پس روی آب دریای خزر / افزایش چهار برابری نسبت به سال‌های گذشته

عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران: بخشی از پس روی زمستانه دریا طبیعی است اما افزایش چهار برابری سال جاری نیاز به بررسی دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، چند روزی است که تصاویری از عقب‌نشینی آب سطح دریا در منطقه غرب استان مازندران در فضای مجازی و رسانه‌ای دست به دست می‌شود اما در فضای رسمی و رسانه‌ای به صورت کارشناسی شده اظهار نظری در این ارتباط منتشر نشده است.

خانم دکتر مریم آخوندیان، رییس مرکز پژوهشی حوضه اقلیمی خزر و عضو هیآت علمی دانشگاه مازندران که به صورت فنی در این ارتباط اظهار نظر کرده است، با اعلام اینکه دریایی خزر به صورت کلی نوسانات نسبتا منظم سالانه‌ای دارد، افزود: جدای از نوسانات کاهشی و افزایشی ۵۰ ساله گذشته در تزار آب، یک نوسانات سطح آب سالانه‌ای نسبتا منظم و  قابل پیش‌بینی در این دریا وجود دارد.

رییس مرکز پژوهشی حوضه اقلیمی خزر، خاطر نشان کرد: بالاترین سطح تراز آب دریا در ابتدای تابستان بین خرداد و تیرماه مشاهده می‌شود و دلیل آن افزایش ورودی آب از رودخانه ولگا در شمال دریایی خزر بوده به این دلیل که ولگا اصلی‌ترین تامین کننده آب دریایی خزر است.

وی ادامه داد: روان آب‌های که از ولگا در ابتدای تابستان وارد دریایی خزر می‌شود به صورت طبیعی شاهد افزایش سطح تراز آب دریایی خزر باشیم.

آخوندیان، اضافه کرد: در اوائل زمستان و اواخر آذر و دی ماه حداقل سطح تراز را در سطح این دریا داریم، این روند کاهش و افزایش به صورت منظم و در طول سال تکرار می‌شود.

وی ادامه داد: همه افراد ساحل نشین و صیادان با این بالا و پایین رفتن سالانه آب کاملا آشنا بوده و یک روند طبیعی دارد، اما در سال جاری به صورت کلی سطح آب دریای خزر کاهش چشم‌گیری داشته است.

 عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران با اعلام اینکه بر اساس آخرین مطالعات دریافتی از مراکز تحقیقاتی مشخص شده که سرعت کاهش تراز آب دریایی خزر در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته ۴ برابر افزایش پیدا کرده است، گفت: روند کاهش روان آب‌ها حجم کاهشی سالانه آب دریایی خزر را تحت تاثیر قرار داده است.

آخوندیان اضافه کرد: بخشی از پس روی‌های سنوات گذشته تا حدودی طبیعی بوده ولی چون روند کاهشی در سال‌ گذشته افزایش پیدا کرده است و در برخی از مناطق ساحلی حساس حجم عقب نشینی‌ها نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده است.

وی خاطر نشان کرد: پس روی آب هر ساله وجود دارد اما در سال جاری  شدت آن بیشتر بوده و زمینه ساز ایجاد سنگ نما در سطح سواحل غرب استان شده، صیادان منطقه غرب استان مازندران با پدیده سنگ نما آشنایی کافی دارند.

رییس مرکز پژوهشی حوضه اقلیمی خزر با اعلام اینکه رودخانه چالوس بسیار پرآب و با شدت جریان نسبتا بالای همراه است، افزود: ذرات رسوبی که با این رودخانه حمل می‌شود، بیشتر مواد سنگی دانه درشت است، بستر منطقه کم عمق ساحلی چالوس کاملا پوشیده شده از قلوه سنگ‌ها دانه درشت است.

وی دیگر ویژگی این منطقه را وجود شیب بسیار ملایم  به سمت دریا عنوان کرد و افزود: وجود قلوه سنگ و شیب ملایم این منطقه باعث شده که کمترین تغییر کاهشی که در سطح تراز آب باعث نمایان شدن سنگ‌های کف آب شده و این پدیده سنگ نما در این منطقه به وضوح قابل رویت است.

آخوندیان،خاطر نشان کرد: پس روی آب تنها مختص چالوس نبوده و در سایر مناطق هم این پدیده وجود داشته و به صورت سالیانه شاهد تکرار این روند هستیم.

وی یادآور شد: در مقایسه با سایر نقاط دریا خزر این پس روی وجود دارد ولی به دلیل جنس بستر و شیب کمتر بحث پس روی در سایر نقاط چندان به چشم نمی‌آید.

رییس مرکز پژوهشی حوضه اقلیمی خزر با اعلام اینکه پدیده سنگ نما به خاطر حساسیت ژئومورفولوژی خاص این ساحل است که خودش را بیشتر نشان داده است، گفت: از این ساحل می‌توانیم به عنوان اندیکاتور تایید کاهش سطح تراز آب دریا خزر استفاده کنیم.

وی یادآور شد: بر اساس تجربیات سال های گذشته انتظار می‌رود که این پدیده گذار و موقتی بوده و به محض گرم شدن هوا در اوائل تابستان و با آب شدن یخ‌های بخش شمالی دریا خزر و افزایش سیل‌های ولگا سطح تراز آب افزایش پیدا کرده و پدیده سنگ نما از بین برود.

این عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران،ادامه داد: اما باید قبول کنیم که سطح تراز آب دریایی خزر کاهش چشم گیری را نشان داده که بخشی از کاهش روند طبیعی هیدرومورفولوژیکی  آب دریا بوده و بخشی دیگر ناشی از عوامل افزاینده سرعت کاهش تراز آب بوده که می‌تواند ناشی از تغییر اقلیم، فعالیت‌های انسانی و سایر مداخلات باشد.

رییس مرکز پژوهشی حوضه اقلیمی خزر در پایان خاطر نشان کرد: کاهش آب دریایی خزر جزء مسائل بسیار مهمی است که باید به صورت مستمر و دوره‌ای توسط ارگان‌های مرتبط پایش شده و داده‌ها به صورت دائم آنالیز شود و عوامل غیر طبیعی تحت کنترل قرار گرفته و جز مسائلی است که باید به آن توجه شود.

۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۳
کد خبر: 23806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha