انواع صندوق‌های سرمایه گذاری را بشناسید/ بورس بازاری برای افراد با درجه ریسک متفاوت

یک کارشناس بازار سرمایه در رابطه با انواع صندوق‌های سرمایه گذاری و تفاوت آنها با سبدگردان‌ها توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ مصطفی صفاری کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که اگر مردم بخواهند یک صندوق سرمایه گذاری را انتخاب کنند باید به چه مواردی در امیدنامه و اساسنامه این شرکت ها توجه کنند؟، بیان کرد: سرمایه گذاری در تمام دنیا یک کار حرفه‌ای است، اما دلیل بر این نیست که کسانی که غیر حرفه‌ای هستند وارد بازار نشوند، به عنوان مثال ۸۵ درصد مردم آمریکا پول هایشان را در سهام به روش غیر مستقیم می‌گذارند.

وی در رابطه با تفاوت صندوق‌ها و سبدگران‌ها گفت: در روش غیر مستقیم برای پول‌های کوچک صندوق‌ها و برای پول‌های بزرگ سبد گرادان‌ها مناسب است، سبدگردان‌ها صندوق‌های اختصاصی هستند، در سبدگردانی بر اساس ریسک و بازده هر فرد برای آن سبد تشکیل می‌دهند، اما در صندوق خود افراد دست به انتخاب می‌زنند.

کارشناس بازار سرمایه در رابطه با انواع صندوق‌ها اظهار کرد: چهار نوع صندوق وجود دارد، که عبارت است از صندوق‌ها با درآمد ثابت، صندوق‌ها سهامی، صندوق‌های مختلط، صندوق‌ها با درآمد ثابت که این صندوق بیشتر اوراق مشارکت را می‌خرد و کم ریسک‌ترین صندوق هستند و معمولا ۲۲ یا ۲۳ در صد سود دارند و این سود را ماهانه پرداخت می‌کنند.

صفاری افزود: صندوق‌های مختلط هم سهام و هم اوراق می‌خرند، و ریسک این صندوق‌ها بیش از صندوق‌های با درآمد ثابت است، سومین مورد شامل صندوق‌های سهامی می شود که دارای ریسک بالایی هستند، چون عمده دارایی آنها سهام است، یک نوع صندوق‌های کالایی هم داریم که مثل صندوق طلا، زیره که بیشتر حالت کالایی دارند.

وی افزود: صندوق پروژه یکی از انواع صندوق‌های تامین مالی است که تامین مالی پروژه‌ای مشخص را فراهم می‌کند، صندوق‌های جسورانه هم در ردیف همان صندوق‌ها سهامی جای می‌گیرند، و دارای ریسک بسیار بالایی هستند.

کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: در قدم اول مردم باید بدانند که چه ریسکی را حاضرند بپذیرند، تا با نظر به میزان ریسک پذیری دست به انتخاب صندوق بزنند، صندوق‌ها در امیدنامه خود درج کردند که کدام یک از این چهار صندوق هستند، البته اگر مبلغ بیش ۱۰۰ میلیون باشد بهتر است به سراغ سبدگردانی‌ها بروند و با پر کردن فرم ارزیابی ریسک میزان ریسک پذیری فرد مشخص می‌شود، با مشخص شدن میزان ریسک پذیری فرد سبدگردان دست به انتخاب می‌زند.

وی در رابطه نظارت روی سبدگردان‌ها تشریح کرد: بین سرمایه گذار و سبد گردان نهادهای ناظر هستند، امین است که از پولی که جابه جا می‌شود، آگاه است، امضای امین و سبدگردان ها، وجود یک حسابرس و خود سازمان بورس به عنوان کسی که کد سبد را تعریف می‌کند، همه به عنوان نهاد ناظر حضور دارند، یک پکیجی هم وجود دارد که اطلاعاتی از دارایی هر لحظه سرمایه گذار را به آن نشان می‌دهد.

صفاری بیان کرد: سبدگردانی از لحاظ ایمنی بسیار بالا است، چون چهار نوع نهاد بر کارسبدگردان‌ها نظارت می‌کنند و این نظارت دقیقا تفاوت بین سبد گردان رسمی و غیر رسمی است، سبد گردان غیر رسمی ضررهای بسیار زیادی را به افراد تحمیل می‌کند، پس اگر افراد می‌خواهند پول خود را به سبدگردان‌ها بدهند باید به سبد گردان‌هایی بدهند که از سوی سازمان بورس مجوز دارند.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که ضامن نقدشوندگی چیست و چه صندوق‌هایی ضامن نقد شوندگی دارند؟ اظهار کرد: فقط در صندوق‌های با درآمد ثابت ضامن نقدشوندگی داریم، که معمولا بخش اعظمی از پولشان در بانک یا اوراق است، معمولا بقیه صندوق‌ها ضامن نقد شوندگی ندارند و افراد باید صبر کنند، سهامشان فروخته شود و بعد پولشان پرداخت شود.

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰
کد خبر: 14751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha