مناقشه قره‌باغ چشم‌انداز اقتصاد آذربایجان را منفی کرد

مؤسسه رتبه‌بندی اس اند پی اعلام کرد که مناقشه قره‌باغ بر آینده اقتصاد آذربایجان تأثیر منفی گذاشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، مؤسسه رتبه‌بندی اس اند پی در گزارشی با اشاره به مناقشه قره‌باغ اعلام کرد رتبه اعتباری این کشور را با یک رتبه کاهش به BB+ کاهش داده است. نبرد نظامی با ارمنستان باعث خواهد شد تا آذربایجان دچار مشکلاتی در حوزه عملکرد مالی و تراز حساب تجاری خود شود که این مسئله ثبات کلان اقتصادی این کشور را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

پیش از این نیز دیگر مؤسسه رتبه‌بندی مطرح جهانی یعنی مودیز با تصمیم مشابه رتبه اعتباری این کشور را کاهش داده و چشم‌انداز اقتصادی این کشور را به منفی تغییر داده بود. مؤسسه مودیز با هشدار نسبت به هزینه های بالای جنگ با ارمنستان گفته است این کشور با تداوم روند فعلی برای پرداخت حقوق بازنشستگان دچار مشکل خواهد شد.

مؤسسه اس اند پی همچنین در گزارش جداگانه دیگری اعلام کرد رتبه اعتباری ایتالیا به دلیل افزایش سنگین کسری بودجه دولت این کشور کاهش یافته است. اکنون نسبت کسری بودجه به تولید ناخالص داخلی ایتالیا به ۶.۱ درصد رسیده و تنها در ماه‌های اخیر این کشور مجبور به استقراض سنگینی معادل ۱۲.۵ درصد حجم اقتصاد خود شده است.

به گفته مرکز آمار ایتالیا، در سه‌ماهه دوم امسال اقتصاد ایتالیا ۱۲.۸ درصد کوچک شده است تا سومین رشد منفی فصلی متوالی پس از رشد منفی ۵.۵ درصدی فصل قبل و بدترین عملکرد فصلی تاریخ معاصر این کشور رقم بخورد. بر مبنای سالانه نیز رشد اقتصادی ایتالیا در ۱۲ ماه منتهی به ژوئن، منفی ۱۲.۴ درصد اندازه‌گیری شده است.

تا پیش از شیوع کرونا، دولت ایتالیا نرخ رشد ۰.۶ درصدی را برای سال جاری پیش‌بینی کرده بود اما با توجه به اخلال گسترده در زنجیره تامین، توقف پروازهای خارجی، کاهش تجارت و کاهش شمار گردشگران ورودی به ایتالیا، نرخ رشد اقتصادی منفی خواهد بود و صندوق بین‌المللی پول نیز پیش‌بینی کرده است اقتصاد این کشور امسال بیش از ۹ درصد کوچک شود.

۴ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۰
کد خبر: 4061
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha