حاشیه و متن روز دوم جشنواره فیلم فجر؛ از ابهام در اکران «علفزار» تا جای خالی مسولان+تصاویر

روز دوم چهلمین جشنواره فیلم فجر، روز پرباری بود، هم در حاشیه و هم در متن، معمولا در چنین رویدادهایی متن حاشیه را می‌سازد اما حاشیه بر متن سوار می‌شود، این یک جدال جذاب و دیدنی است، یک کارزار دو سر برد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایرنا دوازدهم بهمن ماه، دو فیلم در دومین روز جشنواره فیلم فجر، به میزبانی خانه جشنواره در برج میلاد تهران نمایش داده شد؛ علفزار و شادروانکاظم دانشی، کارگردان فیلم اولی است که با علفزار به چهلمین دوره فیلم فجر آمده و در همین ابتدا، نظر بسیاری از منتقدان را جلب کرده است. به طوری که بخش مهمی از نشست خبری این فیلم به احتمالاتی مربوط به اکران یا توقیف فیلم گذشت. 

بهرام رادان هم که تهیه کننده‌گی این فیلم را برعهده دارد، به همکاری اش با ارگان های مربوطه و ابراز خوش بینی اش نسبت به اکران موفق فیلم نظر داشت. نشست این فیلم شلوغ بود و پژمان جمشیدی که نقش اول آن را برعهده داشت از دشواری های کار در آن گفت. سارا بهرامی هم دیگر بازیگر فیلم بود که توضیحاتی درباره کارش در این اثر ارائه کرد. 

آنچه که در میان خبرنگاران و منتقدان در خانه جشنواره زمزمه می شد، احتمال بالای کاندیداتوری این دو بازیگر برای نقش نخست بود. البته هنوز ده روز دیگر و ۱۸ فیلم دیگر مانده تا پایان ماجرا. 

اما یکی از تغییرات مثبتی که در روند اجرایی خانه جشنواره در فجر چهلم مشاهده شد، تغییر مکان برگزاری نشست های خبری بود. همان سالن نمایش فیلم، به عنوان محل حضور عوامل فیلم ها و خبرنگاران و منتقدان برای نشست خبری تعیین شد که حداقل بهتر از تنگنای سالن سعدی در طبقه منفی ۲ سالن همایش های برج میلاد است. 

اما پیش از آغاز اکران فیلم ها در روز دوم، سه موضوع غیرسینمایی، می توانست فضای جشنواره فیلم فجر را تحت الشعاع قرار دهد. نخستین اش، درگذشت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مرجع عالیقدر بود. ستاد برگزاری جشنواره هم به مناسبت این ضایعه، پیام تسلیتی صادر کرد. 

دومین موضوع به آغاز رسمی دهه مبارک فجر با آمدن ۱۲ بهمن ماه حکایت داشت. در سراسر کشور برنامه ها و رویدادهای مختلفی تدارک دیده شده است که می توانست دومین روز فیلم فجر را در فضای رسانه ای، تحت تاثیر قرار دهد. آن هم در روزی که دو فیلمساز کمتر شناخته شده، آثارشان را در معرض دید و قضاوت قرار می دادند. با این حال، برخورد رسانه ای ها با این فیلم، مهربانانه و با رگه های آشکاری از رضایتمندی همراه بود. 

در دومین روز برگزاری جشنواره فیلم فجر، برج بلند میلاد تهران، در مه غلیظی فرو رفته بود و بارش ناپایدار برف، ارتباط و عبور و مرور را دستخوش کندی قرار داده بود. اما در کنار اینها قرار بود که تیم ملی فوتبال ایران با تیم ملی امارات در چارچوب مسابقات مقدماتی جام جهانی قطر، مقابل هم قرار گیرند. درست است که خوشبختانه تیم ما در بازی قبلی صعودش را قطعی کرد اما این بازی آنجا اهمیت داشت که دوستداران فوتبال بعد از مدت های مدید، با خیال راحت و بدون استرس می نشستند پای تلویزیون و بازی تیم ملی شان را تماشا می کردند. با این همه و برخلاف پیش بینی ها، روز دوم، خانه جشنواره، شلوغ تر از روز نخست بود. 

شادروان هم فیلم دوم روز دوم فیلم فجر بود که برای رسانه ای ها و منتقدان اکران شد. فیلمی که طنز نبود اما خنده و شادابی در سراسر آن موجود می زد. حسین نمازی که فیلم دومی محسوب می شود در نشست خبری فیلمش تاکید داشت که این اثر، طنز نیست بلکه یک ملودرام «شیرین» است. این واژه با فضای دلنشین فیلم، همخوانی داشت و اغلب منتقدان آن را تایید کردند. 

رویا نونهالی بازیگر پیشکسوت سینما هم که در این نشست حضور داشت از نقش متفاوت اش در شادروان گفت و در کنار آن نکات و توصیه هایی کرد که به کار این روزهای وضعیت سینما می آید. دیگر عوامل فیلم هم نکته های قابل توجهی از این پروژه گفتند که شنیدنی بودند و شرح آن در همین گروه فرهنگ ایرنا موجود است. 

اما حضور پرشمار و چشمگیر عکاسان در استیج خانه جشنواره، و عکاسی از چهره های حاضر در آن، خودش حکایتی دیگر است. این ماجرا، نشانه ای از تاثیرگذاری و اهمیت این رویداد بزرگ فرهنگی دارد و در چهل سالگی اش، جاافتادگی خود را به رخ می کشاند. با این حال، بسیاری از منتقدان و رسانه ای های پیشکسوت معتقدند ضعف هایی که بعضا پیش پا افتاده هستند، بزرگی این رویداد را گاهی با خدشه مواجه می کند و می باید که پشتیبانی های بیشتری از این رویداد بشود تا در شکل اجرا و برگزاری اش، با جایگاهی که اکنون به دست آورده هم خوانی داشته باشد. اگر این اتفاق بیفتد، فیلم فجر، جایگاه به مراتب بالاتری در میان فستیوال های هنری بین المللی به دست خواهد آورد. 

برخلاف روز نخست جشنواره که وزیر ورزش و جوانان به خانه جشنواره آمده برای دیدن بیرو، در روز دوم هیچ وزیری پایش را به اینجا نگذاشت. حضور دولتمردان در اینجا، می تواند یک تعامل دوسویه ایجاد کند که هم به نفع سینماست و هم به نفع دولت. این امیدواری وجود دارد که در روزهای آینده کسانی از هیئت دولت به خانه جشنواره بیایند. البته رایزنی های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با همرده ای هایش در این مسیر، کارساز خواهد بود.

اما یکی از نکته های جالبی که در روز دوم و بعد از دیدن دومین فیلم، وجود داشت، حضور پررنگ مهدی زمین پرداز، بازیگر جوان سینماست که در سه اثر پشت سر هم جشنواره چهلم، حضور جدی با ویژگی های متفاوت داشت. در بیرو، مربی فوتبال بود، در مرد بازنده یک آقازاده و در علفزار نقش یک معتاد را برعهده داشت. باید دید که هیئت داوران آیا به او در کاندیدا کردن نقش دوم مرد، اقبالی نشان خواهند داد یا نه، غرفه رسانه ها در روز دوم، شلوغ تر از روز قبل بود و علاوه بر اینکه برنامه های زیادی در آنها تولید شد، مهمانان زیادی را نیز میزبانی کردند. در برخی از غرفه ها، می شد ترافیک سنگین مهمانان که اغلب عوامل فیلم ها بودند را مشاهده کرد. تجهیزات و امکانات فنی قابل توجهی نیز در اغلب این غرفه ها دیده می شود که اهمیت تولید محتوا در عرصه سینما را به نمایش می گذارد. 

نشست های تخصصی استخواندار و کلان محوری هم در سالن های زیرین خانه جشنواره هر روز برگزار می شود که حرف های به درد بخور و ارزشمندی در آن رد و بدل می شود اما کمتر در رسانه ها بازتاب دارد. امیدواریم ستاد برگزاری جشنواره در ارائه محتوای این نشست ها وسواس بالایی داشته باشد. اگر چه رسانه هایی همچون ایرنا، خود را متعهد به پوشش این رویدادهای تخصصی و ارزشمند می داند و می شود برآیندی از محتوای آن را در وبسایت این خبرگزاری، به صورت روزانه مشاهده کرد. این نشست ها از امروز کارشان را شروع کرده اند و تا پایان جشنواره هر روز با موضوعات متنوع برپا می شود.

نکوداشت مرحوم رحیم‌رحیمی‌پور از فیلمسازان کشور هم در بخش نقش های ماندگار جشنواره چهلم فیلم فجر، برپا شد و در آن درباره شخصیت این فیلمساز، صحبت شد. چهلمین جشنواره فیلم فجر، ۲۲ بهمن ماه به پایان می رسد.

۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵
کد خبر: 24679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha