افزایش صادرات نفت ایران واقعی است یا بازی رسانه ای رویترز/چرا رویترز این خبر را اعلام کرد؟

خبرگزاری رویترز اخیرا از افزایش بی سابقه صادرات نفت ایران به میزان ۱.۵ میلیون بشکه در روز طی ماه سپتامبر خبر داده است که بررسی ها نشان می دهد این آمار تنها از روی نقل و انتقالات نفتکش ها صورت گرفته و نمی توان به این اعداد اعلام شد اطمینان کامل داشت.

 گروه صنعت پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد; اواخر هفته گذشته خبری به نقل از خبرگزاری رویترز با عنوان « صادرات نفت ایران به بالاترین میزان در یک سال و نیم گذشته رسید» منتشر شد که در رسانه های داخلی نیز بازتاب داشت به طوری که اعلام شد صادرات نفت ایران به روزی ۱.۵ میلیون بشکه رسید.

پس از انتشار این گزارش برخی از رسانه های همسو با دولت گزارش های مختلفی را منتشر کرده واعلام کردند بیژن زنگنه توانسته است راه های جدیدی را برای صادرات نفت ایران پیدا کند. جالب اینجا است که این رسانه ها فقط براساس یک خبر ترجمه چنینی گزارشاتی را منتشر کرده اند و تا کنون هیچ یک از مسئولان صنعت نفت حتی مسئولان میانی نسبت به این مورد واکنشی نشان نداده اند.

پیگیری خبرنگار رادار اقتصاد حاکی است آنچه که به عنوان افزایش صادرات نفت ایران مطرح است بخشی از آن به صادرات میعانات گازی ایران به ونزوئلا مربوط می شود و بخشی نیز مربوط به صادرات نفت به چین است که هر از گاهی چینی ها مخازن نفتی خود را پر می کنند و بعد از ان صادرات نفت ایران کاهش می یابد که در گذشته نیز این اتفاق بارها رخ داده است هرچند که صادرات نفت ایران در دوران تحریم به چین نیز روند کاهشی به خود گرفته است.

بنابراین نمی توان رشد یک باره صادرات نفت ایران آنهم برای چند روز را موفقیت وزارت نفت با مدیریت بیژن زنگنه محسوب کرد زیرا سابقه فعالیت زنگنه در وزارت نفت نشان می دهد وی مرد شرایط تحریم و سخت نیست.

به هرحال برای روشن شدن موضوع که آیا واقعا می توان صادرات ۱.۵ میلیون بشکه ای نفت ایران به ادعای رویترز را موفقیت بیژن زنگنه بدانیم با محمدعلی خطیبی مدیراسبق امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران گفت وگو کردیم.

وی به خبرنگار رادار اقتصاد گفت: همواره زمانی که ما نیز در امور بین الملل مشغول به کار بودیم نسبت به گزارش های رویترز با حساسیت بیشتری برخورد می کردیم.

خطیبی تصریح کرد: اکنون نیز باید این حساسیت نسبت به رویترز بیشتر باشد زیرا سابقه این رسانه نشان می دهد که همواره سعی داشته در زمین کشور هایی بازی کند که موافق تحریم ایران هستند، بنابراین این خبرگزاری با انتشار چنین گزارش هایی به دنبال بالابردن غرور ملی ایران نخواهد بود.

وی گفت: انتشار این خبر از سوی رویترز می تواند حساسیت ها را روی ایران بالا برد که به عنوان مثال این کشور توانسته راه کاری برای خروج از بن بست پیدا کند.

این کارشناس حوزه انرژی ادامه داد: در این گزارش نیز مشخص نیست پشت پرده چیست و رویترز دنبال چه هدفی است اما هر چه هست قطعا این رسانه معاند به دنبال اعلام یک خبر سادهیعنی  افزایش صادرات نفت ایران نیست.

خطیبی با اشاره به عملکرد زنگنه و تیمش در دوران تحریم گفت: رویترز اعلام کرده است صادرات نفت ایران در ماه سپتامبر افزایش یافته است اما آیا می توان این موضوع را نسبت به کل فعالیت زنگنه در دوران تحریم تعمیم داد اگر اینگونه است چرا در همین سالهای اخیر صادرات نفت ایران به ارقامی رسید که خجالت آور است.

مدیر اسبق اموربین الملل شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: در سالهای ۹۰ و ۹۱ که صنعت نفت ایران تحریم شد که صد البته شرایط تحریم در ان دوران سنگین تر از الان بود اجازه ندادیم صادرات نفت ایران به زیر یک میلیون بشکه برسد و این رقم در طول سالها ثابت ماند و حتی به ارقامی بالاتر از ۱.۵ میلیون بشکه نیز رسید.

وی با یادآوری فروش نفت ایران در آن دوران گفت: مسئولان صنعت نفت نیز می دانند که با فرض صحیح بودن گزارش رویترز نمی توان این رقم را برای یک دوره تعمیم داد و باید رقم صادرات نفت ایران را در یک بازه بلند مدت مورد ازیابی کرد.

خطیبی خاطرنشان کرد: گزارش رویترز براساس حرکت نفتکش ها منتشر شده است به طوریکه در این گزارش براساس حدسیات خود اعلام می کند تعدادی نفتکش به حجم مشخص جابه جا شده است بنابر این اعلام می کند که صادرات نفت ایران افزایش یافته یا کاهش پیدا کرده است و قطعا رویترز نسبت به این موضوع اگاهی ندارد که این نفتکش ها حامل نفت بوده اند یا نه یا چه حجمی از آنها نفت دارد بنابراین این گزارشات معمولا صحیح نیست هر چند که در زمان ما نیز چنین گزارشلتی منتشر می شد اما آن موقع هم چون در راس کار صادرات نفت بودیم می دانستیم این گزارش ها صحیح نیست.

خطیبی تصریح کرد: جالب است که مسئولان وزارت نفت نیز هرگز در این زمینه اظهار نظر نخواهند کرد کما اینکه تاکنون نه این موضوع را رد کرده و نه تایید کرده اند.

این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: اگر واقعا این اعداد و ارقام که از سوی رویترز در صادرات نفت خام ایران صحیح باشد باید تاثیرش را روی نرخ دلار بگذارد که واقعا اگر صحیح باشد از نظر روانی نیز قیمت دلار باید کاهش یابد نه اینکه امروز شاهد نرخ های عجیب دلار باشیم.

وی با اشاره به اینکه در تحریم های سال ۹۰ و ۹۱ فقط اعلام شده بود که نفت ایران فروش نمی رود و این مسئله منجر به بالارفتن نرخ دلار شد و به حدود ۳۰۰۰ تومان رسید که با تمام وجود تلاش کردیم تا تحریم ها را بشکنیم و صادرات نفت را ثابت نگه داریم که این مسئله موجب شد قیمت دلار در بازار نیز ثابت بماند.

خطیبی گفت: مسئولان صنت نفت که در خصوص خبر رویترز سکوت کرده اند اما اگر واقعا این خبر صحت داشته باشد نباید قیمت دلار به ۳۰ هزار تومان برسد بلکه روند صعودی نرخ دلار باید متوقف شد که این کمترین اثر این خبر است که در آینده نزدیک این موضوع روشن خواهد شد.

پیگری خبرنگار پایگاه رادار اقتصاد حاکی است ظاهرا خبر جابه جایی نفتکشها صحیح است اما مسئله اینجا است که محتویات این نفتکش ها نفت خام نبوده بلکه فراورده های نفتی است که در مدت اخیر روند صادراتش بهبود پیدا کرده و افزایش داشته است  ضمنا مسئله اینجا است که در طول سالهای تحریم کشور می توانست با تکیه بر صادرات فراورده های نفتی از شرایط نابسمان اقتصادی خارج شود و می شد با برنامه ریزی صحیح همین اقدامات را از مدت ها پیش انجام داد اما زنگنه و دوستانش ترجیح دادند که به دنبال رفع تحریم ها باشند تا بتوانند نفت بفروشند به همین دلیل کارشناسان صنعت نفت بارها اعلام کردند که بیژن نامدار زنگنه مرد شرایط تحریم نبوده و نیست بنابراین باید از زنگنه پرسید اگر این اقدامات اخیر توسط تیم مدیریتی زنگنه صورت گرفته چرا تاکنون کشور را معطل نگه داشته بودند و این اقدامات پیشتر صورت نمی گرفت.

انتهای پیام/

۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۵
کد خبر: 1777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha