جهنمی مرگ‌آور به نام استخر کشاورزی

آب تنی در استخرهای کشاورزی، عامل مرگ‌های زنجیره‌ای در خطه تربت حیدریه شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، یکی از مرگبارترین حوادث چند سال اخیر منطقه تربت حیدریه غرق شدگی کودکان، نوجوانان، جوانان و حتی افراد میان سال در استخرهای کشاورزی است که مرگ‌های زنجیره‌ای را برای مردم این خطه به همراه داشته است.

با جست‌وجوی ساده در صفحات حوادث روزنامه‌ها و خبرگزاری ها، این فهرست مرگبار را می‌توان برای ده‌ها صفحه ادامه داد، فهرستی از کسانی که هنگام رد شدن از کنار استخرهای چند منظوره کشاورزی به ناگهان سر خورده و به داخل استخر افتاده اند یا برای آب تنی به آن جا مراجعه می‌کنند و چون خروج از این استخرهای کشاورزی تقریبا غیرممکن است، زندگی‌شان به آخر خط می‌رسد.

نداشتن حصار یکی از مهم‌ترین دلایلی است که باعث وقوع حوادث مرگبار در استخرهای ذخیره آب کشاورزی می‌شود، از آن جا که این استخرها در باغ‌ها یا زمین‌های کشاورزی قرار دارند در بسیاری از موارد افراد هنگام عبور از نزدیکی استخر به داخل آب می‌افتند و چون کسی در آن اطراف نیست که به کمک آن‌ها بیاید غرق می‌شوند و جان می‌بازند یا این که در هوای گرم تابستان عده‌ای نوجوان و جوان غافل از این که این استخرها می‌تواند خطرآفرین و مرگبار باشد به بهانه آب تنی گرفتار تله‌های مرگ می‌شوند.

رئیس هیئت شنا و شیرجه تربت حیدریه گفت: طبق آمار از ابتدای امسال و به صورت میانگین ماهانه دو نفر در استخرهای ذخیره آب کشاورزی این منطقه غرق شدند و جان باختند.

مرادزاده گفت: اغلب این استخرها بدون مجوز هستند و ایمنی لازم را رعایت نکردند، بیشتر استخرهای ذخیره آب کشاورزی در مراتع و باغ ها، ایمن سازی نشده اند و هر از گاهی حادثه آفرین می‌شوند، بنابراین فنس‌کشی استاندارد، نصب تابلوهای هشدار دهنده، اعلام عمق و خطر غرق‌شدگی، نردبان‌های شناور، تعبیه تیوب، طناب، حلقه‌های طویل و چوب‌های بلند در استخرهای ذخیره آب کشاورزی به منظور نجات جان افراد در حال غرق شدن ضرورت دارد.

او گفت: خارج شدن از استخرهای ذخیره آب کشاورزی گاهی تقریبا غیر ممکن است چرا که جنس به کار رفته در بدنه این استخرها به گونه‌ای است که به خاطر سُر بودن، بالا رفتن از آن را برای فرار از غرق شدگی غیر ممکن می‌کند، به همین دلیل حتی غواصانی هم که هنگام حادثه (غرق شدگی) وارد استخر ذخیره آب کشاورزی می‌شوند با استفاده از طناب یا نردبان نجات می‌توانند از آن خارج شوند.

حمید رضایی رئیس هیئت نجات غریق و غواصی تربت حیدریه نیز گفت: به هیچ‌وجه تجهیزات و امکانات اختصاصی برای نجات غریق نداریم و فقط دو دست لباس مخصوص غواصی شخصی داریم که آن‌ها هم فرسوده شده اند، ما بهترین تیم را در شهرستان داریم و نیازمند امکانات و تجهیزات هستیم.

او تجهیز ناجیان غریق این خطه را نیازمند ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار دانست و گفت: باید از طریق سازمان‌های مختلف و ستاد مدیریت بحران حمایت شویم.

رئیس جهاد کشاورزی تربت حیدریه نیز از فعالیت ۹۰۰ استخر ذخیره آب کشاورزی در این شهرستان خبر داد و گفت: اغلب این استخرهای ذخیره آب کشاورزی بدون مجوز هستند که اخطاریه‌ها و تذکرات لازم به آن‌ها داده شده است.

محمدی گفت: طی بازدیدی که سال قبل از برخی استخرهای دارای مجوز یا بدون مجوز داشتیم ضمن بررسی موانع و نقایص، تذکرات و اخطاریه‌های لازم به صاحبان این استخرها داده شده است.

او گفت: طی یک سال گذشته به حدود ۷۰۰ نفر درخصوص ایمن سازی استخرهای ذخیره آب کشاورزی تذکر داده شده،  وظیفه ما اخطار و تذکر است نه برخورد با آن ها، بنابراین موارد ایمنی استاندارد لازم را به آن‌ها اعلام می‌کنیم.

۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴
کد خبر: 29992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha