حال بد بازار خودرو، راهکار چیست؟

درحالی مجلس به دنبال عرضه خودرو در بورس است که کمبود تولید خودرو نمی‌تواند پاسخگوی طرف تقاضا باشد و این مسئله منجر به افزایش بیشتر قیمت خودرو خواهد شد.

گروه صنعت پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، بازار خودرو دیگر کاملا از دست دولت خارج شده است و نمایندگان مجلس برای ساماندهی این بازار آستین ها را بالا زده اند. وزیر پیشنهادی صنعت در دیدار با نمایندگان مجلس قول داده است این بازار را ساماندهی کند ولی مشخص نیست برنامه اش برای بهبود شرایط و بالابردن تولید چیست؟

یکی از نمایشگاه داران گفته است قیمت خودرو هر روز در حال افزایش است اما با این حال هستند کسانی که در این بازار دنبال خودرو هستند.

امیر حاج ابوالحسن تصریح کرده است مردم فقط دنبال خرید خودرو هستندو برایشان فرقی نمی کند که این خودرو کارکرده یا صفر باشد. آنهایی که یک خودرو دارند دنبال خرید خودروی دومند و آنهایی دو خودرو دارند می خواهند تعداد خودروی خود را بالا برند زیرا معتقدند از اینطریق می توانند ارزش پولشان را حفظ کنند.

وی با اشاره به عرضه ۲۵ هزار خودرو توسط خودروسازان گفت: این موضوع تبدیل به یک جوک شده است، در حال حاضر چند درصد از این خودرو ها وارد بازار شده است؟ تعداد بسیار کمی خودروی تولید سال ۹۹ در بازار وجود دارد ومردم سعی می کنند خودروهای کارکرد کمتر را نیز خریداری و نگهداری کنند زیرا با این وضعیت می دانند قیمت خودرو روز به روز بالا تر خواهد رفت.

حاج ابوالحسن تصریح کرد: مردم با سودی که در بورس کردند اکنون وارد بازار خودرو شده اند و دنبال این هستند که این پول را با خرید خودرو حفظ کنند و از این بازار نهایت سود را کسب کنند.

*قیمت ها در بازار خودرو حبابی است

همچنین در این رابطه نعمت‌الله کاشانی نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران گفته است این روزها همه چیز در بازار خودرو به دلار ختم می‌شود و نوسانات قیمتی آن تعیین‌کننده است که شرایط بازار چگونه خواهد شد.

این مقام صنفی بیان‌داشت: همان‌طور که قیمت دلار در بازار واقعی نیست و رئیس‌کل بانک مرکزی نیز به این موضوع اشاره داشته، قیمت‌ها در بازار خودرو حبابی شده و غیرواقعی است.

کاشانی خاطرنشان‌کرد: اکنون هیچ قیمت واقعی برای خودروها در بازار وجود ندارد، چون فروشنده و در نتیجه خریداری وجود ندارد و همه منتظرند تا شاید تعدیلی در نرخ دلار ایجاد شود.در این میان، ارائه قیمت‌های غیرواقعی در سایت‌ها و کانال‌های تلگرامی، واتساپی و اینستاگرامی بر این مساله دامن زده است.

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران تاکیدکرد: اعلام تکمیل حدود ۶۰ هزار دستگاه خودروی ناقص مانده دو خودروساز بزرگ کشور، تنها خبر امیدوارکننده روزهای اخیر بوده است که می‌تواند به کاهش نوسانات قیمتی در این آشفته بازار کمک کند.

وی گفت: هرچند اعلام می‌شود خودروهای داخلی، وابستگی زیادی به مواد و تجهیزات خارجی ندارند، اما در حقیقت، این دلار است که به عامل اصلی تعیین‌کننده قیمت در این بازار تبدیل شده است و امید می‌رود نرخ آن در هفته‌های آینده دست‌کم به یک ثبات نسبی برسد.

کاشانی، تاثیر نرخ ارز در بازار خودروهای مونتاژی و خارجی را بدتر از خودروهای داخلی توصیف کرد و افزود:‌ قیمت‌های به مراتب غیرواقعی‌تری را در بازار این خودروها شاهد هستیم.

وی با تاکید بر اینکه گرانی‌ها به نفع هیچ کس نیست، اضافه‌کرد:‌ پیش از این، صاحب یک خودروی پژو ۲۰۶ کارکرده با قیمت ۳۵ میلیون تومان قیمت می‌توانست با ۱۰ میلیون تومان اضافه خودروی خود را نو کند، اما این روزها همان خودرو با قیمت حبابی ۱۳۵ میلیون تومانی، دست‌کم به ۱۰۰ میلیون تومان اضافه برای نو شدن نیاز دارد.

این مقام صنفی اضافه‌کرد:‌ هرچند افزایش عرضه خودروسازان می‌تواند این بازار را به سمت تعادل پیش ببرد و برنامه‌هایی نظیر فروش فوری و فروش اعتباری همراه با قرعه‌کشی خودروسازان، تقاضاهای کاذب را در این بازار کم کرده، اما همه این عوامل در مقابل بی ثباتی نرخ ارز شانه خم می‌کنند و به نظر می رسد پیش از هر چیز باید سیاست‌گذاران به فکر ایجاد ثبات هرچند نسبی در این بازار باشند.

*برنامه بورسی نمایندگان مجلس برای بازار خودرو

این وضعیت موجب شده است تا برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دنبال طرح عرضه خودرو در بورس باشند که به موجب آن بازار خودرو آرامش پیدا کند روح الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره جزئیات این طرح گفته است «مبنای این طرح اصلاح توزیع خودرو با عرضه خودرو در بورس کالا است و تلاش شده است تا با استفاده از این سازکار، همه راه‌های توزیع خودرو صفر به غیر از مسیر بورس بسته شود تا خودروسازها نتوانند از درب‌های پشتی خودرو را به فروش برسانند. با فروش خودرو در بورس کالا، عرضه و تقاضا است که قیمت را تعیین میکند و عملا قیمت گذاری دستوری به دلیل ناکارآمد بودن حذف می‌شود. بر اساس این طرح به هر کد ملی فقط یک مدل خودرو در سال تعلق می گیرد و یک پیشنهادی هم مطرح که بر فروش خودرو صفر تا دو سال بعد از خرید، مالیات وضع شود تا تقاضا سرمایه‌ای به حداقل برسد. با این شیوه عملا قیمت گذاری دستوری وجود ندارد بلکه قیمت تمام شده کارخانه که توسط فرمول شورای رقابت تعیین می‌شود وجود خواهد دشست و این فرمول هم شفاف بیان خواهد شد.

در این طرح پیشنهاد شده است تا از مالیات اخذ شده از بورس خودرو، ۲۰ درصد به خزانه رفته و صرف توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی شود و ۷۰ درصد هم به خودروسازها وام کوتاه مدت داده شود تا تولید خود را افزایش دهند. در این میان فقط ۱۰ درصد برای پاداش به خودرو سازان در نظر گرفته شده است تا اگر عرضه خودرو آن‌ها بالا بود به تشخیص شورای رقابت به خودرو سازان تعلق گیرد و به این ترتیب تلاش شده است تا سود خودروساز صرفا در افزایش تولید قرار گیرد».

به صورت خلاصه، در طرح ساماندهی بازار و صنعت خودرو پیشنهاد شده است خودرو صفر کیلومتر صرفا در بورس کالا عرضه گردد (ماده ۲) و مابه‌التفاوت قیمت کشف شده در بورس کالا و قیمت مصوب به عنوان مالیات اخذ گردد و مالیات اخذ شده صرف توسعه حمل و نقل عمومی و افزایش تولید خودرو شود تا منافع آن نصیب عموم مردم شود.

*یک نماینده مجلس :عرضه خودرو در بورس بهترین راه کار برای ساماندهی بازار

جبار کوچکی نژاد عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفته است: عرضه خودرو در بورس از جمله بهترین راهکارها برای ساماندهی بازار است. چون نه دلال‌ها دیگر می‌توانند دلالی کنند و نه کارخانه آسیب می‌بیند.

وی درباره طرح ساماندهی بازار و صنعت خودرو گفت: مدل فعلی مدیریت بازار خودرو در کشور سود سرشاری را نصیب دلالان و واسطه‌ها می‌کند. به عنوان مثال خودرویی مثل پژو ۲۰۶ که قیمت کارخانه آن ۸۶ میلیون تومان است، حدود ۱۹۶ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.

کوچکی نژاد ادامه داد: این موضوع آسیب‌های فراوانی به کشور وارد و عملا خرید خودرو را تبدیل به آرزویی دست نیافتنی کرده است. از جمله مهم‌ترین دلایل این موضوع قیمت‌گذاری نادرست و عدم شفافیت در بازار خودرو است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره استفاده از راهکار عرضه خودرو در بورس کالا برای ساماندهی بازار گفت: باتوجه به وضعیت فعلی، عرضه خودرو در بورس ازجمله بهترین راهکارها جهت ساماندهی بازار است. در این صورت نه دلال‌ها دیگر می‌توانند دلالی کنند و نه کارخانه آسیب می‌بیند، چون قیمت کارخانه‌ای خودرو دقیق محاسبه و در بورس قیمت‌گذاری می‌شود.

وی در پایان تصریح کرد: اینکه برای فروش خودرو قرعه‌کشی انجام شود و ۲ میلیون نفر برای ۱۶ هزار خودرو ثبت نام کنند، خجالت‌آور و نشان از برنامه‌ریزی برای دلال‌ها دارد.

*یک کارشناس خودرو:عرضه خودرو در بورس راه گشا نیست قیمت ها را آزاد کنید.

در همین رابطه  حسن کریمی سنجری به خبرنگار رادار اقتصاد می گوید تولید خودرو وقتی پایین است عرضه آن نمی تواند در بورس راه کار مناسبی برای کاهش قیمت آن باشد.

وی ادامه می دهد وقتی یک کالا به بورس می رود یعنی طرف عرضه می تواند نیاز تقاضا را پاسخگو باشد  اما در شرایط فعلی عرضه پایین است و نمی تواند تقاضا را جوابگو باشد.

سنجری تصریح می کند عدم توازن در عرضه و تقاضا خودش منجر به بالارفتن قیمت خواهد شد که در صنعت خودرو شاهد چنین وضعیتی هستیم و عملا با این شرایط ورود خودرو به بورس نمی تواند منافع خودروساز را تامین کند و در نتیجه تولید خودرو بالا نخواهد رفت در نتیجه عرضه خودرو در بورس کالا را برای کنترل این وضعیت مناسب نمی دانم.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به راهکار مناسب تر برای کنترل بازار خودرو گفت: به نظر من تنها میتوان با آزاد سازی قیمت خودرو و تعیین سود ۷ تا ۱۰ درصدی برای خودرو ساز این بازار را از این وضعیت خارج کرد.

وی ادامه داد اگر این اتفاق رخ دهد در نتیجه نقدینگی خودروساز نیز تامین می شود و میتواند بدهی خود را به قطعه ساز پرداخت کند و قطعه ساز نیز تولید را بالا می برد و در نتیجه تولید خود رو نیز افزایش خواهد یافت.

کریمی سنجری تاکید کرد: اکنون هم خودرو ساز و هم قطعه ساز در زیان به سر می برند که این موضوع موجب شده است تا تولید خودرو کاهش یابد پس تنها راه این است که خودرو ساز و قطعه ساز را از زیان خارج کنیم.

انتهای پیام/


 


 

۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 1786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha