کم کاری مشهود وزارت نفت در ذخیره سازی گاز طبیعی

بررسی کوتاهی بین گفته های مدیرعامل سابق شرکت ذخیره سازی گاز و مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران نشان می دهد کشور هم اکنون حدود ۵ میلیارد متر مکعب از طرح ذخیره سازی گاز طبیعی عقب است و این درحالی است که کشورهایی که دارای مخازن گاز نیستند طرح های جدی برای ذخیره سازی گاز طبیعی دارند.

گروه صنعت پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، سال ۹۳ بود که دومین طرح ذخیره سازی گاز ایران در منطقه شوریجه استان خراسان رضوی مورد بهره برداری قرار گرفت و مسهود سامی وند مدیرعامل وقت شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی گفت: براساس برنامه ریزی صورت گرفته باید ۱۴ درصد از گاز مورد نیاز کشور را از مخازن ذخیره سازی گاز طبیعی تامین کنیم.

وی ادامه داد در ایران طبق سند چشم انداز ۱۴۰۴ باید ۱۴۰ میلیون مترمکعب گاز از مخازن ذخیره سازی  تامین  شود که برای رسیدن به این حجم باید حداقل ۱۴ میلیارد متر مکعب گاز در مخازن ذخیره سازی ذخیره شود.

پس از گذشت ۶ سال از افتتاح مخزن ذخیره سازی گاز طبیعی در شوریجه، اخیرا مهدی جمشیدی‌دانا با اشاره به افزایش مقدار تزریق گاز به مخازن سراجه و شوریجه، گفته است: مقدار تزریق گاز به مخزن سراجه قم پارسال ۷۴۸ میلیون مترمکعب بود و امسال با افزایش هشت درصدی به بیش از ۸۱۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

وی افزود: ذخیره گاز در مخزن گاز شوریجه سرخس نیز پارسال ۹۳۸ میلیون مترمکعب بود که امسال افزایش ۴۸ درصدی داشت و به بیش از یک میلیارد و ۳۸۵ میلیون مترمکعب رسید.

به گفته مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران، این افزایش ذخیره‌سازی به پایداری انتقال گاز کشور در زمستان امسال کمک فراوانی می‌کند.

همین گفته کوتاه از مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران که با انحلال شرکت ذخیره سازی گاز  وظیفه ذخیره سازی گاز را نیز برعهده دارد نشان می دهد کشور تا کنون از برنامه ذخیره سازی گاز حدود ۵ میلیارد متر مکعب عقب است.

زیرا براساس اعدادی که مدیرعامل وقت شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی اعلام کرده بود در سال ۹۹ دست کم باید نزدیک به ۷ میلیارد متر مکعب گاز در کشور ذخیره سازی می شد.

این عقب ماندگی ایران از برنامه ذخیره سازی گاز طبیعی در حالی رخ داده است که حسن منتظر تربتی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در تشریح آخرین وضعیت ساخت و توسعه پروژه های جدید ذخیره‌سازی گاز طبیعی ایران، گفته است: همزمان با توسعه پارس جنوبی و افزایش ظرفیت تولید گاز طبیعی کشور، ساخت و بهره برداری از طرح های جدید ذخیره سازی گاز طبیعی ایران در اولویت بیشتری قرار گرفته است.

به گفته وی ۷ طرح جدید ساخت و توسعه مخازن ذخیره سازی گاز طبیعی در استان های مختلف کشور در دستور کار شرکت ملی گاز ایران قرار گرفته است.

تربتی از طرح هایی چون مخزن نصر آباد کاشان قزل تپه گلستان، گنبد لی  نام می برد که ظاهرا بررسی این مخازن برای طرح ذخیره سازی گاز مربوط به دولت قبل بوده است و تا کنون باید این طرح ها به نتیجه می رسید.

*امنیت انرژی با توسعه مخازن ذخیره سازی گاز طبیعی

شایان رادو افزون یکی از کارشناسان صنعت گاز در گفت وگو با پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد می گوید،ایران در سال ۹۳ با افتتاح مخزن ذخیره سازی گاز طبیعی شوریجه توانست به رتبه پنجم کشورهای دارای این تکنولوژی برسد اما در طول سالیانی که خبری از افزایش ذخیره سازی گاز طبیعی نبود کشورهای صاحب گاز مانند روسیه حجم ذخیره سازی گاز خود را در مخازن استراتژیک افزایش دادند.

وی ادامه داد براساس آمار های مراکز بین المللی ظرفیت ذخیره سازی زیرزمینی گاز طبیعی دنیا از ۳۷۷ میلیارد متر مکعب در ابتدای سال ۲۰۱۳ میلادی به ۵۵۷ تا ۶۳۱ میلیارد متر مکعب در سال ۲۰۳۰ میلادی خواهد رسید. که باید از مسئولان شرکت ملی گاز ایران پرسید چه حجمی از این میزان گاز را ایران ذخیره خواهد کرد.

رادو افزون با تاکید براینکه مهمترین بازارهای جدید ذخیره سازی زیرزمینی گاز طبیعی در خاورمیانه و آسیا خواهد بود تصریح کرد: ایران اگر برنامه جدی برای ذخیره سازی گاز طبیعی نداشته باشد قطعا در آینده با مشکل مواجه خواهد شد زیرا اولا  حجم مصرف گاز روند صعودی دارد و از سوی دیگر دیگر تولید گاز کشور مخصوصا تولید گاز پارس جنوبی روند نزولی خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه کشورهایی در زمینه ذخیره سازی گاز طبیعی ورود پیدا کرده اند که مخزن تولید گاز ندارند اما سعی دارند با خرید گاز از دیگر کشورها مخازن استراتژیک خود را پرکنند که از جمله این کشور ها می توان به کره جنوبی و چین اشاره کرد.

این کارشناس صنعت گاز خاطرنشان کرد، امروزه ذخیره سازی  گاز طبیعی با نقش آفرینی تجاری به عنوان پشتیبان تجارت گاز مورد توجه قرار گرفته است گفت: کشورهایی در جهان هستند صنعت و نیروگاه های خود را از طریق همین ذخیره سازی گاز فعال نگه داشته اند.

رادوافزون با تاکید براینکه ایران در فصول سرد سال معمولا گاز را به روی نیروگاه ها و صنایع بزرگ می بندد تصریح کرد: اگر صنعت ذخیره سازی گاز در ایران بیش از اینی که هست فعال بود دیگر لازم نبود برای اینکه گاز را به بخش خانگی برسانیم برای نیروگاه هاو صنایع محدودیت ایجاد کنیم و سوخت مایع را جایگزین گاز طبیعی کنیم.

این کارشناس صنعت گاز با اشاره به اینکه امنیت عرضه انرژی از دیگر عوامل پیش برنده گسترش طرح های ذخیره سازی زیرزمینی گاز طبیعی است اظهار داشت به عنوان نمونه در خاک اروپا حجم تولید گاز در برابر مصرف بسیار کمتر است اما درهمین خطه امنیت عرضه از جایگاه مهمی برخوردار است به همین دلیل شاهد هستیم که عمده طرح های ذخیره سازی گاز در قاره اروپا انجام می شود.

*وضعیت ذخیره سازی گاز در جهان تا سال ۲۰۲۵

بررسی های  خبرنگار رادار اقتصاد حاکی است  در حال حاضر ۹۵ پروژه ذخیره سازی با ظرفیت ۶۸ میلیارد متر مکعب گاز در جهان در دست ساخت است که قالب این طرح ها تا سال ۲۰۲۵ به ثمر خواهد نشست. به علاوه،۱۴۱ پروژه دیگر در دست برنامه ریزی و مطالعات اولیه امکان سنجی هستند. این طرح ها ۸۵ میلیارد متر مکعب به ظرفیت کنونی ذخیره سازی زیرزمینی گاز طبیعی دنیای امروز می افزایند.

بر اساس پیش بینی ها، تا سال ۲۰۳۰ میلادی سهم گاز طبیعی ذخیره شده از کل گاز مصرفی دنیا به ۱۲ تا ۱۵ درصد افزایش می یابد که معادل ۴۴ تا ۵۵ روز کل مصرف گاز طبیعی دنیا خواهد بود. در این سال، چین به یکی از بزرگترین کشورهای دارای مخازن زیرزمینی ذخیره سازی گاز طبیعی تبدیل می شود که ۱۱ تا ۱۲ درصد کل ظرفیت ذخیره سازی را به خود اختصاص خواهد داد

 

۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۶
کد خبر: 1849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha