بانک تجارت ملی عربستان گروه مالی سامبا را خریداری می‌کند

بانک تجارت ملی عربستان با خرید گروه مالی سامبا قصد تبدیل شدن به یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های اسلامی دنیا را دارد.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از یاهو فایننس، بانک تجارت ملی عربستان اعلام کرد در قراردادی با ارزش 14.8 میلیارد دلار رقیب خود، گروه مالی سامبا را خریداری می‌کند و به این ترتیب بزرگ‌ترین بانک عربستان شکل می‌گیرد.

این بانک پس از دریافت تأییدیه‌های این ادغام و تکمیل خرید، سرمایه‌ای با ارزش 223 میلیارد دلار را کنترل خواهد کرد و ارزش سرمایه بازار آن برابر با 46 میلیارد دلار خواهد بود.

 این بانک جدید یک‌چهارم تمام فعالیت‌های بانکی در عربستان را کنترل خواهد کرد.

 بزرگ‌ترین سهام‌دار بانک جدید تجارت ملی عربستان، صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی، آژانس بازنشستگی عربستان و سازمان بیمه اجتماعی این کشور خواهد بود که هر سه از نهادهای دولتی هستند.

 هر دو بانک اعلام کردند ادغام آنها در راستای طرح دورنمای 2030 عربستان صورت گرفته است. هدف از این طرح کاهش وابستگی عربستان به صادرات نفت و ایجاد مشاغل جدید برای میلیون‌ها جوان سعودی است.

 بانک تجارت ملی عربستان اولین بانک این کشور بود که در 1953 مجوز رسمی دریافت کرد و از ادغام دو اتاق بازرگانی ارزی تشکیل شد. گروه مالی سامبا از سیتی بانک شکل گرفت که حضور خود را در 1955 در عربستان ثبت کرده بود. این بانک در 1980 با یک حکم سلطنتی تبدیل به یک بانک سعودی شد و سیتی بانک به آرامی از این مجموعه خارج و در 2004 آخرین سهم خود را واگذار کرد.

 آژانس اعتبارسنجی مودیز اعلام کرد این ادغام به بانک تجارت ملی عربستان کمک می‌کند به یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های اسلامی دنیا تبدیل شود و در شرایطی صورت می‌گیرد که عربستان هم‌زمان درگیر همه‌گیری ویروس کرونا و سقوط قیمت نفت تا حدود 40 دلار در هر بشکه در بحبوحه رکود اقتصاد جهان است.

 مودیز در ماه سپتامبر اعلام کرد: «قیمت پایین نفت، بدتر شدن شرایط اقتصادی و رقابت شدید بین بانک‌ها موج جدیدی از ادغام‌ها را در عربستان و در سراسر خلیج‌فارس به راه می‌اندازد.»

۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۸
کد خبر: 2891
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha