدامند؟ تصاویر

چرا این دو مکان اینقدر استخوان سوز هستند؟

استاد هواشناسی دانشگاه میلرسویل پنسیلوانیا می‌گوید: سیبری به دلیل “ترکیبی از عرض جغرافیایی بالا و توده زمینی بسیار بزرگ” بسیار سرد است. دمای افراطی جهانی – هم کم و هم زیاد – در قاره‌ها رخ می‌دهد زیرا زمین سریعتر از اقیانوس‌ها گرم و سرد می‌شود. در مورد سیبری، پوشش برف و یخ نیز در این سرما نقش دارند، زیرا با بازتاب تابش خورشیدی، به خنک نگه داشتن منطقه کمک می‌کنند.

سردترین شهر جهان را بشناسید + تصاویر

در قاره‌هایی با عرض جغرافیایی بالا به دلیل داشتن هوای پایدار، رطوبت کم و آسمان صاف که منجر به دمای بسیار سرد سطح شده‌است، فشار زیادی نیز وجود دارد. این به این دلیل است که رطوبت کم و آسمان صاف به امواج بلند (مادون قرمز و مایکروویو) ساطع شده از زمین اجازه می‌دهد تا به بالای اتمسفر برسد و در فضا منتشر شود و در نتیجه دمای سطح سرد شود.

سردترین شهر جهان را بشناسید + تصاویر

در شرایط جوی یاکوتسک و اویمیاکون، توپوگرافی نیز نقش مهمی ایفا می‌کند. مدرس ارشد مؤسسه تحقیقات جو و سیستم زمین (INAR) در دانشگاه هلسینکی فنلاند توضیح داد: «این مکان‌ها در دره‌های محلی قرار دارند که توسط زمین‌های مرتفع احاطه شده‌اند.»

سردترین شهر جهان را بشناسید + تصاویر

پس چرا مردم به زندگی در این مکان‌ها ادامه می‌دهند؟

سردترین شهر جهان را بشناسید + تصاویر

کارا اوکوباک، انسان شناس زیست شناسی و مدیر آزمایشگاه انرژی انسانی دانشگاه نوتردام می‌گوید: “من فکر می‌کنم مردم به جایی که زندگی می‌کنند و نبوغی که برای بقا و زندگی موفق در مکان‌های سخت دارند، افتخار می‌کنند”.

از این گذشته، در نقطه مقابل طیف، گرم‌ترین شهرها کراچی پاکستان و اهواز در ایران هستند که هر دو به طور معمول شاهد افزایش دمای بالای ۱۰۱ درجه فارنهایت (۴۰ درجه سانتیگراد) هستند. آنها به ترتیب به رکورد ۱۱۸ فارنهایت (۴۷.۸ درجه سانتیگراد) و ۱۲۹.۲ فارنهایت (۵۴ درجه سانتیگراد) رسیده‌اند.

۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۰
کد خبر: 38123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha