سهم ۲۵ درصدی ایران از صادرات خرمای جهان

بر اساس آمار منتشر شده از سوی فائو در سال زراعی ۲۰۲۱ -۲۰۲۰حجم تولید جهانی خرما به ۹.۴۵ میلیون تن رسیده است و در این میان ایران با تولید حدود یک میلیون و ۳۰۰هزار تن در جایگاه دوم قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود امسال حجم تولید ۲۰درصد افزایش یابد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از روزنامه ایران؛خرما از محصولات نسبتاً پرمصرف است که تولید آن غالباً در چند کشور از جمله ایران، مصر، عربستان و عراق متداول است، به‌طوری که مصر، ایران و عربستان سه کشور اصلی تولید خرما در جهان محسوب می‌شوند.
این در شرایطی است که بر اساس آمار منتشر شده از سوی فائو در سال زراعی ۲۰۲۱ -۲۰۲۰حجم تولید جهانی خرما به ۹.۴۵ میلیون تن رسیده است و در این میان ایران با تولید حدود یک میلیون و ۳۰۰هزار تن در جایگاه دوم  قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود امسال حجم تولید ۲۰درصد افزایش یابد.
از طرف دیگر کشورمان دومین صادرکننده خرما در جهان محسوب می‌شود این در حالی است که در سالیان گذشته با اتخاذ سیاست‌های اشتباه توسط دولت دوازدهم  از جمله ممنوعیت این محصول، کشورمان به چهارمین صادرکننده خرما تبدیل شده بود ولی در سال گذشته توانست با رفع ممنوعیت صادرات این محصول ارزشمند، دوباره رتبه دوم خرما را از آن خود کند.
رشد ۶۰ درصدی صادرات خرما

فعالان صنعت خرما می‌گویند ایران به راحتی می‌تواند سالانه ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون دلار درآمد از صادرات خرما داشته باشد به طوری‌که در سال گذشته صادرات خرما بیش از ۶۰درصد رشد داشته است و از ۱۸۹میلیون دلار در سال ۹۲ به ۳۰۵.۲میلیون دلار در سال گذشته رسید که نشان‌دهنده رشد ۱۱۶میلیون دلاری است.
با این حال در سال ۹۸ دولت دوازدهم با سیاست‌های نامناسبی از جمله ممنوعیت صادرات خرما سبب شد بسیاری از بازارهای صادراتی ایران از بین برود و میزان صادرات کشورمان به ۲۱۲میلیون دلار برسد، علاوه بر این رتبه صادرات کشورمان نیز از ۲ به ۴ در جهان برسد.
صادرات ۲۸ میلیون دلاری خرما در بهار ۱۴۰۱
طی سه ماهه نخست سال‌جاری خرمای ایران به ۵۲کشور جهان از جمله سوئد، هلند، روسیه، ترکیه، قطر، اوکراین، افغانستان، کانادا، استرالیا، آلمان، فرانسه، انگلستان، عراق، هند، پاکستان، چین، شیلی، مجارستان و … صادر شده است که در این میان شرکا و مقاصد اصلی این محصول کشورهای هند، ترکیه، امارات‌متحده‌عربی، افغانستان، مالزی، عراق، پاکستان، روسیه، قزاقستان و آلمان محسوب می‌شوند.
در این خصوص روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک در گفت‌وگو با «ایران» اظهار کرد: آمار صادراتی سه ماهه نخست سال‌جاری نشان می‌دهد تاکنون ۳۵میلیون و ۶۳۷هزار و ۵۱۰کیلوگرم خرما به ارزش ۲۸میلیون و ۴۸۹هزار و ۲۰۴دلار خرما در سال‌جاری به دیگر کشورها صادر شده است.
تولید یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن خرما در کشور
محسن رشیدفرخی، رئیس انجمن‌ خرما در گفت‌وگو با «ایران» در خصوص تولید خرما در کشور گفت: خوشبختانه برخلاف سال گذشته که تولید خرما در کشور به دلیل وقوع خشکسالی با کاهش روبه‌رو شده بود، در سال‌جاری تولید این محصول رشد داشته و انتظار می‌رود یک میلیون و ۲۵۰هزار تا یک میلیون و ۳۰۰هزار تن خرما از نخیلات سراسر کشور برداشت شود. وی افزود: در زمینه تنوع رنگ و طعم محصول نیز خرمای ایرانی میان دیگر تولیدکنندگان و صادرکنندگان از جایگاه خوبی برخوردار است. از میان نزدیک به ۴۰۰نوع خرمای تولید کشور، ۱۲نوع قابلیت صادرات دارند و به کشورهای مختلف دنیا صادر می‌شوند. رئیس انجمن‌ خرما خاطر نشان کرد: با این حال کشورمان طی سال‌های گذشته همواره پس از مصر جایگاه دوم تولید خرما را داشته و پس از تونس نیز دومین صادرکننده بزرگ خرما در جهان محسوب می‌شویم. رشیدفرخی در ادامه تصریح کرد: ایران را می‌توان جزو  کشورهایی دانست که دارای شرایط مناسب برای رشد انواع خرما است. این شرایط موجب تولید انواع خرمای مرغوب شده که می‌توان گفت شاید در هیچ جای دنیا چنین امکانی وجود ندارد و از لحاظ کیفی، نمونه خرماهای مرغوب ایرانی در دنیا بی‌نظیر است، زیرا محل کشت و شرایط مهیا شده برای رشد این نوع خرماها فقط در زمین‌های برخی نقاط ایران امکانپذیر است و کشت حاصلخیز و مفید را در بردارد.
وی افزود: از طرف دیگر ۲۵درصد صادرات خرما در جهان به ایران اختصاص دارد که کشورمان پس از تونس رتبه دوم را به خود اختصاص داده است به طوری‌که به صورت متوسط هر ساله ۲۳ تا ۳۰هزار تن خرما به دیگر کشورها صادر می‌شود.
این مقام صنفی عنوان کرد: قیمت‌گذاری دستوری یکی از بدترین سیاست‌های اعمال‌شده برای خرما طی سال‌های اخیر بوده است به همین دلیل این سیاست نتایج مطلوبی نداشته و همواره مکانیزم عرضه و تقاضا، بازار را به تعادل می‌رساند.
۲۵ درصد صادرات خرمای جهان از آن ایران
مقداد تکلوزاده، دبیر انجمن خرما نیز در گفت‌وگو با «ایران» در خصوص تولید این محصول در کشور گفت: ۲۱درصد از سطح زیرکشت و ۱۵درصد از تولید خرمای جهان در ایران تولید می‌شود.
این مقام صنفی با اشاره به قطب‌های اصلی تولید خرما در کشور گفت: استان کرمان با دو نوع مضافتی و کلوته، استان خوزستان با دو نوع سایر و خرمای استعمران، استان بوشهر با خرمای کبکاب و زاهدی، استان هرمزگان با خرمای پیارم و خاصویی، استان سیستان‌وبلوچستان با خرمای ربی و مضافتی و استان فارس با خرمای زاهدی و شاهانی از مهم‌ترین قطب‌های تولید خرما در کشور محسوب می‌شوند که در این میان محصولات خرمای مضافتی و خاصویی بیشترین صادرات را از آن خود کرده‌اند. وی تصریح کرد: ۷۰درصد خرمای تولیدی در داخل کشور مصرف می‌شود و مشکلات در بازار داخلی می‌تواند آسیب جدی به کشاورزان و تولید خرما در کشور بزند.
پیش‌بینی افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی تولید خرما
وحید نیکفر، فعال بخش خرما نیز در این باره گفت: با توجه به اینکه امسال سال پرباری است و در صورتی که آفتی به باغات نزند، ۲۰ تا ۳۰درصد افزایش تولید خواهیم داشت. وی افزود: امسال اگر آفت یا خرابی رخ ندهد، تولید خرما بیش از سال گذشته خواهد بود.
این فعال بخش خرما تصریح کرد: سالانه به‌ طور متوسط یک میلیون و ۲۰۰هزار تن تولید خرما داریم در حالی این میزان تولید در برخی سال‌ها ۲۰ تا ۳۰درصد کمتر و برخی سال‌ها نیز ۲۰ تا ۳۰درصد افزایش می‌یابد. وی خاطرنشان کرد: روی هم رفته چون سال گذشته به اصطلاح سال کم‌بر خرما بود و امسال سال پربار محصول خرما است به شرطی که آفت به باغات نزند ۲۰ تا ۳۰درصد افزایش را خواهیم داشت.

۲۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۳
کد خبر: 30455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha