چرا بانک مرکزی قادر به کنترل نرخ ارز نیست؟ / رئیس بانک مرکزی باید اقتصاددان سیاست پولی خوانده باشد نه مدیری از سازمان بورس

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: اگر ایده آل فکر کنیم مدیر بانک مرکزی باید اقتصاددان سیاست پولی خوانده باشد نه مدیری از سازمان بورس. واقعیت این است بانک مرکزی ایران نهادی مستقل از دولت نیست لذا نمی تواند نقش متفاوتی برعهده بگیرد و سیاست های پولی درستی تعریف و اجرا کند؛ بلکه به دلیل بار مشکلات مالی متعدد دولت، مسوول تامین مالی دولت شده است.وجود آقای صالح آبادی برای تامین خواسته ها و مطالبات دولت در بانک مرکزی بهتر است از این جهت مدیریت آقای صالح آبادی بر بانک مرکزی امتیازاتی برای دولت دارد.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، علی سر زعیم کارشناس وتحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص چرایی افزایش نرخ ارز و آنچه که پیرامون افزایش نرخ ارز روی اقتصاد ایران تاثیر می گذارد گفت: وقتی از سال گذشته تا کنون نقدینگی رشد ۴۰ درصدی داشته است قطع به یقین دولت و بانک مرکزی به پیامدهای افزایش رشد نقدینگی آگاه بوده است، تبعاتی چون افزایش نرخ ارز، البته این تبعات آثاری چون افزایش نرخ ارز را با وقفه ای نه چندان بلند نشان می دهند.

وی در این باره خاطر نشان کرد: به همین خاطر طبیعی بود امسال نرخ ارز تا حد قابل توجهی بالا برود. افزایش نااطمینانی در اقتصاد ایران و مسائل دیگری از جمله سوء مدیریت ها در کنار وقایع واعتراضات اخیر ریسک اقتصاد ایران را به شدت افزایش داده است. بی شک بالا رفتن ریسک در اقتصاد روی ارز نیز اثرات منفی به جا می گذارد به همین خاطر دولت باید به سرعت به سمت تدوین سیاست هایی برود که منجر به کاهش ریسک اقتصادی و اطمینان بخشی به فضای اقتصاد کشور می شود.

علی سرزعیم خاطر نشان کرد: شاید دولت تمایل داشته باشد ارز گران نشود، طبیعتا هزینه های دولت نیز به شدت بالا می رود اما به دلایل مختلف شدنی نیست. با اینکه سال گذشته دولت درآمد ارزی بهتری داشت اما کسری بودجه بالایی داشتیم البته به دلیل همان درآمدها اندکی توانست به صورت موقتی نرخ ارز را کنترل کند اما در شرایط کنونی به صورت دستوری نمی توان نرخ ارز را پایین نگاه داشت چرا که بانک مرکزی از دولت مستقل نیست.

کارشناس پولی و اقتصادی در خصوص اینکه چرا بانک مرکزی قادر به کنترل نرخ ارز نیست، گفت: اگر ایده آل فکر کنیم مدیر بانک مرکزی باید اقتصاددان سیاست پولی خوانده باشد نه مدیری از سازمان بورس. واقعیت این است بانک مرکزی ایران نهادی مستقل از دولت نیست لذا نمی تواند نقش متفاوتی برعهده بگیرد و سیاست های پولی درستی تعریف و اجرا کند؛ بلکه به دلیل بار مشکلات مالی متعدد دولت، مسوول تامین مالی دولت شده است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: هماهنگی برای تامین مالی دولت، هماهنگی با مجلس که فشار بیش از حدی برای اعطای وام و تسهیلات به بانک مرکزی و نظام بانکی می آورد و همکاری با وزارت صنعت، حجم مسوولیت های متفاوتی برای بانک مرکزی تعریف کرده، به نوعی بانک مرکزی را تیم دولت کرده نه مستقل از دولت؛ بنابراین وجود آقای صالح آبادی برای تامین خواسته ها و مطالبات دولت در بانک مرکزی بهتر است از این جهت مدیریت آقای صالح آبادی بر بانک مرکزی امتیازاتی برای دولت دارد.

علی سرزعیم گفت: بانک مرکزی در کشورهای توسعه یافته مستقل از دولت عمل می کند به این معنا که اهم وظیفه بانک های مرکزی در دنیا تعریف درست و اجرای صحیح سیاست های پولی است. با توجه به اینکه نظارت بر بانکها در ایران بر عهده بانک مرکزی است فشار نماینده ها به دولت به بانکها از کانال بانک مرکزی انجام می شود.

کارشناس اقتصادی در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: تا زمانی که تحت فشار تحریم و کسری بودجه دولت قرار داریم و التهابات سیاسی دامن اقتصاد کشور را گرفته، با راه حل های اقتصادی نمی توان بر همه مشکلات فائق آمد. قطع به یقین با کاهش فشارهای بین المللی و انتخاب مدیران کاربلد زمینه برای حل چالش های اقتصادی مثل کاهش و تثبیت نرخ ارز باز می شود.

۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۹
کد خبر: 37169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha