سرنوشت خودرو ملی در انتظار موبایل داخلی!

هزینه بسیاری از سیاست‌های دولت برای حمایت از تولید داخلی از جیب ملت پرداخت می‌شود. همانطور که دولت برای حمایت از صنعت خودرو، واردات انواع خارجی آن را ممنوع کرد تا به این ترتیب خودروی بی‌کیفیت داخلی با نرخ‌های بالا و بدون رقیب در بازار یکه‌تازی کند، بیم آن می‌رود که درباره تلفن همراه نیز این سیاست حمایتی تکرار شود.

گروه صنعت پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد ;تلفن همراه به جزء لاینفک زندگی مردم تبدیل شده است. تکنولوژی که دو دهه است پا به زندگی مردم گذاشته آنچنان فراگیر شده که انجام فعالیت‌های روزانه بدون وجود آن اقدامی غیر ممکن به نظر می‌رسد. در دنیایی که تکنولوژی حرف اول را می‌زند، افراد یک لحظه زندگی بدون موبایل را هم برای خود متصور نیستند. کالایی مصرفی که تا این حد فراگیر شده، قطعا می‌تواند گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری و تولید باشد. شاید به همین دلیل است که گروهی در ایران تلاش کردند که خطوط تولید تلفن همراه را راه‌اندازی کنند اما به نظر می‌رسد هیچ یک از این برندهای وطنی نتوانسته‌اند جایگاه مناسبی برای خود در بازار پیدا کنند. سیاست‌های حمایتی دولت از تولید داخل هم که همیشه هزینه آن از جیب ملت پرداخت می‌شود، مردم را نگران کرده است که بار دیگر مجبور شوند کالای بی‌کیفیت داخلی را به دلیل ایجاد ممنوعیت واردات برای نمونه‌های مرغوب‌تر خارجی تحمل کنند. آیا قرار است همان بلایی که دولت بر سر خودرو آورد و با ایجاد انحصار در واردات هم اجازه پیشرفت این صنعت را گرفت و هم مردم را مجبور کرد که از کالای داخلی استفاده کنند، در بازار موبایل هم اتفاق بیفتد؟ روزی که دولت اعلام کرد واردات گوشی‌های تلفن همراه بیشتر از ۳۰۰ یورو به داخل کشور ممنوع است، بازار موبایل دچار شوک شد و قیمت‌ها جهش پیدا کرد. در این روزهای کرونایی که زندگی مردم با آموزش‌های از راه دور بیشتر گره خورده است، رشد قیمت موبایل مصرف کنندگان را نگران کرد. در آن مقطع بسیاری از کارشناسان این اعمال ممنوعیت را اقدام دولت در راستای حمایت از تولید داخل معرفی کردند اما آیا تولید داخل می‌تواند نیازهای جامعه را تامین کند و کیفیت لازم را دارد؟ و اصلا ایجاد انحصار برای حمایت از تولید داخل منطقی است؟

موبایل‌های تولید داخل مونتاژی است

افشار فروتن رئیس انجمن صنفی فروشندگان موبایل در گفتگو با رادار اقتصاد اعلام می‌کند: قطعات موبایل‌های تولید داخل به صورت CKD و یا SKD وارد کشور شده و در اینجا مونتاژ می‌شود.

او می‌گوید: بنابراین از نظر کیفیت آنچه در داخل تولید می‌شود نباید اختلاف خاصی با نمونه‌های خارجی داشته باشند اما این گوشی‌ها از نظر قیمت اختلاف چندانی با نمونه‌های خارجی ندارند.

به گفته رئیس انجمن صنفی فروشندگان موبایل، وقتی در کشور هنوز هیچ موبایلی تولید نمی‌شد و قبل از ادغام وزارت صنعت و معدن با وزارت بازرگانی، دولت به یکباره و به صورت یک شبه، تعرفه واردات موبایل را از چهار درصد به ۶۰ درصد افزایش داد که اقدامی غیر اصولی بود.

او اضافه می‌کند: بعضی از مسئولین محترم در آن زمان تصورشان بر این بود که یک کارخانه تولید گوشی مثل برخی کالاهای صنعتی که صدها نیروی کار را مشغول می‌کند، خواهد بود. در صورتی که شرکت‌های صاحب نام سازنده تلفن همراه به سمتی می‌رفتند که کاهش نیرو بدهند و تولیدشان به صورت مکانیزه و بدون نیروی انسانی انجام می‌شد. بنابراین با تولید موبایل حجم اشتغال بالایی ایجاد نمی‌شد.

فروتن معتقد است: ایران می‌توانست با همکاری شرکت‌های تولیدکننده گوشی تلفن همراه بخشی از قطعات را تولید کند و در تولید محصولات این شرکت‌ها سهیم شود مثلا قطعات بدنه، کیت و غیره را بسازد و در تولید یک برند سهیم شود اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

برندسازی مهمترین اصل در تولید داخل

رئیس انجمن صنفی فروشندگان موبایل ادامه می‌دهد: در بحث تولید تلفن همراه، برندسازی خیلی مهم است اما ما در این بخش فعالیتی نداشته‌ایم.

او تاکید می‌کند: اگر ما قصد تولید در داخل داشته باشیم، باید ابتدا برندسازی کنیم و برای مصرف کننده، اعتماد ایجاد کنیم. کاربران ما باید به تولیدمان اعتماد کنند اما این اتفاق رخ نداده است.

فروتن می‌گوید: هنوز که هنوز است با خیلی کاربرها صحبت می‌شود که از گوشی تولید داخل و گوشی‌هایی که تحت عنوان تولید داخل هستند، استفاده کنند اما این تولیدات نزد کاربران از اقبال آنچنان خوبی برخوردار نیستند.

او یادآور می‌شود: برند گمنام و جدید را باید به مردم معرفی کرد و به آنها قبولاند که این گوشی با این نام می‌تواند در حد مبلغی که شما می‌دهید، کارایی داشته باشد و خدماتشان را به نسبتی که متقاضی نیاز دارد، ارائه دهند.

رئیس انجمن صنفی فروشندگان موبایل با اعمال محدودیت برای واردات گوشی تلفن همراه موافق نیست زیرا حق انتخاب مصرف کننده و خریدار در این شیوه محدود می‌‍شود.

او تاکید می‌کند: حتی اگر روزی هیچ گوشی صاحب نامی به کشور وارد نشود، خطوط تولید داخل فقط توان پاسخگویی به بخش خیلی کوچکی از نیاز داخل را خواهند داشت.

فروتن ادامه می‌دهد: شرایط و زیرساخت‌هایی که داریم در آن حدی نیست که بتواند نیاز تمام کاربران را پاسخ دهد. اول باید زیرساخت‌ها را آماده کنیم تا بتوانیم نیازها را پاسخ دهیم.

به گفته او در زمانی که بحث تغییر تعرفه واردات تلفن همراه قبل از ادغام وزارت صنعت و معدن با بازرگانی مطرح می‌شود، پنج تولیدکننده به‌عنوان تولیدکننده گوشی داخلی در جلسه تغییر تعرفه شرکت می‌کنند که فقط دو برند آنها در حال تولید گوشی بوده است.

رئیس انجمن صنفی فروشندگان موبایل اضافه می‌کند: در آن زمان متاسفانه یکسری افراد از این قضیه سوء استفاده کردند. امکانات گرفتند و شرایط تولید داخل ایجاد کردند. حتی کارخانه‌ای سراغ دارم که متعلق به یکی از اعضای صنف ما بود و خط تولیدش آماده بود، نمونه هم آورده بود تا ما برایش برندسازی انجام دهیم اما اجازه تولید به او ندادند و گفتند با مکانیزمی که مد نظر است، باید کارتان را شروع کنید.

فروتن به این پرسش که چند درصد قطعات موبایل وطنی در داخل ساخته می‌شود این‌گونه پاسخ می‌دهد: فکر نمی‌کنم درصد زیادی در داخل ساخته شود. من مجموعه‌ای را ندیدم که بخشی از تلفن همراه را تولید کند و بگوید که این قطعات تولید کارخانه خودمان است.

بازار تلفن همراه نباید انحصاری باشد

ابراهیم درستی رئیس اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی و تصویری و تلفن همراه نیز در گفتگو با رادار اقتصاد تولید موبایل در داخل را ناموفق توصیف می‌کند.

او می‌گوید: سه بار موبایل را در داخل تولید کردند اما موفق نبودند. امیدوارم که زیرساخت‌ها را آماده کرده باشند و آمادگی لازم داشته باشند که موبایل‌های تولیدی آنها با فن‌آوری روز همخوانی داشته باشد.

درستی ادامه می‌دهد: موبایل باید نرم افزار روز را داشته باشد. کارخانه باید خدمات پس از فروش ارائه دهد. محصول نوآوری داشته و قیمت مناسبی داشته باشد تا با کالای خارجی قابل مقایسه باشد و حداقل ارزشش را داشته باشد که مشتری آن را خریداری کند.

او اضافه می‌کند: ما نباید بگذاریم در بحث تلفن همراه انحصار ایجاد شود. تلفن همراه باید رقابت‌پذیر باشد. چهار هزار نوع تلفن همراه در دنیا داریم که کالای داخلی باید با آن رقابت کند. محصولی که بازارش انحصاری باشد، مطمئنا موفق نخواهد بود.

کمتر از پنج درصد نیاز بازار را تامین می‌کنیم

کالایی که دولت برای حمایت از آن محدودیت‌های مختلف اعمال می‌کند، چه درصدی از نیاز بازار را پوشش می‌دهد؟ حمید سعیدی مدیر عامل شرکت جی ال ایکس به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان موبایل داخلی به رادار اقتصاد می‌گوید: تولیدکنندگان داخل، حدود پنج درصد از نیاز بازار را تامین می‌کنند.

او درباره دلیل درصد کم حضور در بازار عنوان می‌کند: تولیدات شرکت‌های داخلی هنوز افزایش نیافته است. مشکلات مالی و مسایل عدیده‌ای دارند به همین خاطر به تولید انبوه نرسیده‌اند.

مدیر عامل شرکت جی ال ایکس ادامه می‌دهد: تمایل مردم به سمت گوشی برند است. تولیدکننده برای عرضه محصولش باید بازار داشته باشد و نیاز به حمایت مردم دارد. در صورت فروش مناسب، تولیدکننده می‌تواند میزان تولیداتش را افزایش دهد.

او درباره مونتاژی بودن موبایل‌های تولید داخل بیان می‌کند: در برخی از مدل‌ها قالب را داریم و امکان تولید یکسری قطعات در داخل وجود دارد. در مدل‌های بالا و گوشی‌های هوشمند قطعات وارد شده و گوشی مونتاژ می‌شود اما قطعات گوشی‌های صفحه کلیدی یا هوشمند و مدل‌های پایین در داخل ساخته می‌شود.

به اعتقاد سعیدی همه نرم افزارهای روز روی گوشی‌های ساخت داخل قابلیت فعال سازی دارند.

او از اقبال مردم در دو سال اخیر به گوشی‌های ساخت داخل خبر می‌دهد و امیدوار است که با حمایت بیشتر مردم، شرکت تحت مدیریتش بتواند درصد بیشتری از بازار تولید داخل را به خود اختصاص دهد.

اگرچه فروشندگان موبایل اختلاف قیمت محصول داخلی و خارجی را کم توصیف می‌کنند اما مدیر عامل شرکت جی ال ایکس تاکید می‌کند: تفاوت قیمت ما حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد پایین‌تر از قیمت مشابه خارجی با همان امکانات است.

او مقایسه صنعت خودرو و موبایل را هم درست نمی‌داند و می‌گوید: گوشی موبایل مثل خودرو نیست موبایل یک کالای مصرفی است. تکنولوژیش به سرعت تغییر می‌کند. در حالی که خودرو یک سرمایه بلند مدت است.

به اعتقاد سعیدی اگر شرکت‌های داخلی نرم افزار داخلی تولید کنند، برخی شرکت‌ها روی ساخت قطعه موبایل متمرکز شوند و یکسری از شرکت‌ها هم خریدار محصولات داخلی شوند، تولید موبایل در ایران آینده خوبی خواهد داشت.

او می‌گوید: ادامه تولید داخلی موبایل به حمایت مردم باز می‌گردد. اگر مردم موبایل داخلی را نخرند، چه فایده دارد. مردم به دنبال برندها هستند و پول برند می‌دهند. برندها هم در تلفن همراه زیاد است. مدیر عامل شرکت جی ال ایکس بیان می‌کند: رقابت در این حوزه فقط با یک برند نیست. ۱۰۰ برند دیگر هم وجود دارد که شرکت‌های داخلی باید با آنها رقابت کنند.

انتهای پیام/

۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۰
کد خبر: 1630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha