َشیب تورم سالانه در پایان آذرماه صعودی شد + نمودار

تورم نقطه‌ای که با شیب آرامی در ماه‌های گذشته نزولی بود، در آذرماه ۰.۴ واحد درصد بیشتر شد.‏

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، نرخ تورم سالانه (نقطه‌ای) که با شیب آرامی در ماه‌های گذشته نزولی بود، تحت تأثیر تورم افزایشی کالاهای غیرخوراکی و خدماتی در آذرماه ۰.۴ واحد درصد بیشتر شد. بنا بر اعلام مرکز آمار ایران، شاخص قیمت سبد کالاهای مصرفی در پایان آذرماه ۱۴۰۱ با افزایش ۴۸.۵ درصدی نسبت به آذر پارسال همراه بوده است. این در حالی است که پس از رکورد ۵۴ درصدی تورم در تیرماه، این نرخ روندی کاهشی داشت و در آبان‌ماه به ۴۸.۱ درصد رسیده بود.

تورم دوباره افزایشی شد

افت تورم خوراکی‌ها با سایر کالاهای جبران شد

تورم کالاهای خوراکی که تحت تأثیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در ابتدای تابستان به ۸۶ درصد هم رسیده بود، پس از این جهش رو به کاهش گذاشت و در آذر به ۶۵.۳ درصد رسید که همچنان تورم بسیار بالایی محسوب می‌شود. اما در این مدت تورم کالاهای غیرخوراکی و خدمات پس از وقفه‌ای، شروع به افزایش کرد و عدد ۳۸.۹ درصدی آن در آذرماه به معنی بالاترین رقم پس از خرداد ۱۴۰۰ است. بنابراین روند کلی تورم که در اثر رشد فزاینده نقدینگی شکل گرفته و به علت انتظارات تورمی بالا در سطوح جدیدی ماندگار شده است، در کالاهایی که در معرض شوک حذف ارز ترجیحی هم نبوده‌اند، نمود بیشتری پیدا کرده است.

تورم ماهانه ۱.۹ درصدی در آذرماه

رشد قیمت‌ها از پایان آبان تا پایان آذر، ۱.۹ درصد بوده است. این رشد که تورم ماهانه آذر نامیده می‌شود، ۰.۲ واحد درصد کمتر از تورم ماهانه آبان بوده است. با این حال از آنجا که تورم کالاها رفتاری فصلی دارد، مقایسه هر ماه با ماه مشابه قبلی که تورم نقطه‌ای نامیده می‌شود، وضعیت تورم را بهتر نشان می‌دهد.

بازگشت تقاضا به کالاهای بادوام؟

طی جهش قیمت خوراکی‌ها پس از حذف ارز ترجیحی، تورم ماهانه کالاهای بادوام کمتر از سایر انواع کالاها بود که باعث شد به تدریج تورم نقطه‌ای این کالاها از ۴۳.۴ درصد در خرداد به ۲۸.۷ درصد در آبان برسد. علت احتمالی چنین اتفاقی افزایش سهم کالاهای بی‌دوام از جمله خوراکی‌ها در سبد مصرفی در اثر جهش قیمت آن‌ها بود که باعث می‌شود قدرت خرید افراد برای کالاهای بادوام کمتر شود. این کاهش تقاضای احتمالی منجر به کاهش شدت رشد قیمت‌ها در این دسته از کالاها شد؛ کالاهایی مثل خودرو که می‌توانند یکی از ابزارهای خانوارها برای حفظ ارزش پول خود باشند.

حالا با فروکش‌کردن نسبی تب‌وتاب قیمت‌ها در بخش خوراکی‌ها، کالاهای بادوام از جمله گروه‌های کالایی هستند که دوباره دچار تورم افزایشی می‌شوند. تورم ماهانه این دسته از کالاها در آذرماه ۶ درصد بوده است که باعث شده شاخص قیمتشان نسبت به آذر سال قبل رشد ۳۱.۶ درصدی پیدا کند.

رکوردشکنی تورم اجاره در کشور

شاخص قیمت اجاره مرکز آمار نشان می‌دهد اجاره‌بها به طور متوسط در کشور ۲.۸ درصد افزایش را نسبت به آبان تجربه کرده است. همچنین تورم نقطه‌ای اجاره به ۴۱.۶ درصد رسیده است. این رقم طی یازده سال گذشته بی‌سابقه است.

بیشترین و کمترین تورم‌های ماهانه در چه کالاهایی رخ داد؟

۸.۸ درصد تورم ماهانه برای گروه بهداشت و درمان اعلام شده است که بالاترین تورم ماهانه در میان دسته‌بندی‌های مرکز آمار است. افزایش قیمت نقطه‌ای سالانه این گروه ۵۱.۹ درصد بوده است. اما کمترین تورم ماهانه مربوط به گروه «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» بوده که شاخص قیمت آن رشد منفی ۲.۹ درصدی نسبت به آبان داشته است. میوه و خشکبار هم تورم ماهانه منفی داشته است. این دو رشد منفی باعث شده در مجموع بخش خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها با تورم ماهانه منفی ۰.۱ درصد روبه‌رو شود. هر چند که تورم نقطه‌ای سالانه این گروه ۶۶ درصد است.

۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۳
کد خبر: 37097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha