ترامپ ممکن است هواداران خود را برای ارعاب رای‌دهندگان بسیج کند

جمهوریخواهان ارتشی از هواداران ترامپ را برای نظارت بر انتخابات بسیج کرده اند که انتظار می رود باعث ارعاب رای دهندگان شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از نیویورک تایمز، جمهوریخواهان، به قول خودشان، ارتشی از هواداران ترامپ را برای نظارت بر فرآیند انتخابات بسیج کرده اند، که این امر موجب از سرگیری نگرانی‌ها درباره تهدید و ارعاب رای دهندگان شده است.

این روزنامه در گزارشی به قلم دنی حکیم، استفنی سول، نیک کوراسانتیتی و مایکل واینز در پایگاه اینترنتی خود نوشت: گروهی از مقامات ستاد انتخاباتی ترامپ با هدف کمک به تلاش‌ها برای انتخاب دوباره ترامپ در فیلادلفیا سه شنبه وارد دفاتر انتخاباتی اقماری این شهر شدند که تازه گشایش یافته بود، اما از آن‌ها خواسته شد آنجا را ترک کنند، چرا که قوانین انتخاباتی محلی به آنان اجازه نمی‌دهد رای دهندگانی را که برای درخواست و تکمیل برگه‌های رای غیابی به آنجا می‌آیند، زیر نظر بگیرند.

ترامپ و ستاد انتخاباتی وی در رسانه‌های اجتماعی و سایت‌های خبری راستگرا و همچنین در مناظره انتخاباتی سه شنبه شب به سوء نیت در اقدامات مقامات انتخاباتی محلی اشاره کردند. حتی رئیس جمهور در مناظره با بایدن ادعا کرد «اتفاقات بدی در فیلادلفیا در حال وقوع است» و از هوادارانش در همه جا خواست «به شعبه‌های رای گیری بروند و همه چیز را به دقت زیر نظر بگیرند. »

اظهارات بی اساس درباره روند رای گیری در فیلادلفیا، تازه‌ترین تلاش کلی ستاد انتخاباتی ترامپ برای تضعیف اعتماد به انتخابات امسال است؛ پیامی که ترامپ با لحن تهدیدآمیز در سخنانش درباره انتخابات در مناظره اخیر، با توصیه به گروه افراطی موسوم به پراود بویز (پسران مغرور) برای «عقب ایستادن و نظاره گر بودن» ارسال کرد. واضح است که آن‌ها از هواداران ترامپ می‌خواهند بر رای گیری نظارت کنند. چیزی که چندان معلوم نیست، این است که ستاد انتخاباتی ترامپ می‌خواهد این نظارت چگونه انجام شود.

ظاهرا ترامپ و ستاد انتخاباتی اغلب روی دو زمینه کار می‌کنند که ظاهرا یکی از آن‌ها تقویت فرایندهای انتخاباتی آشنا همچون نظارت بر انتخابات است، و دیگری تلاشی است که ماهیت خطرناک تری برای دموکراسی دارد.

جاستین کلارک، وکیل ستاد انتخاباتی ترامپ امسال به یک گروه محافظه کار درباره طرح‌هایی برای «استفاده حداکثری از حدود ۵۰ هزار داوطلب از زمان انتخابات زودهنگام تا روز انتخابات» سخن گفت «تا بتوانند بر رای گیری‌ها نظارت کنند. » رهبر حزب جمهوریخواه در فیلادلفیا چهارشنبه گفت ناظران انتخاباتی متعددی در همه شعبه‌های رای گیری این شهر مستقر خواهد شد. این به معنای دست کم هزار و ۶۰۰ ناظر انتخاباتی فقط در شهر فیلادلفیا خواهد بود.

تی مک دونالد، سخنگوی ستاد انتخاباتی ترامپ گفت این اقدام لازم است، چون «دموکرات‌ها بارها و بارها در این دور از انتخابات ثابت کرده اند که قابل اعتماد نیستند. ناظران انتخاباتی داوطلب رئیس جمهور ترامپ آموزش خواهند دید تا مطمئن شوند که همه مقررات به طور برابر اجرا می‌شود، همه آراء معتبر شمارش می‌شود و هر گونه نقض قانون از سوی دموکرات‌ها به چالش کشیده می‌شود.

ستاد انتخاباتی ترامپ هفته‌های اخیر تصاویر ویدئویی آموزشی را که به دقت تهیه شده است، در میان ناظران انتخاباتی احتمالی در سراسر کشور توزیع کرده است. در این تصاویر ویدئویی برای ناظران انتخاباتی داوطلب تشریح شده است که هنگام نظارت بر روند رای گیری قادر به انجام چه کارهایی هستند و چه کارهایی را نمی‌توانند انجام دهند. در ضمن از آن‌ها به شدت خواسته شد «حتی با دوستان دموکرات مان» با احترام و ادب رفتار کنید. این ناظران انتخاباتی آراء و واجد شرایط بودن رای دهندگان را به چالش خواهند کشید، اما قرار نیست با خود رای دهندگان تعامل داشته باشند.

گروه‌های حامی حقوق رای دهندگان بیم دارند این تلاش از مسیر خود منحرف شود و منجر به تهدید و ارعاب رای دهندگان شود. اما سؤال این است که هواداران ترامپ برای حفاظت از آرایی که وی همواره بی هیچ پایه و اساسی ادعا کرده است در معرض خطر تقلب انتخاباتی است، تا کجا پیش خواهند رفت.

کمیته ملی حزب جموریخواه اجازه شرکت در نظارت بر انتخابات را یافته است، آن هم تنها به این دلیل که دادگاه سال ۲۰۱۸ حکمی را که آن‌ها را به مدت سه دهه و نیم از این کار منع می‌کرد، لغو کرد. آن حکم پس از آن صادر شده بود که کمیته ملی جمهوریخواهان سال ۱۹۸۱ اقدام به تهدید و ارعاب رای دهندگان در نیوجرسی کرد.

هم اکنون به ناظران انتخاباتی داوطلب دستورالعمل‌های مفصلی با جزئیات دقیق داده می‌شود. برای مثال، به ناظران داوطلب در میشیگان گفت می‌شود که هر گونه گیر کردن کاغذ در پرینتر و ... را ثبت کنند، در حالی که ناظران داوطلب آریزونا از جزئیات مربوط به اختلال در ثبت هویت رای دهندگان مطلع می‌شوند.

اما در حالی که ناظران انتخاباتی رسمی بر اساس فرایندهای قانونی عمل می‌کنند، ترامپ و برخی از نزدیک‌ترین حامیانش، از جمله معتمد دیرینه اش، راجر استون و پسرش دونالد ترامپ جونیور به تازگی تئوری‌های توطئه‌ای را مطرح کرده اند که مانند درخواست آمادگی برای یک رویارویی است.

راجر استون به تازگی در یک برنامه رادیویی راستگرایان که تئوری‌های توطئه را ترویج می‌کند گفت سرویس فدرال مارشال‌های آمریکا باید آراء در نوادا را توقیف کند. وی مدعی شد تا همین حالا هم فساد (انتخاباتی) روی داده است و آقای ترامپ باید پلیس ایالتی را ملی کند. راجر استون که مجرم شناخته شد و مجازاتش امسال توسط رئیس جمهور تخفیف یافت، روابط نزدیکی با گروه راست افراطی پراود بویز (پسران مغرور) دارد.

پسر ترامپ نیز در تصویری ویدئویی که در توئیتر قرار داد، از هواداران ترامپ خواست به گردان ناظران انتخاباتی داوطلب موسوم به «ارتش ترامپ» ملحق شوند. وی گفت: «چپگرایان افراطی راه را برای سرقت این انتخابات از پدرم، دونالد ترامپ هموار می‌کنند. »

گروهی از هواداران ترامپ با سر دادن شعار «چهار سال دیگر»، این ماه موجب بروز اختلال در رای گیری زودهنگام در فرفکس در ایالت ویرجینیا شدند.

در حالی که ترامپ از محکوم کردن حامیان خشونت طلب برتری سفیدپوستان در مناظره انتخاباتی با بایدن خودداری کرد، تحلیلگران امنیت ملی خود او ماه سپتامبر در پیش نویس گزارشی که به دست نیویورک تایمز رسید، تاکید کردند چنین افراط گرایانی مرگبارترین و مستمرترین تهدید در کشور تا سال ۲۰۲۱ محسوب می‌شوند.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۲
کد خبر: 2003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha