اعطای سهمیه ۳۰ لیتری به هر فرد برای دولت بار مالی دارد/ مجلس رقم ۳۰ لیتر را از کجا آورد؟

طراح طرح سهمیه بندی بنزین به هر فرد گفت: مجلس در کشف عدد ۳۰ لیتر اشتباه محاسباتی کرد در صورتی که اجرای این طرح با عدد ۳۰ لیتر در هر ماه برای دولت بار مالی دارد و شورای نگهبان با آن مخالفت خواهد کرد.

جواد نوفرستی در گفت وگو با خبرنگار گروه صنعت پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ با اشاره به طرح مجلس در خصوص اصلاح سهمیه بندی بنزین گفت: در این طرح نمایندگان رقم ۳۰ لیتر بنزین را به ازاری هر کد ملی ایرانی در نظر گرفته اند که در ماه پرداخت شود اما مسئله این جا است که چگونه نمایندگان به این عدد رسیده اند.

طراح طرح سهمیه بندی بنزین به هر فرد به جای خودرو با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس جمعیت کشور را ۸۰ میلیون نفر در نظر گرفته اند و مبنای محاسبه شان به میزان مصرف بنزین قبل از کرونا باز می گردد تاکید کرد: از ۲۴ آبان ماه سال گذشته و با اغاز طرح سهمیه بندی بنزین مصرف در کشور کاهش یافت که این موضوع منجر به صادرات بنزین شد.

استاد دانشگاه الزهرا با اشاره به اینکه امروز جمعیت کشور ۸۴ میلیون نفر است و مصرف بنزین به حدود ۶۰ میلیون لیتر رسیده است با این حساب رقمی حدود ۷ تا ۸ دهم لیتر می توان روزانه به هر کد ملی اختصاص داد که در مجموع ماهانه این رقم به حدود ۲۰  لیتر در ماه خواهیم رسید که این رقم بار مالی نیز برای دولت نخواهد داشت.

این کارشناس حوزه انرژی با تاکید براینکه نمایندگان ظاهرا با عجله دنبال اصلاح این طرح هستند و علتش مشخص نیست گفت: اگر همین طرح به شورای نگهبان برود به دلیل بار مالی که برای دولت خواهد داشت قطعا با آن مخالفت خواهد شد و دولت نیز این طرح را نمی تواند اجرا کند بنابراین نمایندگان باید دوباره این طرح را مورد بازنگری قرار دهند و اعداد و ارقامی که در آن آمده است را اصلاح کنند.

وی با اشاره به این موضوع که آیا بهتر نبود قبل از اجرا این طرح قیمت بنزین آزاد می شد و در شرایطی که قیمت بنزین آزاد نیز با یارانه تخصیص داده می شود این طرح اجرا نمی شد گفت: این موضوع را من نیز شنیده اما پاسخش این است اگه بنزین به اصلاح آزاد را بدون یارانه در اختیار مردم قرار دهیم رقمش به حدود لیتری ۱۰ هزار تومان می رسد که در شرایط فعلی اقتصاد اصلا به صلاح نیست زیرا بار تورمی را نمی توان کنترل کرد و در چنین شرایطی اصلا اجرای این طرح را باید کنار گذاشت.

نوفرستی ادامه داد: اکنون که قیمت بنزین یارانه ای ۱۵۰۰ تومان و بنزین آزاد ۳۰۰۰ تومان است می توان این طرح را اجرا کرد و به گونه ای عمل کرد که اگر فردی نیاز به این بنزین نداشت بتواند از طریق یک سامانه این بنزین را به دولت به قیمت بنزین آزاد ۳۰۰۰ تومانی به فروشد و پولش را دریافت کند.

به گزارش خبرنگار راه دار اقتصاد نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را در دستور کار خود قرار دادند که براساس براساس این طرح که ۱۲مهرماه در پایگاه قوانین و مقررات کشور منتشر شد، ماهانه ۳۰لیتر بنزین به هر ایرانی به غیراز ایرانیان مقیم خارج از کشور با نرخ هر لیتر ۱۰۰۰تومان اختصاص خواهد یافت؛ پیشنهادی که اگر مجلس به آن رأی بدهد عملا مصوبه سران قوا در آبان سال ۹۷برای سهمیه‌بندی بنزین بر مبنای هر خودرو وتو خواهد شد.

این طرح برخلاف رویکرد ماه‌های گذشته مجلس مبنی بر ارائه طرح‌های دوفوریتی به‌صورت یک‌فوریتی تقدیم مجلس شده، اما قرار است به‌صورت عادی بررسی شود و به همین دلیل انتظار نمی‌رود به‌زودی در دستور کار نمایندگان قرار گیرد. با این حال، امضاکننده‌ها می‌گویند با ادامه روند فعلی، میزان مصرف بنزین تا سال ۱۴۰۸به ۲۵۰میلیون لیتر در روز خواهد رسید و باید روزانه ۱۵۰میلیون لیتر بنزین وارد شود. آنها معتقدند پرداخت حداقل ۴هزار تومان یارانه به ازای هر لیتر بنزین براساس الگوی فعلی سهمیه‌بندی برخلاف عدالت است. به باور این نمایندگان، با تصویب طرح پیشنهادی‌شان هم در مصرف بنزین صرفه‌جویی می‌شود، هم بار تورمی ندارد و شکاف درآمدی بین جامعه را کاهش می‌دهد.

با تصویب طرح این نمایندگان دولت موظف خواهد شد تا برای حمایت از خودروهای خدمات عمومی بنزینی، شامل تاکسی‌ها، اعم از سنتی یا اینترنتی، وانت‌ها و آمبولانس‌ها در ۳‌ماه نخست سال سهمیه کافی متناسب با پیمایش آنها اختصاص دهد و در فاصله این ۳‌ماه خودروهای عمومی یادشده باید دوگانه‌سوز شوند و بعد از آن سهمیه بنزین این خودروها حذف خواهد شد. البته قرار است مابه‌التفاوت درآمد حاصل از فروش بنزین تولیدشده در داخل و بنزین صادراتی در بودجه سالانه پیش‌بینی و از این پول فقط به حمل‌ونقل عمومی، دوگانه‌سوز کردن خودروها و اشتغال کمک شود و هر ۳ماه یک‌بار هم گزارش آن را دولت به مجلس بفرستد.

انتهای پیام/  

۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲
کد خبر: 2212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha