گیاهانی با ساختار حیرت انگیز و خاص/ جام میمون و پارچ گوشتخوار + تصاویر

گیاهان نسبت به دنیای اطراف خود آگاه هستند و گیاهانی در جهان وجود دارند که رفتارهای عجیبی دارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، گیاهان چشم و گوش ندارند، اما می‌توانند غذای خود را بیابند، مغز ندارند، اما به طرز شگفت انگیزی قادر به درک محیط خود هستند و براساس آن واکنش نشان می‌دهند. برای مدت طولانی اعتقاد داشتیم گیاهان موجودات زنده بی‌حرکتی هستند که دنیای اطراف خود را تماشا می‌کنند و نمی‌توانند هیچ کاری برای آن انجام دهند که معلوم شد این اعتقاد اشتباه است.

در لیست زیر ۸ گیاه که مانند حیوانات هستند آورده شده‌اند. حتی برخی از آن‌ها به انسان نیز شباهت دارند.

۱- گیاه سِس، درخت مو صحرایی (گیاهانی که بو را حس می‌کنند)

۸ گیاه که مانند حیوانات رفتار می‌کنند

گیاه سس، گیاهی انگلی است که ریشه ندارد و نمی‌تواند غذای خود را تهیه کند. او در یک گیاه میزبان زندگی می‌کند و نیازهای خود را از آن تهیه می‌کند. نیشترهای ریز آن، ساقه‌های گیاهان دیگر را سوراخ می‌کند و از آن‌ها می‌مکد. چیزی که ما را بسیار غافل‌گیر می‌کند این است که این گیاه قادر به انتخاب میزبان است و اکثرا گوجه فرنگی را بیشتر از بقیه گیاهان انتخاب می‌کند. طبق تحقیقاتی که توسط دانشگاه دولتی پن انجام شد این گیاه قربانیان را در اطراف خود استشمام می‌کند و سرانجام یکی را انتخاب می‌کند.

۲- گیاه حساس یا قهر و آشتی (mimosa pudica)

۸ گیاه که مانند حیوانات رفتار می‌کنند

واکنش گیاهان نسبت به لمس طبیعی است، اما نه به سرعت زیاد. در این گیاه فشار آب در برابر دیواره‌های سلول، برگ‌ها را سفت نگه می‌دارد. هنگامی که این گیاهان نیش زده شوند و یا ضربه بخورند به سرعت خم می‌شوند. این گیاه بومی آمریکای مرکزی و جنوبی است. دلیل دقیق پاسخ سریع این گیاه نسبت به لمس کاملا مشخص نیست، اما با این حال انتظار نمی‌رود یک گیاه با سرعت بسیار زیاد واکنش نشان دهد.

۳- گیاه رقاص (desmodium gyrans)

۸ گیاه که مانند حیوانات رفتار می‌کنند

گیاه رقاص گیاهی است که تمامی رفتار یک گیاه را نقض می‌کند. گیاهان ممکن است به لمس، نور و آتش واکنش نشان دهند، اما به موسیقی چطور؟ این گیاه به صدا واکنش نشان می‌دهد و بیشتر از هر چیزی نسبت به آن حساس است.

۴- ونوس حشره‌خوار

۸ گیاه که مانند حیوانات رفتار می‌کنند

بسیاری از ما با این گیاه درنده آشنا هستیم. این گیاه رفتار حیوانات را به نمایش می‌گذارد و بومی کارولینا است. هنگامی‌که حشره‌ای به برگ‌های باز آن نزدیک می‌شود و پرز این گیاه را لمس می‌کند، گیاه بسته می‌شود و حشره را در خود حبس می‌کند. سپس حشره هضم می‌شود و به عنوان مکمل مواد غذایی گیاه استفاده می‌شود.

۵- گیاه تهاجمی (spotted knapweed)

۸ گیاه که مانند حیوانات رفتار می‌کنند

گیاه تهاجمی گیاهی است که تهدیدی جدی برای مراتع محسوب می‌شود. برای جذب مواد غذایی از خاک ریشه‌ی گیاه تهاجمی مجموعه‌ای از مواد شیمیایی را در خود جای داده است و این مواد شیمیایی فواید ناخوشایندی دارند که بسیاری از گیاهان دیگر را از بین می‌برد تا تسلط بیشتری بر خاک داشته باشد.

۶- گیاه پارچ

۸ گیاه که مانند حیوانات رفتار می‌کنند

یکی دیگر از گیاهان گوشتخوار گیاه پارچ است. تکامل باعث شده است که برگ‌های آن به شکل قیف دربیایند و ساختاری کلاهک شکل روی دهانه آن رشد کند. دام ایجاد شده توسط این گیاه بسیار ساده است و حشرات توسط رنگ و بو جذب آن می‌شوند. وقتی حشره نزدیک می‌شود، روی دهانه قدم می‌گذارد، در قسمت داخلی می‌افتد، سپس می‌میرد و هضم می‌شود.

۷- نپنتس

۸ گیاه که مانند حیوانات رفتار می‌کنند

این گیاه به عنوان جام میمون شناخته می‌شود، زیرا مشاهده شده است میمون‌ها از آب جمع شده داخل این گیاه می‌نوشند. این گیاه همچنین حشرات را به دام می‌اندازد، اما گونه‌های بزرگ‌تر این گیاه حتی موش‌ها را نیز به دام می‌اندازد. نپنتس مانند فنجان به نظر می‌رسد بنابراین حاوی مایعاتی است که برای غرق کردن و هضم حیوانات استفاده می‌شود.

۸- گیاه شبیه به حیوان (دروزرا، گیاه حشره خوار باتلاقی)

۸ گیاه که مانند حیوانات رفتار می‌کنند

گیاهی گوشت‌خوار با ۲۰۰ گونه است. خصوصیت بارز این گیاه شاخک‌های متحرک آن است که دارای ترشحات شهد مانند شیرین و چسبنده است. وقتی حشره به منظور جذب غذا روی ترشحات بنشیند، به دام می‌افتد.

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۵
کد خبر: 14944
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha